Elektromobily nechtějí přepravovat po moři. Jak je to ve skutečnosti?

Matson, velká lodní přepravní společnost, zastavila na neurčito přepravu elektromobilů po moři. Příčinou jsou požáry elektromobilů na palubě lodi. Skutečným důvodem jsou ovšem chybějící bezpečnostní pravidla pro převoz elektromobilů po moři.
Nákladní loď
Požáry elektromobilů na lodi jsou výjimečné

Přeprava elektromobilů loděmi významně roste. S tím také stoupají obavy o bezpečnost, zejména, co se týká požárů elektromobilů, jejichž hašení je stále nesnadné. Na uzavřené lodi je to o to těžší. K požárům na přepravních lodích běžně dochází. V roce 2024 to bylo 250 požárů, ani v jednom případě nehořely elektromobily.

Tři požáry lodí s elektromobily z tisíců

Doposud došlo ke třem požárům lodí, které převážely elektromobily. V roce 2022 hořelo na lodi Felicity Ace, lodi, která přepravovala vozidla z Německa do Spojených států, k požáru došlo jižně od Azorů. Loď vezla vozy Porsche, Lamborghini, Bentley, necelých 4000 vozidel. Pro to, že požár zapříčinily elektromobily, nejsou důkazy, nicméně je dochována nahrávka jednoho z členů posádky, který tvrdí, že začala hořet baterie elektromobilu. Posádka se evakuovala a loď poté na volném moři hořela přes týden, odvlečení se nepodařilo, převrátila se a potopila.

Ani v roce 2023 u požáru lodi Fremantle Highway, opět pod panamskou vlajkou, vlastněnou japonskými rejdaři, není prokázané, že se vznítily elektromobily. Požár vypukl u nizozemských ostrovů, v nákladovém prostoru. Jeden člen indické posádky zemřel, ostatní byli evakuováni vrtulníkem. Na lodi se nacházelo 3783 vozidel, z toho 500 elektromobilů. Loď se podařilo odtáhnout, elektromobily se ukázaly jako neporušené. To, že by mohly způsobit požár, je tedy vyloučené.

K třetím požáru došlo letos na lodi Morning Midas na začátku června v Pacifiku. Loď vezla 3048 vozidel, z toho bylo 70 elektromobilů a 681 hybridů. Požár byl pozorován z paluby, kde byly uskladněny elektromobily. Loď se nakonec potopila, posádka se včas evakuovala. Vyšetřování nehody stále probíhá, ale za pravděpodobnou se považuje jako příčina zapálení baterií elektromobilu. Požár způsobil celkové škody ve výši 559 milionů dolarů.

Matson už nepřepravuje elektromobily

Škody, které zahrnují nejenom ztrátu nákladu a lodi, ale také škody na životním prostředí jsou tedy opravdu vysoké. Toho si přepravní společnosti všímají. Doposud na ně reagovala havajská společnost Matson, která pozastavila veškerou přepravu hybridů a elektromobilů.

Přeprava elektromobilů představuje poněkud jiné výzvy než přeprava běžných vozidel a přepravní společnosti jim zatím čelí ve „zkušebním provozu“, aniž by byla stanovena základní bezpečnostní pravidla. Při přepravě elektromobilů hrozí hned několik rizik. Požáry, které způsobují, jsou výrazně intenzivnější a obtížněji se hasí. Lithium-iontové baterie jsou náchylné k tepelnému úniku – řetězové reakci, která může produkovat extrémní teplo, po uhašení se znovu vznítit a uvolňovat toxické plyny.

Dále je to emise toxických plynů, které se uvolňují při požárech baterií elektromobilů. Pokud již k požáru dojde, elektromobily nelze hasit pomocí tradičních systémů a je třeba hledat jiné metody. Navíc při nesprávném ukládání a manipulaci, když se poškodí baterie, nebo se nesprávně nabíjí, se zvyšuje pravděpodobnost incidentů.

Neexistující bezpečnostní předpisy

Doposud nejsou stanovené žádné mezinárodní předpisy, které by určily, jaká bezpečnostní pravidla musí loď, která převáží elektromobily, splňovat. Z toho vyplývá, že každá přepravní společnost si je nastavuje podle sebe a podle svých postojů a zkušeností. Toho si všiml již v prosinci loňského roku Výbor pro námořní bezpečnost, který uvedl, že hodlá připravit krátkodobá opatření, ta dlouhodobá by se měla vypracovat do roku 2027. Dále se ustanovilo, že by měla probíhat školení námořníků, v oblasti zvládání požárů elektromobilů a mimořádných událostí souvisejících s bateriemi.

Riziko požáru není vyšší

Podle zprávy Výboru přitom elektromobily nepředstavují vyšší riziko požáru než běžná vozidla, nicméně pokud již vypuknou, je obtížnější je zvládat. Proto zpráva zmiňuje jako klíčovou včasnou detekci požáru. K tomu mají sloužit infračervené kamery, detektory plynu a kouře, video monitorování a integrace se systémem pro správu baterií vozidel.

Dále je to protipožární ochrana a izolace pomocí systémů chlazení okrajů, protipožárních bariér, přenosných protipožárních dek a zesílené strukturální ochrany, řízení rizika výbuchu, včetně vybavení odolného proti výbuchu a vylepšených ventilačních systémů, zejména na horních palubách. Posádky by se měly na tato rizika pravidelně cvičit a nouzové protokoly aktualizovat. Díky tomu se přepravní společnosti nebudou obávat tato vozidla přepravovat a na moři se zvýší bezpečnost.

Zdroj: Bimco.org

Související článek

Nejbohatší Evropané budují vlastní město. Z plánů přechází zrak

Ve Velké Británii právě dostali nápad, který je buď geniální, nebo naprosto šílený – možná obojí. V hrabství Kent vyroste nové „všechno-elektrické“ městečko Otterpool Park, ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.