Kde vázne rozšíření elektromobilů v Česku: Městům hrozí přetížení, vesnicím chybí nabíječky

Elektromobilita v České republice nabírá obrátky, stále je ale velký rozdíl je mezi městskými a venkovskými oblastmi, které musí řešit různé problémy, především v souvislosti s odlišnou dostupností nabíjecí infrastruktury.
Elektromobilita znamená významný krok směrem k udržitelné dopravě | Zdroj: Getty Images

Výhledy pro rozvoj elektromobility v České republice

Elektromobilita je už dnes velice důležitou součástí dopravní infrastruktury ve velké části světa, a Česká republika by tedy neměla zůstávat pozadu. S rostoucím důrazem na udržitelnost a snižování emisí skleníkových plynů se elektromobily stávají žádanou alternativou k tradičním vozidlům se spalovacími motory. Nicméně, přechod na elektromobilitu přináší různé výzvy a rozdílné příležitosti v městských a venkovských oblastech.

Výhody elektromobility ve městských oblastech

V městských oblastech s vyšší hustotou obyvatelstva, jako je například Praha, Brno nebo Ostrava, jsou podmínky pro uživatele elektromobilů poměrně příznivé – města mají větší koncentraci nabíjecích stanic, což usnadňuje přístup k nabíjení a zvyšuje komfort užívání. A kupříkladu v Praze je registrováno 40 % všech elektromobilů v česku. Krátké vzdálenosti mezi městskými cíli jsou ideální zvláště pro elektromobily s omezeným dojezdem. Města také často investují do integrace elektromobilů do veřejné dopravy, například prostřednictvím sdílených vozů a elektrických autobusů. Navíc mohou městské oblasti zavádět i populární opatření na podporu elektromobility, jako jsou nízkoemisní zóny a daňové úlevy.

Zatížení měst rostoucím počtem elektromobilů

Nicméně, městské oblasti čelí i určitým výzvám. Vysoká hustota obyvatelstva může časem vést k nedostatku parkovacích míst s nabíjecími stanicemi. Také může dojít k tomu, že zvýšený počet elektromobilů zatíží městskou elektrickou síť, což bude vyžadovat následné investice do její modernizace.

Složitější situace ve venkovských oblastech

Na druhé straně, venkovské oblasti čelí odlišným výzvám, například v Ústeckém kraji je registrováno pouze 911 elektromobilů. Často jsou zde delší vzdálenosti mezi obcemi a městy, což může přinášet značné problémy pro bezproblémový provoz levnějších elektromobilů s omezeným dojezdem. Nižší hustota obyvatelstva také znamená méně nabíjecích stanic, což může omezit dostupnost nabíjení. Na druhou stranu, venkovské oblasti mají oproti městům lepší potenciál pro využití obnovitelných zdrojů energie, jako je solární nebo větrná energie, k napájení nabíjecích stanic.

Investiční náklady a infrastruktura na venkově

Komplikace pro rychlejší rozšíření elektromobilů ve venkovských oblastech zahrnují především vysoké investiční náklady na vybudování infrastruktury pro nabíjení elektromobilů, což vyžaduje větší podporu nejen ze strany vlády, ale i soukromého sektoru. Nižší hustota obyvatelstva může také znamenat omezenou dostupnost servisních středisek pro elektromobily.

Zdroje: https://www.cistadoprava.cz a https://www.eon.cz/domacnosti/sluzby/cista-mobilita/

Související článek

Elektromobilita po česku je pořád bída: Co brání rychlejšímu rozvoji?

Elektromobilita v Česku stále zaostává za evropským průměrem. Přestože prodeje elektroaut rostou, tvoří jen 3,5 procent všech registrací. Zájem brzdí vysoká cena vozů, slabá státní ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.