Solární elektrokola – provoz na slunce
Soutěž se koná již popáté a je určena pro účastníky, kteří se přepravují výhradně na těchto kolech: „Solární kolo funguje jako běžné elektrokolo. Jen s tím rozdílem, že namísto nabíječky, která se zasouvá do elektrické zásuvky, slouží fotovoltaické panely s příslušnou regulací napětí a proudu. A energie se dodává přímo ze slunce,“ řekli Solárnímu magazínu Jiří Štrupl a Michael Polák. Solární elektrokola, na kterých naši borci cestují, jsou speciální prototypy. „Kola postavila společnost 4AVs.eu , která se specializuje na městskou city logistiku – rozvoz zásilek pomocí nákladních kol – šetrně a ekologisticky. Služby provozuje v centrálních částech Prahy a Hradce Králové. A buduje spolupráci v dalších krajských městech. Rozváží drobné zásilky a větší balíky až do velikosti europalet,“ uvádí Jirka a Michael, kteří nastrojili 2 rámy nákladního kola, každý dle vlastního uvážení, komponentami pro účely Suntrip. Každé kolo je proto trochu jiné.
Z Čech až na Saharu
Závod Suntrip vede 7000 kilometrů dlouhou trasou, která vede až do jižního Maroka a část tedy vede nelítostnou Saharou. Závod má svá přesná pravidla, která musí necelá dvacítka odvážlivců přesně dodržet. „Zásady Suntripu jsou následující, prvním úkolem je projet z Lyonu do Chambéry přes všechny průjezdné body ve Francii, Španělsku, Portugalsku a Maroku. Další zásadou je, nikdy nenabíjet z elektrické sítě, ale pouze ze slunce (kola jsou na startu opatřena detektory). A nesmí se jezdit v nočních hodinách, resp. Od 20:30 do 7 hodin ráno,“ prohlásili Michal s Jirkou. Ti jsou nyní již nějaký den na cestě: „Příprava probíhala jako vždy hekticky, ostatní se ladilo a ladí cestou z Prahy na start. Nyní máme najeto v ne příliš hezkém a slunečném počasí přes 1000km.“Borci se zatím nacházejí v Evropě, ta nejnáročnější etapa je tedy čeká. Zatím jim nepřeje počasí a nebyl možný čistý pohon na slunce: „Nyní jsme v Nyonu (Švýcarsko) a za 2 dny musíme být v Lyonu (musíme ujet ještě 181km). Díky deštivému počasí trvá cesta déle, než jsme předpokládali. Museli jsme dvakrát využít služeb elektrické sítě (to čítá přibližně 1/10 spotřeby),“ dodávají Michal s Jirkou.
Proti sociálním sítím a klimatické krizi
Odvaha a odhodlání jim ale nechybí. Svou cestou chtějí také lidem předat určitý vzkaz: „Čeká nás spoustu extrémních podmínek v závislosti na počasí, výškové převýšení i různé typy terénů. A proč to děláme? Michael chce upozornit na klimatickou krizi vlivem lidské činnosti a propagovat decentralizované sociální sítě. Proto je většina příspěvků umístěna na Mastodon.cz (@[email protected]). Jirka chce využívat na maximum obnovitelných zdrojů a vyzkoušet, jak jich maximálně využít i pro činnost společnosti 4AVs.eu. Dále chce promítnout zkušenosti z cesty v rozvozových aktivitách R&D nákladních kol, například v podobě regenerativního brzdění a solárního dobíjení. A samozřejmě propagovat cyklistickou logistiku, šetrné zásobování měst. Nejen minimalizací spotřeby zdrojů, ale i prostoru a vizuálního smogu.“