Skandál v USA: Výrobci EV špehovali řidiče
Většina dnešních aut je propojená s různými systémy, často s našimi mobilními telefony, navigačními zařízeními a s výrobními firmami. Podle zpravodajského kanálu CNN několik výrobců automobilů v USA instalovalo do EV funkce, které bezdrátově odesílají data o stylu řízení – data, které pojišťovny následně využívaly k určení výše pojistného. Mnoho řidičů ale nemělo ponětí, že se tato data shromažďují a odesílají pojišťovnám. Výrobci automobilů dobře vědí, jak jsou tato data cenná a snadno zpeněžitelná.
Bidenova administrativa vyšetřuje, jestli čínské elektromobily nemohou být ekonomickou a národní bezpečnostní hrozbou. Podle administrativy jsou tyto elektromobily stále více propojeny s počítačovými systémy a připojením k internetu, což je dělá zranitelnější vůči novým bezpečnostním rizikům. Ministerstvo obchodu vyjádřilo obavy, že tato vozidla sbírají citlivá data o řidičích a mohou ohrozit národní bezpečnost a soukromí občanů USA.
Cui Dongshu, předseda asociace čínských výrobců osobních automobilů, se ohradil proti diskriminaci čínských elektromobilů. Podle něj je „nespravedlivé“ uvalovat omezení pouze na auta z Číny, když EV a další high-tech vozy vyrobené kdekoliv na světě používají stejné typy senzorů.
USA se obává o národní bezpečnost: Máme se bát také?
Čínská elektrická vozidla zatím nepředstavují bezprostřední hrozbu pro národní bezpečnost USA. Jejich vstupu na americký trh brání dovozní cla, a tím i nízký zájem ze strany čínských výrobců automobilů. Určité obavy vyvolává stoupající počet čínských výrobců v Mexiku. Firmy jako BYD však popírají, že brzy uvedou svá vozidla na americký trh. Přesto rostoucí vliv Číny v automobilovém průmyslu vyvolává debaty o národní bezpečnost zemí, kterých se to dotýká.
Předpokládá se, že EV z Číny zaplaví západní trh
Čínský trh s elektromobily roste raketovou rychlostí a tento trend nabral v poslední době na obrátkách. Společnost BYD, čínský gigant v oblasti EV a hybridů, v roce 2023 překonala Teslu a stala se největším světovým výrobcem elektromobilů na světě. I když se do USA dosud dostal jen zlomek čínských elektromobilů, někteří analytici varují, že západní trhy by brzy mohly zaplavit levné a dostupné modely z Číny.
Slabinou elektromobilů mohou být moderní technologie
Nejnovější automobily, hlavně elektrovozy, jsou plné počítačů a disponují internetovým připojením. Tím se stávají lákavým cílem pro hackery, kteří by mohli získat přístup k osobním datům. Automobily s množstvím senzorů a kamer shromažďují velké množství informací o řidiči a jeho okolí. Pokud by se tato data dostala do nesprávných rukou, mohla by se zneužít k odcizení identity nebo vydírání. Je tato hrozba nevyhnutelná a je jen otázkou času, než dojde k úniku osobních dat?
Regulační orgány v Evropě zasáhly proti sběru dat
Regulační orgány v Evropě zahájily vyšetřování, jak automobilový průmysl nakládá s osobními údaji z vozidel, včetně údajů o poloze. V některých případech tyto regulační orgány donutily výrobce, aby aktualizovali software a omezili sběr dat. Pokud se podíváme, jak v tomto směru prošly evropské automobilky, podle informací z roku 2023 nejlépe s daty zákazníků zachází Renault. Naopak propadla Tesla. Řidiči sice mohou deaktivovat funkci sběru dat, ale zároveň podstupují riziko, že to může vést k vážnému poškození až nefunkčnosti vozu.
Zdroj:
https://edition.cnn.com/videos/cars/2024/03/23/smr-is-your-car-spying-on-you.cnn
https://theweek.com/business/chinese-electric-cars-national-security-threat
https://rogermontgomery.com/can-an-ev-spy-on-you-dont-worry-australia-isnt/ https://forbes.cz/velky-bratr-na-kolech-dnesni-auta-o-vas-vi-vic-nez-vasi-nejblizsi/