Dodavatel energií chtěl 150 000 Kč. Klient nedlužil skoro nic

Když se zákazník rozhodl předčasně ukončit smlouvu s dodavatelem, očekával, že mu bude účtována smluvní pokuta v řádu jednotek tisíc. Namísto toho obdržel šokující výzvu k úhradě 150 tisíc korun, přestože skutečný dluh netvořil ani desetinu částky. Dodavatel kromě smluvní pokuty požadoval náhradu škody, kterou zdůvodnil finančními ztrátami způsobenými odchodem zákazníka.
Energetický regulační úřad eviduje nárůst oznámení o nekalých praktikách dodavatelů | Zdroj: Proxima Studio

Marné čekání na vrácení přeplatků z vyúčtování nebo astronomické sankce za předčasné ukončení smlouvy, takto se dají shrnout praktiky některých dodavatelů, které loni evidoval Energetický regulační úřad (ERÚ). Více než 622 spotřebitelů podalo návrh na mimosoudní řešení sporu s dodavatelem. Podle energetického analytika portálu Ušetřeno Tomáše Vrňáka je proto výběr spolehlivého dodavatele klíčový.

Někteří obchodníci s energiemi se snaží zákazníky udržet za každou cenu. To se projevuje například tím, že jim znesnadňují předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou, která byla uzavřena na rok, dva nebo tři na základě strategie spotřebitele. „V případě, že tuto podmínku nedodržíte, může vás čekat pokuta. Jde v podstatě o penále, které musíte zaplatit v případě porušení smlouvy. Její výše je předem stanovená a slouží jako preventivní opatření,“ vysvětlil Tomáš Vrňák, energetický analytik, který lidem pomáhá zorientovat se v cenách energií.

„Ale i smlouva na dobu neurčitou může překvapit. U tohoto smluvního vztahu je standardní výpovědní doba 3 měsíce, a máte vždy jistotu, že k novému dodavateli přejdete snadno a hlavně zdarma. Jediným nedostatkem jsou dodatky nebo doložky ke stávající smlouvě. Nepodepisovali jste náhodou výhodnou fixaci ceny? Pokud ano, mohl by nastat problém. Dodatky a doložky totiž rázem změní smlouvu na dobu určitou. A s ní mohou být spojeny nepříjemné poplatky,“ upozornil Vrňák.

Sankce 150 tisíc za předčasné ukončení smlouvy

ERÚ se ve zvýšené míře setkával s uplatňováním nejen standardní smluvní pokuty, ale i náhrady škody. Tato částka zahrnuje konkrétní finanční ztráty vzniklé v důsledku odstoupení od smlouvy. Právě zde konkrétní dodavatel praktikoval jednání, kdy výsledná sankce pro klienta překročila hranici 150 tisíc korun.

Bezplatná služba ENE online proto poskytuje pro spotřebitele výběr spolehlivého dodavatele, který uzavřel Energetickou deklaraci, a tím se zavázal k tomu, že podmínky pro jejich zákazníky budou férové. Srovnávač tak lidem pomáhá nejen ušetřit na cenách energií, ale hlavně předejít nekalým praktikám, se kterými se potýkala v minulém roce skoro tisícovka Čechů.

„Pokud si to dodavatel sjedná přímo ve smlouvě, může po spotřebiteli při jejím předčasném ukončení opravdu požadovat vedle smluvní pokuty i náhradu škody. Obrací se na nás však i spotřebitelé, jejichž obchodník takovou možnost ve smlouvě sjednanou nemá. Jeden klient měl dokonce zaplatit celkem 150 tisíc korun, přičemž samotná smluvní pokuta byla v jednotkách tisíc,“ uvedla Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

„Výše náhrady škody musí odpovídat přímé hospodářské ztrátě obchodníka způsobené odchodem zákazníka. O tom, zda je sankce oprávněná, ovšem ERÚ nerozhoduje, s dodavatelem může v těchto případech jednat pouze neformálně,“ dodala radní.

Nevrácené přeplatky a chybná vyúčtování

Zatímco v roce 2021 úřad přijal 138 podání, po energetické krizi v roce 2023 jejich počet vzrostl na 628, tedy téměř stejně jako loni. „Dobrou zprávou je, že spotřebitelé jsou po energetické krizi poučenější. Při řešení svých problémů jsou důslednější a ochotnější absolvovat i formální spor, kterým se mohou reálně domoci svých práv. I proto, že jsme se v uplynulých letech mnohem více zaměřili na osvětu, ubývá nám opakujících se obecných dotazů. Přibývá naopak specifických a složitějších případů způsobených často neférovými či přímo protizákonnými praktikami některých dodavatelů,“ řekla Zemanová.

Nejčastěji podávanými návrhy na spor byly záležitosti spojené s platbami za energii. ERÚ evidoval zejména stížnosti na chybějící vyúčtování nebo nevrácení přeplatků za energie.

„Ve druhém pololetí jsme opakovaně naráželi na situaci, kdy klienty koupil, v rámci tzv. koupě závodu, nový dodavatel. Tím na sebe sice vzal povinnost vrátit jim již dříve vzniklý přeplatek, ale odvolával se na původního obchodníka a odmítal dlužnou částku uhradit. Spotřebitelé nám pak ve zvýšené míře podávali návrh na spor, který může být prvním krokem k vymáhání peněz formou exekuce,“ shrnula Zemanová.

Zdroje: ERÚ, Ušetřeno

Související článek

Green Deal: Příležitost, nebo hrozba? Volba mezi záchranou klimatu a zdražením energií může působit jako Sofiina volba

Zelená dohoda sedmadvacítky členských států o tom, jak rychle omezit pálení fosilních paliv a snížit produkci skleníkových plynů, aktuálně nejvíce ohrožuje zemědělství a průmysl. V ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.