Tato data shromažďuje Ministerstvo dopravy, které provozuje portál cistadoprava.cz. Ministerstvo tato data analyzovalo a získalo tak údaje o nájezdu vozidel podle typu pohonu vozidla. Podle těchto údajů najíždějí majitele elektromobilů ročně delší trasu než majitelé aut se spalovacím motorem.
Majitelé elektromobilů mají vyšší nájezd
„Data z technických kontrol ukazují, že elektromobily se v České republice využívají srovnatelně, a v některých případech i intenzivněji než nejnovější vozidla se spalovacím motorem. Průměrný roční nájezd přes 15 tisíc kilometrů vyvrací mýtus, že je jejich používání omezeno na krátké trasy,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Nejnižší průměrný nájezd měli řidiči s auty se spalovacími motory, kolem 12 200 kilometrů ročně, elektromobily najely průměrně přes 15 000 kilometrů, plug-in hybridy 17 700 kilometrů, hybridy 17 900 kilometrů, vozidla na LPG 18 300 kilometrů, na naftu 19 000 a na CNG 24 620 kilometrů. Celkový průměrný nájezd u většiny vozidel klesl, u samotných elektromobilů naopak vzrostl.
Reálný dojezd elektromobilů roste
Důvodem bude fakt, že reálný dojezd elektromobilů skutečně roste, neboť se zvyšuje kapacita baterie a také účinnost motoru. Podle srovnání německého autoklubu ADAC z roku 2024 nejdále dojede BMW iX xDrive 50 a americký Lucid Air Dual Motor Grand Touring AWD, oba mají shodný reálný dojezd 610 km. Na druhém místě skončil Mercedes-Benz EQS 450+ s dojezdem 575 km a třetí příčku obsadil Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus s dojezdem 570 km. Průměrný řidič v Česku najezdí za den jen 30–40 km a průměrná délka jedné cesty je 12 km.
V průzkumu lidé vyjádřili obavy z dlouhých cest elektromobilem
Dojezd elektromobilu patří mezi klasické strašáky, které lidé uvádějí jako důvod, proč si nechtějí elektromobil pořizovat. Společnost EON podnikla letos v květnu průzkum na toto téma. Podle něj by si 60 % lidí by si netrouflo vyrazit elektromobilem na delší cestu, třeba k moři. Jen 10 % by vyrazilo bez obav. Dále se podle průzkumu 28 % lidí se obává krátkého dojezdu automobilu, 28 % se bojí vybití automobilu v kolonách na dálnici a 12 % lidí počítá s výrazným prodloužením cesty kvůli dobíjení, 15 % se bojí toho, že nebude umět dobít v zahraničí.
To jsou ale zbytečné obavy. Podle výsledků nedávného průzkumu CDV mezi 668 uživateli elektromobilů se průměrný reálný dojezd jejich aut se pohybuje v rozmezí 345–400 km, což považuje každý uživatel elektromobilu za dostatečné.
S elektromobilem jsou lidé spokojeni a ještě ušetří
Elektromobily se v Česku prodávají stále více. Spokojenost s nimi je vysoká, podle nedávného průzkumu by si je pořídilo znovu 97 % majitelů elektromobilů. Ti oceňují zejména to, že jejich náklady oproti vozidlům na naftu, nebo benzín, jsou výrazně nižší. Obzvláště majitelé rodinných domů s fotovoltaikou si pochvalují, že se jejich náklady na vozidlo mohou snížit až na šestinu. Průměrně jezdí jeden kilometr za korunu.
„Pro řadu řidičů již není elektromobil symbol prestiže nebo experimentu, ale racionální volba. Dnes už jej chápou jako pohodlný dopravní prostředek, který se dobře řídí, snadno nabíjí a má nižší provozní náklady. Environmentální aspekt jako vůbec nejdůležitější důvod pořízení elektromobilu uvedlo pouze 8 % respondentů, více než polovina (56 %) respondentů uvedla tento aspekt jako jeden z více argumentů,“ shrnuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Zdroj: Centrum čisté dopravy, EON, Cebia.cz