Jak vznikla značka Dům kotlů a proč je název firmy FleetCom?
Byl jsem obchodní ředitel firmy Werner, která vyráběla kotle. Tato firma skončila a já jsem měl pocit, že topenařina je správný obor, kterým se chci zabývat. Proto jsem změnil předmět podnikání firmy, takže historicky vzniklo toto jméno. Od počátku jsme ale montovali kotle, především kotle na uhlí, což už je opravdu velká historie, tak jsme se nazvali Dům kotlů.
Jak jste se dostali k instalaci tepelných čerpadel?
Jsme stále hlavně topenářská firma. V rámci boomu fotovoltaiky jsme namontovali 1000, 1200 elektráren o výkonu 5, 10 kW, ale stále jsme hlavně topenáři a základem našeho obratu je topenářství. Začínali jsme v době, kdy byly extrémně populární kotle na uhlí s automatickým podavačem. Spousta lidí, co topila uhlím v kotli s ručním přikládáním, tak chtěli mít větší pohodlí. To už nyní nikdo nechce, takovou poptávku obdržíme tak jednou měsíčně. Před sedmi lety jsme naši nabídku překlopili do kotlů na dříví a na pelety.
Před sedmi osmi lety jsme začali montovat tepelná čerpadla, po roce 2022 jsme dokonce byli největší montážníci společnosti LG. V tom roce jsme namontovali 400 – 500 čerpadel LG. Doposud máme nainstalováno asi 4000 – 5000 tepelných čerpadel po celé České republice, od velkých průmyslových tepelných čerpadel, až po malá. Klíčoví zákazníci jsou pro nás rodinné domy, velká čerpadla pro průmysl neděláme často, ale umíme je. Provedli jsme velké instalace, 100kilowattovou elektrárnu, nebo tepelné čerpadlo v kaskádě třikrát 30 kW celkovém výkonu 90 kilowatt.
Působíte také v zahraničí. Jak se vám zde daří?
Máme vlastní firmu Hauser der Techniker v Německu, který považujeme za startup. Mysleli jsme si, že vstup na německý trh bude snazší. Požadavky německých zákazníků jsou řádově jiné než v Čechách. Při předávání zakázky jsou velmi přísní, ale zase na druhé straně jsou ochotni zaplatit výrazně víc peněz. Na trhu jsme třetím rokem a teď už víme, co zákazník chce. Zatím tam nepatříme k významným dodavatelům tepelných čerpadel, ale ambice máme relativně velké, protože jsme úspěšní cenou.
Jak došlo k převzetí zakázek od Woltairu? V jaké fázi to je a jak zakázky přebíráte?
Do jednání s Woltairem jsme vstoupili trochu náhodně. Řešili jsme personální osazení a bylo nám nabídnuto, jestli bychom nechtěli zákazníky převzít. Udělali jsme kalkulaci a řekli jsme, za kterých podmínek bychom byli připraveni zakázky převzít. S Woltairem jsme se domluvili, sepsali jsme si na to smlouvy. Převzali jsme určité množství zákazníků, kolik nebudu specifikovat, ani nebudu sdělovat cenu. Zaplatili jsme za to, že zakázky můžeme dokončit. Někteří zákazníci jsou, jsou plusoví, jiní minusoví. Woltair od některých zákazníků dostal zálohy, které nám neposlal, přitom to bylo součástí dohody. O některých zákaznících jsme se nedozvěděli při převzetí kompletní informace. Například nám poskytli informaci, že mají zavezený materiál a přitom nebyl. U některých zákazníků jsme vymýšleli, jak situaci řešit a jednání byla složitá. Ale myslím, že 80 % zákazníků nakonec souhlasilo s tím, že zakázku převezmeme a dokončíme ji.
V jakých fázích byly tyto zakázky?
Buď bylo zboží zavezené, nebo nebylo a zálohy byly, nebo nebyly zaplacené. Přebírali jsme to tak, že co se montáží týká, tak začínáme od začátku. To bylo součástí vyrovnání mezi Woltairem a námi. Odhaduji, že máme tak čtvrtinu, možná třetinu už nainstalovanou.
Jak je to s pozáručním servisem? Původně jste uváděli, že se budete starat o veškerý pozáruční servis Woltairu.
Chtěli jsme, ale Woltair nám k tomu nedal svolení. Chtěli jsme, aby nám dali kontakty na své zákazníky, s tím, že je zkontaktujeme a převezmeme i jejich záruční a pozáruční servis, ale nedomluvili jsme se kvůli obavě z GDPR. Než jsme si to mezi sebou stačili vysvětlit, Woltair spadl do insolvence.
Jak hodnotíte minulý rok, co se týká vývoje na trhu s tepelnými čerpadly?
Mě překvapuje, že jsou tepelná čerpadla na černé listině. Jsem překvapený, jak silná kampaň je proti tepelným čerpadlům. Nechápu to, protože po technické a finanční stránce v tuhle chvíli nic lepšího není. Pokud si pořídíte plynový kotel, budete platit emisní povolenky. Takže zbude dříví nebo pelety. Poměr mezi cenou investice a provozními náklady vychází lépe u tepelného čerpadla. Jsem vrcholně spokojený uživatel tepelného čerpadla a to i s cenou, kterou platím, myslím si, že to není nic děsivého. Mám pohodlí, neřeším vůbec nic. Nerozumím, proč bych měl vymýšlet něco jiného.
Propad je znatelný. Trošku si myslím, že to vzniklo i kvůli kampani kolem toho. Ceny se nezměnily, naopak šly dolů. Prodáváme za výrazně levněji, než jsme prodávali v roce 2022, 2023. Přitom nelze říct, že bychom nakupovali levnější tepelná čerpadla a trubky ani práce montérů není levnější. Cena elektřiny je už na standardních číslech. Na to, že se tepelná čerpadla neprodávají tak, jak by měla, nemám racionální vysvětlení. My jsme úspěšní i v prodeji kotlů na dřevo. Tepelné čerpadlo je ale mnohem lepší cesta než chodit do lesa na dříví.
Jaká je budoucnost vaší společnosti? Proč zavíráte pobočky?
Pro nás byly pobočky skvělé místo na získávání zákazníků, ale stále víc a víc se prodej překlápí do onlinu. Na některých místech máme kanceláře, ale není to veřejná pobočka. Není to tak, že pokud uzavřeme pobočku, že bychom tu oblast opustili, jenom vše řešíme více v onlinu, protože trh to takto chce. Postupem času vyhodnocujeme, na které pobočky lidi chodí a nechodí a podle toho řešíme, jestli tu pobočku si nechat.
Zdroj: Dům kotlů