Když se řekne „solární elektrárna“, většina lidí si představí nekonečné lány panelů rozprostřených po polích a loukách, jako bychom se rozhodli nahradit trávu a obilí něčím, co vypadá jako futuristická dlažba. Jenže hádejte co? Možná jsme to celou dobu dělali blbě. Zatímco solární farmy na zelených plochách vyvolávají otázky typu „A kam zasadíme brambory?“, švýcarský start-up Sun-Ways přišel s řešením, které je tak elegantní, že si člověk musí ťukat na čelo a říct si – že mě to nenapadalo taky.
Louky versus koleje: Kdo vyhraje souboj o prostor?
Představte si svět, kde každý kousek zeleně musí ustoupit solárním panelům. Louky? Rozebrané. Pole? Pokryté. Zahrady? Zapomeňte. A pak přijde někdo s nápadem, že bychom mohli využít místa, která už stejně nikdo nechce – koleje. Ano, ty samé koleje, po kterých denně jezdí vlaky a které jsou jinak nevyužité.
Sun-Ways přišel s technologií, která umožňuje pokládat solární panely přímo mezi kolejnice, a to tak šikovně, že je lze kdykoli odstranit, když je potřeba trať opravit. Jejich speciální stroj zvládne nainstalovat až 1 000 m² panelů denně, což je rychlost, při které by se i nejzarputilejší odpůrci obnovitelných zdrojů museli aspoň na sekundu zamyslet.
Pilotní projekt: Když vlaky vyrábějí energii místo výmluv
V dubnu 2025 Švýcaři otestovali svůj nápad na 100metrovém úseku trati v Neuenburských horách. Instalovali tam 48 panelů o celkovém výkonu 18 kW, které by měly ročně vyrobit 16 000 kWh. Pro představu: To je energie, která by stačila na to, abyste si uvařili tolik kávy, že byste z ní nespali tři roky.
A aby to nebylo málo, panely jsou navrženy tak, aby je vlaky při průjezdu čistily. Ano, čtete správně – místo toho, aby se muselo posílat čištění s hadicí a mopem, stačí, když po kolejích projede vlak. Pokud to bude fungovat, bude to první případ, kdy se u dopravy něco nezhoršuje, ale zlepšuje.
Proč je to lepší než solární farmy na loukách?
- Neničíme zemědělskou půdu – Protože poslední, co potřebujeme, je další důvod, proč bude chleba dražší než iPhone.
- Využíváme již existující infrastrukturu – Koleje tu jsou, nikdo na nich nepase ovce ani nepěstuje brambory, proč je nevyužít?
- Údržba je snadná – Když potřebujete opravit trať, panely prostě sundáte. Žádné betonové základy, žádné kotvy, na které musíte jít se sbíječkou.
- Vlaky jako čističe zdarma – Protože myšlenka, že by něco v dopravě mohlo být užitečné hned na dvakrát, je prostě geniální.
Budoucnost? Solární koleje po celém světě
Sun-Ways už plánuje expanzi do Francie, Španělska, Rumunska a Jižní Koreje. A když si představíme, že by se solární panely rozšířily po celé železniční síti, čísla jsou ohromující:
- Švýcarsko (5 300 km kolejí): Potenciál 477 MW
- Německo (33 400 km kolejí): Až 3 GW
- Pro srovnání: Jedna uhelná elektrárna má výkon 0,5–1 GW
Takže místo abychom káceli lesy a zabírali pole, můžeme prostě využít místa, která už stejně nikdo nechce. A to, milí přátelé, je myšlenka, která není jen zelená, ale hlavně má koule.