„Na Praze 8 máme více garážových domů, které spravujeme. Situace je obdobná i jinde. Představenstvo družstva vydalo formální zákaz parkování elektromobilů z důvodu ochrany života a majetku osob. Vychází to ze skutečnosti, že předmětné objekty nejsou k vjezdu elektroaut přizpůsobeny z požárního hlediska. Ač zatím není konkrétní právní norma, která by stanovila, jaká přesná opatření je nutno v objektech našeho typu (družstevní výstavba z 80.-90. let) provést na úrovni PO, existují vyjádření a doporučení HZS. Téma je dosti složité a na rozsáhlou debatu,“ uvedl Jan Kestl ze Stavebního bytového družstva STAVEG.
Kde budou elektromobily parkovat?
Počty elektromobilů, které jsou u nás registrované, stále rostou, stejně jako potřeby parkování vozidel. Bytová družstva, nebo společenství majitelů na tyto potřeby reagují a argumentují hlavně nebezpečím požáru elektromobilu, a to zejména během jeho nabíjení. Je pravda, že hašení elektromobilů je stále pro hasiče oříškem, i když tuto operaci často nacvičují.
Elektromobil se totiž standardními postupy neuhasí: „Chemická reakce v baterii totiž probíhá i po prvním uhašení viditelného plamene (hoření plastových krytů apod.). Jinak řečeno, bateriové články hoří nadále uvnitř baterie bez přístupu kyslíku, a může tedy dojít k jejímu opětovnému vznícení a vzniku požáru. Pokud se hořící elektroauto nachází na volném prostranství, hasiči je mohou ponořit do vodní lázně do takzvaného kontejneru pro hašení. V případech, že se elektromobil nachází například v garáži, a pokud ho nelze „vytáhnout“ na volné prostranství, je třeba aplikovat alternativní postup: prvotní zásah pomocí zařízení s řezacím vodním paprskem o tlaku 300 barů,“ upozorňuje Klára Ochmanová, tisková mluvčí hasičů.
Požáry elektromobilů: jde jen o jednotky případů
Na druhou stranu je fakt, že elektromobily opravdu nehoří příliš často. Třeba v roce 2024 řešili hasiči jen 119 případů požárů elektrovozidel, z toho se však v naprosté většině jedná o požáry elektrokoloběžek a elektrokol. V roce 2023 se hasilo jen 9 elektroaut. Požárů elektrovozidel sice přibývá, jak přibývá elektrovozidel, ale poměr těchto požárů se nijak nezvyšuje.
Jako rizikové se ukazují zejména elektrokoloběžky asijské výroby, které nejsou certifikované. Kritické je zejména nabíjení, ke kterému je třeba zásadně používat jen certifikované metody: „K nabíjení je proto třeba vždy používat pouze certifikované dedikované nabíjecí zařízení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například tzv. wallbox) a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu. Požadavek dedikovaného nabíjení (spolu s požadavkem vypínání energie v prostoru, kde se dobíjecí body nacházejí), proto hasiči žádali zahrnout také do připravované normy ČSN 33 2130 ed. 4 Elektrické instalace nízkého napětí – Vnitřní elektrické rozvody,“ upozorňují hasiči.
Chystá se nová norma, nejprve pro stavitele
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků informovala, že 5. srpna 2025 proběhlo zatím poslední jednání pracovní skupiny, která připravuje novou normu: „Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru navrhlo vrátit se k tvorbě normativu a pak až řešit právní předpis, cílem je jednání posunout dále a vyhovět požadavkům některých připomínkujících, že má být vydána v prvé řadě norma.“ Cílem je příprava nové obecné normy pro garáže, která nebude řešit pouze dobíjení elektromobilů, ale celkovou požární bezpečnost těchto staveb.
Nejprve by měl vzniknout předpis pro novostavby, jelikož trvá nejistota mezi investory, stavebníky a projektanty ohledně správného postupu. „Nová norma má přinést jasná, jednotná a prakticky uplatnitelná pravidla. Bude vycházet z evropské legislativy (směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1275, o energetické náročnosti budov) a zohlední aktuální doporučení, zejména dokument CFPA-E č. 44:2025, který obsahuje zásady pro členění garáží na požární úseky, dodržování odstupů, využívání aktivních i pasivních prvků požární ochrany a stanovení provozních opatření.“
Připomeňme, že výše uvedený zákaz řešil jen pouhé parkování elektromobilu v garáži, netýkal se možnosti nabíjení elektromobilu, který se dnes také často řeší. Majitelé elektromobilů se obracejí na družstva, nebo společenství vlastníků se žádostí, aby si mohli instalovat svůj wallbox, což zavdává další důvod k dohadům. Jednoznačná směrnice, která by situaci řešila, zatím neexistuje.
Zdroj: ČKAIT, HZS ČR