1. Mýtus: Nedostatek dobíjecích stanic
V Česku přibývají každým rokem dobíjecí stanice pro elektromobily. Rozšiřuje se nejen infrastruktura pro EV, ale také se zvyšuje rychlost dobíjení a minimalizuje se ztráta elektřiny při každém dobití. V Česku existuje již přes 4 600 dobíjecích stanic a v Evropské unii je k dispozici více než 630 tisíc veřejných dobíjecích bodů pro 4,5 milionů osobních elektrovozů. Statistiky a informace o dobíjecích stanicích naleznete na webu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
2. Mýtus: Elektrická auta se snadno vznítí
V minulých letech otřásly světem zprávy o explodujících bateriích v elektromobilech. Faktem je, že starší modely baterií byly náchylnější k požárům. Moderní baterie již disponují ochranou proti nárazu, požární ochranou, elektromagnetickým stíněním a ochranou proti korozi. V případě požáru vozu jsou baterie navrženy tak, aby poskytly posádce vozu dostatečný čas pro evakuaci.
3. Mýtus: Elektrovozy jsou neekologické
Rozšířil se mýtus, že elektromobily údajně zanechávají stejnou ekologickou stopu jako auta se spalovacími motory. Ekologická stopa však závisí na výrobním procesu, emisích během provozu a celkovém životním cyklu automobilu. Elektrovozy zanechávají nižší stopu CO2 během svého životního cyklu v porovnání s vozidly se spalovacími motory. Elektromobily v EU vypouštějí v průměru o 60 % méně CO2. Kromě toho mohou elektromobily přispět k dosažení klimatické neutrality, pokud elektřina na jejich provoz bude pocházet z obnovitelných zdrojů.
4. Mýtus: Nedostatek elektřiny a surovin na výrobu baterií
Mezi lidmi panují obavy kvůli tomu, že nebude dostatek elektřiny pro dobíjení rostoucího počtu elektromobilů. Studie v Německu ukazují, že milion dalších elektromobilů v provozu by mělo pouze minimální dopad na celkovou spotřebu energie. Celková poptávka po elektřině by stoupla pouze o 0,5 %. Norsko, světový lídr v podílu elektrovozů na trhu, ukazuje, že EV neovlivňují dodávky elektřiny. Co se týče surovin na výrobu baterií, ozývají se názory, že se z dlouhodobého hlediska nemůže uspokojit poptávka po surovinách na výrobu baterií. Co se týče těchto surovin, v dalších letech budou rozhodující nové technologie, recyklace niklu, lithia a kobaltu ze starých baterií a nahrazovaní těchto kovů.
5. Mýtus: Dlouhá doba dobíjení a omezený dojezd
Současné elektromobily mohou ujet až 550 km na jedno nabití. Do roku 2025 by se průměrný dojezd měl zvýšit na 800 km. Moderní rychlonabíječky dobijí vozidlo i za méně než 30 minut. Rychlodobíjecí stanice se již instalují podél evropských dálnic na každých 12 km, což zajišťuje dostupnost majitelům EV.
6. Mýtus: Špatné jízdní vlastnosti a slabý výkon
Někteří řidiči odmítají elektromobily s tím, že nenabízí požadované jízdní vlastnosti a nedosahují potřebného výkonu. Ovšem některé elektromobily mohou mít více elektromotorů a vyšší výkon než vozidla se spalovacími motory. I přes vyšší výkon jsou elektromobily méně hlučné, což může někoho potěšit, jiné zklamat. Zároveň mohou vydávat nežádoucí zvuky, které snižují požitek z jízdy. Možným řešením by mohlo být využití sendvičového materiálu pro snížení hluku v konstrukci vozidla.
7. Mýtus: Vysoká pořizovací cena
V roce 2024 lze v Česku zakoupit elektromobily od 600 tisíc korun. EV zůstávají dražší než vozidla s tradičními spalovacími motory. Očekává se však, že během následujících 5 let dojde ke srovnání cen elektromobilů s běžnými vozidly vlivem poklesu nákladů na výrobu baterií a rozšíření dotací pro EV.
Zdroje:
https://www.businessinfo.cz/clanky/elektromobilita-v-cesku-zatim-asi-225-tisice-vozu-a-pres-4-600-dobijecich-stanic/
https://rbm.umicore.com/en/newsroom/debunking-myths-about-batteries-electro-mobility/
https://www.iodynamics.de/blog/misconceptions-about-electromobility-a-fact-check-on-e-cars/