Jak si elektromobily poradí s tuhou zimou? Budete se divit!

Každý majitel elektromobilu se někdy zamýšlel nad tím, jak zimní počasí ovlivňuje výkon baterie a dojezd. Kromě toho hledají odpovědi, jak bezpečně řídit elektromobil na sněhu a ledu. Jak efektivně řídit vozidlo v zimě a prodloužit dojezdovou vzdálenost?
Dojezd elektromobilů klesá v zimě až o 30 procent | zdroj: Syda Productions

Elektromobily a vliv chladného počasí

Chladné počasí může ovlivnit každý model automobilu. Zatímco vozidla s tradičním spalovacím motorem mohou mít potíže se startováním, elektromobily se potýkají s kratším dojezdem. Vlivem poklesu teplot se výrazně snižuje kapacita baterie. Norská automobilová federace NAF uvádí, že dojezd elektromobilu se může zkrátit v zimě o 10 až 30 procent. Kromě toho mohou silné mrazy zpomalit nabíjení baterie a řidiči stráví delší dobu u dobíjecích stanic. Z toho důvodu se nabízí otázka, jestli investovat do vlastní dobíjecí stanice, tzv. wallboxu.

Jak minimalizovat vliv zimního počasí na elektromobily?

Jak prodloužit dojezd elektromobilu v zimních měsících? Nejdůležitější je ochránit baterii před nízkými teplotami, ideálně umístěním vozidla do garáže. Před odjezdem dobijte elektromobil na maximum a před jízdou ohřejte kabinu vozidla energií z elektrické sítě. Tímto způsobem šetříte dobitou energii v baterii. Stačí, když vozidlo nastavíte do tzv. „preconditioning“ režimu, kdy se interiér elektromobilu zahřeje při napájení ze zásuvky.

Pokud je to možné, nezapínejte topný systém a využijte vyhřívání sedadel a volantu. Některé elektromobily jsou vybaveny tepelným čerpadlem pro vytápění a chlazení, což minimalizuje odběr energie z baterie. V neposlední řadě pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách, aby se zachovala energetická účinnost baterie. V chladném období vyměňte letní pneumatiky za zimní modely, které se vyrábí ze speciální směsi. Pneumatiky navržené na elektromobily zohledňují hmotnost vozu i nároky na specifické rozměry pneumatik. Začátek formuláře

Elektromobily a řízení na sněhu a ledu: Je to bezpečné?

Elektromobily se prodávají s pohonem předních i zadních kol, což zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti na zasněžených silnicích. Elektromobily jsou v zimních podmínkách výrazně stabilnější díky nižšímu těžišti. To ocení zejména řidiči, kteří preferují sportovní styl jízdy.

Na druhou stranu jsou elektromobily těžší než vozidla se spalovacími motory. V případě smyku je tedy náročnější udržet kontrolu nad vozem. Řidiči by měli přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a zvolit ECO režim v elektromobilu pro optimalizaci dojezdu a zvýšení bezpečnosti snížením výkonu.

Elektromobily disponují různými režimy: jak je využít v zimě?

Elektromobil v ECO režimu šetří energii na topení, reproduktorech a dalších zařízeních. Při jízdě se vyhněte náhlému zrychlování a brzdění, protože stabilní rychlostí a pomalejší jízdou šetříte kapacitu baterie. Výhodou je také rekuperační brzdění, kdy elektromotor při zpomalování a brzdění funguje jako generátor a dobíjí baterii. Rekuperace je ideální pro provoz ve městě nebo pro jízdu při nižší rychlosti. Na dálnici není doporučována kvůli nárokům na konstantní rychlost. Některé elektromobily disponují specifickým zimním režimem optimalizovaným pro jízdu v nepříznivých podmínkách. Řidiči se rovněž mohou spolehnout na funkce kontroly stability a ABS.

Lze elektromobil odtáhnout nebo ne?

Pokud zvažujete, že pomůžete jinému vozidlu, které potřebuje odtah, ověřte si u výrobce, v příručce nebo u prodejce, zda je váš model elektromobilu uzpůsoben na odtah. Odtahem můžete přetěžovat jeho součásti, včetně brzd a převodovky. Potřebujete právě vy odtah? Pro elektromobily obecně platí, že by neměly být odtaženy na laně ani tyči, protože jim chybí neutrální poloha převodovky a motory pracují i při odtahu.

Zdroje:
https://motoristika.cz/jak-spravne-pouzivat-elektromobil-v-zime/
https://www.autotrader.co.uk/content/advice/electric-cars-in-winter
https://www.euronews.com/next/2024/02/03/how-does-cold-weather-affect-your-ev-a-guide-to-driving-and-charging-in-winter

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.