V jaderné elektrárně Dukovany instalují unikátní bezpečnostní systém, který má zajistit bezpečný odvod tepla z hermetických prostor v případě vysoce nepravděpodobných událostí. Mimořádně technologicky náročná instalace probíhá během odstávek.
Součástí unikátního řešení je například systém čerpání vody potrubím o celkové délce přes čtyři kilometry, nebo kontejnery s čerpadly. Výzvou je instalace uvnitř hermetických boxů, v těsné blízkosti reaktoru. Postupně, do konce roku 2027, by měla být provedena na všech čtyřech dukovanských blocích.
„Práce musí proběhnout v odstávce, část zařízení prochází železobetonovými stěnami o tloušťce 1,5 až 2,5 metru. Takže třeba jen vyvrtání jediné průchodky o průměru 350 mm trvá přibližně dva dny,“ přibližuje ředitel Dukovan Roman Havlín.
Po dokončení by ale systém měl být schopen fungovat i při extrémně nepravděpodobných událostech.
„Naše jaderné elektrárny chceme provozovat nejméně 60 a předpokládám i více let. Proto neustále hledáme způsoby, jak dál vylepšovat stávající technologii,“ vysvětluje Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ.
Podle jeho slov investuje ČEZ každý rok do jaderných elektráren v Dukovanech a Temelíně přibližně čtyři miliardy korun. Konkrétně v Dukovanech se v posledních deseti letech investovalo kromě obnovy zařízení zejména do modernizace systému kontroly a řízení, zvyšování účinnosti nebo do opatření vyplývajících z realizace evropských zátěžových testů a dalších legislativních požadavků.
Zakázky jsou příležitostí zejména pro české firmy. Díky této modernizaci vzrostl výkon každého z bloků z původních 440 MW na aktuálních 512 MW.
„Tam, kde to dává smysl, neustále zvyšujeme úroveň efektivity a bezpečnosti a toto je jeden z typických příkladů,“ dodává Bohdan Zronek.
V roce 2025 elektrárna Dukovany vyrobila 11 690 333 megawatthodin elektřiny, jde o největší bezemisní zdroj v portfoliu ČEZ.
Jaderná elektrárna, fungující od roku 1985 se má v následujících letech rozšiřovat. Nové bloky, jejichž výstavbu zajišťuje korejská společnost KHNP, by měly postupně nahradit čtyři současné, u kterých je provoz plánován do roku 2047.
 
								 
								 
								