Větší poptávku po využití dobíjecích stanic pro elektromobily během letošního roku potvrzují všichni velcí hráči na trhu. Například ČEZ hlásí meziroční nárůst odběrů o 65 procent na 1,8 GWh elektřiny. Počet dobíjení pak podle společnosti vzrostl o 55 procent na více než 90.000. Nejvytíženější byly stojany v Praze a na dálnicích D1, D5 a D10. Celkový výkon sítě společnosti stoupl o 39 procent na více než 51 MW.
ČEZ zároveň ohlásil další rozšiřování své sítě, v současnosti v ní provozuje přes 700 stanic. „V poslední době se soustředíme hlavně na výstavbu ultrarychlých stojanů, kterých chceme mít letos na konci roku více než 110,“ podotkl ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.
Nárůst provozu je patrný také na stanicích Pražské energetiky (PRE). Spotřeba na nich podle vedoucího sekce Emobility v Pražské energetice Libora Hladíka meziročně vzrostla o více než 48 procent na 1,69 GWh. O téměř 40 procent pak ve srovnání s loňským čtvrtletím stoupl počet transakcí, kdy řidiči provedli přibližně 95.000 dobíjení. Podle Hladíka postupně stoupá také množství dobíjené elektřiny na jednoho uživatele, a to u všech typů dobíjecích stanic.
PRE v současné době provozuje 682 dobíjecích stanic, což je o 170 více než před rokem. „Do konce roku plánujeme zprovoznění dalších přibližně 20 dobíjecích stanic v různých lokalitách a současně s tím posilování výkonu stávajících stanic u kterých vidíme zvyšující se utilizaci. Zároveň se soustředíme i na budování neveřejné sítě u našich obchodních partnerů,“ řekl Hladík. PRE tak letos chystá například spuštění velkého dobíjecího hubu se zhruba 74 dobíjecími body na pražském Žižkově.
Navýšení intenzity provozu zaznamenal také E.ON. „Pozitivní trend vidíme u ultrarychlého dobíjení, kde roste spotřeba u ultrarychlých dobíjecích hub,“ řekl jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma. Firma podle něj plánuje letos svou síť dál rozšiřovat. „Během zimních měsíců je výstavba každoročně minimální a začíná se opět rozjíždět od dubna. Řadu lokalit jsme ale během tohoto roku modernizovali. Zaměřujeme se na výměnu technologií za výkonnější dobíječky,“ dodal Klíma.
Nárůst provozu i rozšiřování sítě dobíjecích stanic byl v Česku patrný už loni. Počet dobíjecích stanic pro elektrická auta za rok 2023 vzrostl o více než 40 procent. Na konci loňského roku stát evidoval 2287 stanic, na nichž bylo 4187 dobíjecích bodů.
V současnosti je v ČR registrováno kolem 22.500 elektromobilů, další desetitisíce tvoří hybridy. Česko i přes loňský nárůst dál zaostává za západoevropskými státy.