Zákazníci si stěžují u České fotovoltaické asociace
„Je tomu již třetí měsíc, co nepřetržitě narůstá počet nespokojených spotřebitelů s instalací fotovoltaického zdroje formou dopisů, stížností u České fotovoltaické asociace. Proto jsme se rozhodli situaci řešit posílením nejen technického ale i právně-technického poradenství, které zklamaným nebo naštvaným uživatelům pomáhají radou a návodem, jak konkrétní situaci mají vyřešit. Nemohli jsme si nepovšimnout, že nejvíce dochází je stížnostem u nejjednodušších řešení, zejména pro dotační program Nová zelená úsporám Light. Samotný název v angličtině nabádá, že by se mohlo jednat o jednodušší řešení, ale není tornu tak. I nejjednodušší ostrovní fotovoltaická výrobna elektřiny podléhá stejným bezpečnostním pravidlům, normám i vyhláškám, jako tomu je u síťových FVS,“ uvádí Česká fotovoltaická asociace.
Dělají špatné jméno sobě i asociaci
„Vyvíjíme z našich stran jak právní, tak technický tlak na tyto členy, protože nemůžou dělat špatné jméno nejenom sobě, ale hlavně pak nám. Když se nám od spotřebitelů dostane takováto informace, tak to začínáme řešit nikoliv se spotřebitelem, kterému samozřejmě odpovíme, ale s danou na firmou. Tu požádáme o poskytnutí informací, abychom to mohli posoudit. Pokud se případy množí, anebo firma nereaguje, pak to může vyústit až v to poslední. To nechceme. Ale pokud není zbytí, tak by to měl být signál pro všechny ostatní, aby si na to dali pozor a aby se chovali k zákazníkům slušně,“ řekl Solárnímu magazínu Petr Maule výkonný ředitel České fotovoltaické asociace.
Problémy se soláry za korunu
Problémy nastávají hlavně u instalací solárního ohřevu, který mají například důchodci nebo jiní příjemci určitých sociálních dávek skoro zdarma. Pro tyto instalace se vžil název „soláry za korunu“: „To, že nainstaluji něco za korunu, neznamená, že porušuji všechny vyhlášky a zákony. To nikdo dnes neřeší. Ale měli by to řešit, protože vlastně za každou tu instalaci odpovídá stoprocentně do konce života každá osoba se státní zkouškou, která na tom je uvedená,“ upozorňuje Petr Maule.
Hrozí i trestní stíhání
Firma, která instalovala solární ohřev a tím vystavila zákazníka riziku, si koleduje o postih i ze strany státu: „Pokud to udělali záměrně, cíleně a promyšleně s cílem obohatit se, pak mohou i skončit ve vězení. Tam není žádná podmínka pro zmírnění, ale naopak pro zpřísnění trestu. My se snažíme náš obor opravdu hlídat. Je to těžké, proto jsme si museli najmout právníka. Nemám úplně celou právní specializaci, je třeba se tomu věnovat, abychom někde neuklouzli. Většinou firmy mají advokáta a hlídají si věci ohledně toho, jak je s nimi zacházeno. Vše musí být podle práva, aby nás nemohly osočit, že jsme něco zavinili a mediálně jsme je vyškrtli a tak podobně. Když přistoupíme k tomu nejhoršímu, tedy vyloučení a ještě zveřejnění, pak to musí být všechno na reálných právních skutečnostech a základech. Musíme si být jisti, že to je všechno v souladu nejenom s morálkou, ale i s právem,“konstatoval Petr Maule.
Ošidit běžného zákazníka není těžké
Samotní zákazníci si velmi těžko mohou sami zkontrolovat, zda jejich instalace probíhá správně: „Spotřebitel není elektrikář. Sám to není schopen překontrolovat, protože to by na to musel mít kvalifikaci. Ošidit běžného neelektrikáře, běžného spotřebitele, pokud mají dobré vystupování a přijdou v kravatě a mluví spisovně, je snadné. To může navenek působit velmi dobře. Pak šetří, kde mohou, například nedávají přepěťové ochrany, nedodržují ochranu tím, že nedávají hromosvod tam, kde má být a neřeší ochranu před bleskem a přepětím.“ Špatná instalace může zákazníka vystavit bezpečnostnímu riziku: „Když na nějakou střechu instalují panely, pak by podle analýzy a rizika měl být i hromosvod. Když je to za korunu, tak to neudělají. Takže dělají zákazníkovi medvědí službu. Někdy až za hranicí požární bezpečnosti mu rozvrtají dům a tím mu třeba padesátkrát zvýší požární nebezpečnost, čili úder do objektu a zapálení objektu. Na to jsou i znalecké posudky. Proti tomu se budeme bránit, aby firmy, které jsou naším členem, tyto věci nedělaly a nám tím nedělaly špatnou reklamu,“ uzavřel Petr Maule.