Tragédie z Tesly: náraz, požár a uvězněné děti

Bylo 7. září a na silnici u Schwerte v Severním Porýní-Vestfálsku byl běžný nedělní provoz. Během několika vteřin se ale odehrála katastrofa, která zničila život jedné rodiny a opět připomněla některé otázky, které si lidé kladou kolem elektromobilů.
Tesla
Elektromobil Tesla / Zdroj: Pexels

Za volantem Tesly seděl 43letý muž z Iserlohnu a v autě na sedadlech vezl tři děti. Podle policie předjížděl na rovném úseku dvě osobní auta, když se vůz z nezjištěných příčin náhle dostal do smyku, vyjel z vozovky a v plné rychlosti narazil do stromu. Následky byly okamžité. Tesla vzplála a během chvíle se proměnila v ohnivé peklo.

„Jedno dítě se dokázalo samo dostat ven a bylo vrtulníkem převezeno do nemocnice. Řidič a dvě devítileté děti uvnitř bohužel zemřeli,“ sdělila Okresní policie Unna.

Havárie byla děsivým zážitkem i pro místní obyvatele, kteří se snažili zasáhnout. Jeden z nich popisoval, jak se pokoušel dveře otevřít, ale nešlo to. Jiní se snažili plameny uhasit, jenže marně – vůz shořel do poslední součástky.

Právě na problém s hašením elektromobilů při nehodě bylo upozorňováno už v minulosti. Vloni vyděsil podobný příběh z kanadského Toronta. Také tehdy Tesla po nehodě začala hořet a čtyři lidé uvnitř zemřeli. Zachránila se jen jedna žena, která se dokázala sama vysvobodit.

Společný jmenovatel obou neštěstí? Dveře, které se zvenku nedaly otevřít. O této specialitě vozů Tesla se mluví i tentokrát. Elektronické kliky vyžadují napájení a i když má auto manuální otevírání, kritici upozorňují, že je nelogicky umístěné a ve vypjatých chvílích jej lze nahmatat velmi obtížně. Zejména pokud se pokoušejí dostat ven malé děti.

Pokud vůz ztratí energii, lze přední dveře otevřít zatažením za skrytou páčku před spínači oken. Zadní dveře ale mají jiný mechanismus – je potřeba nejprve odstranit krytku. Orientaci navíc komplikuje i to, že nouzové otevírání se liší podle toho, kde byl konkrétní model vyroben.

Nouzové otevírání dveří Tesly

Problematické dveře vozů Tesla už s firmou řešily i úřady a regulátoři některých zemí. Čínské úřady zvažují, že od července 2027 zakážou vysouvací kliky úplně. Testy totiž ukázaly, že po bočním nárazu selžou v třetině případů, zatímco mechanické kliky jen ve dvou procentech. Tento zákaz by na Teslu dopadl významně, protože z této země pochází pětina příjmů firmy.

Stížností ale přibývá i v USA. Bloomberg uvedl, že zákazníci podali už více než 140 hlášení o zaseknutých nebo nefunkčních dveřích. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu proto zahájil vyšetřování.

Šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen mezitím připustil, že změny jsou na cestě. „Myšlenka sloučení elektronického a manuálního ovládání do jednoho tlačítka podle mě dává velký smysl,“ řekl v podcastu Bloomberg Hot Pursuit a dodal, že vývojáři na této úpravě už pracují.

Tragédie ze Schwerte tak není jen bolestným příběhem jedné rodiny, ale také dalším varováním. Ukazuje, že technická vychytávka se může v krizové situaci proměnit v past, ze které není úniku.

Zdroj: Bloomberg, Polizei Kreis Unna.

Související článek

Ekonomickým komunitám se nedaří.

Proč u nás neprosperuje komunitní energetika?

KOMENTÁŘ: Pokusíme se odpovědět na otázku, proč elektřina tolik zdražuje, údajně kvůli obnovitelným zdrojům energie, a komunitní sdílení obecních a domácích instalací na střechách našich ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.