Elektromobilům končí v Praze parkování zdarma. Nyní už definitivně

Praha rozhodla, že od roku 2026 nebudou smět na jejím území parkovat zdarma elektromobily. Bezemisní vozidla ale mohou získat určitou slevu na dlouhodobé i krátkodobé parkování.
Parkování elektromobilů zdarma
Parkování elektromobilů zdarma / Zdroj: Pexels

O parkování elektromobilů zdarma se v Praze vedly nemalé boje. V roce 2025 již mělo být parkování zpoplatněno, ale zastupitelé se neshodli na tom, jak by měla být nízkoemisní vozidla, oproti těm se spalovacími motory zvýhodněna. Proto se zpoplatnění parkování v hlavním městě posunulo, nyní již platí definitivně. Nicméně o určité zvýhodnění pražští majitelé elektroaut nepřijdou.

Poloviční sleva na dlouhodobé parkování

Od nového roku mohou tito majitelé získat 50% slevu na dlouhodobé a krátkodobé parkování vozidel, která mají elektrický nebo vodíkový pohon. Hybridy jsou tedy z této slevy vyloučené. To platí pouze v dané městské části, nikoli plošně po celé Praze. Majitelé těchto vozidel mohou již nyní žádat o dlouhodobé parkovací oprávnění. Nejprve se musí tito majitelé registrovat a to v Klientské zóně portálu magistrátu. Dále si mohou pořídit oprávnění na parkování po celé Praze, a to za 24 000 ročně. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib původně navrhoval, že se bude moci parkovat pouze v určitých zónách, ale tato možnost se otevře všem majitelům elektromobilů.

Parkování zdarma ani v ostatních městech

Plošné parkování zdarma pro elektromobily již není možné v žádném větším českém městě. Města přehodnotila počet vozů a parkovací možnosti a úlevy jsou poskytovány jen velmi zřídka. V září zrušila parkování zdarma například Plzeň. V Brně je parkování zpoplatněné, zdarma je jen u dobíjecí stanice a jen během doby, kdy se elektromobil dobíjí.

V Liberci mohou zdarma parkovat elektromobily na vyhrazených místech, pro parkování elektromobilů na těchto stáních v modré zóně je nutné vydání parkovací karty. Parkovat je možné pouze v časech 8:00 -16:00 hodin od pondělí do pátku. Vozidla musí mít značku EL. O vydání mohou žádat také hybridy, které musí mít tabulkovou hodnotu emisí CO2 nanejvýš 50 gramů na kilometr.

Nemusí platit dálniční známku a daň

K úlevám pro majitele elektromobilů patří hlavně to, že nemusí platit silniční daň a také dálniční známku. Přesto Češi na elektromobily nezanevřeli a pořizují si jich stále více. Podle údajů serveru cistadoprava.cz v Česku narostl počet elektromobilů i v dosavadním období roku 2025. Česká republika zaznamenala 31,8% meziroční nárůst. Počet nových registrací vzrostl ze 8 685 na 11 444 vozidel. Podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích ale u nás zůstává na 5,6 %, tedy výrazně pod průměrem EU (16,4 %). Nejvíce elektromobilů je přitom v Evropské unii v Dánsku, kde jich je (66,5 %).

Na českých silnicích jezdí téměř 55,5 tisíce osobních elektromobilů kategorie M1 a více než 3,2 tisíce vozidel kategorie N1, dobíjet je možné na 7 143 veřejně přístupných dobíjecích bodech, 794 z nich disponuje dobíjecími výkony 150+ kW. Nejvíce se prodávají Škodovky, významně poklesla Tesla, naopak roste Volkswagen. Rostou také prodeje ojetin: „Vedle nových vozidel, jejichž podíl na trhu vzrostl z loňských 4,5 % na 5,6 %, stojí za pozornost také situace na trhu ojetin. Dovážené ojeté bateriové elektromobily si připsaly ještě o něco vyšší tržní podíl – 5,7 %, což je výrazný nárůst oproti 2,6 % v minulém roce. Růst poptávky po ojetých vozidlech je přirozený: jejich ceny jsou pro kupující čím dál atraktivnější, nabídka roste, a přispívá k tomu i postupně hustší a rychlejší síť veřejných dobíjecích bodů,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. „Slábnutí dynamiky primárního trhu, na které jsme dlouhodobě upozorňovali, souvisí zejména s nerovnoměrností registrací v roce 2024, ovlivněnou hlavně dotacemi. Přesto bylo za prvních deset měsíců evidováno více nových osobních elektromobilů (11 444) než za celý předchozí rok (10 933),“ dodal.

Zdroj: Hlavní město Praha

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.