Chery Auto a BYD otevírají továrny v Barceloně a Segedíně
Evropský automobilový trh se připravuje na příval čínských elektromobilů. Dvě přední čínské automobilky, Chery Auto a BYD, oznámily, že mají v plánu otevřít výrobní továrny v Evropě. Tyto investice posílí postavení Číny v celosvětovém automobilovém průmyslu.
Chery Auto v Barceloně
Minulý měsíc podepsala automobilka Chery Auto smlouvu o založení společného podniku se španělskou firmou EV Motors. Výroba elektromobilu Chery Omoda 5 má začít v posledním čtvrtletí roku 2024. Na přelomu roku 2024/2025 se k produkci přidá i španělský elektrický pickup Ebro. Továrna, která dříve patřila japonskému Nissanu, tak po třech letech opět ožije a zaměstná 1600 pracovníků. V plánu je vyrobit až 50 000 vozů za rok.
BYD v Segedíně
V maďarském Segedíně buduje BYD rozsáhlou továrnu s roční kapacitou 150 000 elektromobilů. Výrobu plánuje zahájit v roce 2025. O důležitosti této investice svědčí i to, že čínský prezident Si Ťin-pching navštívil Maďarsko, Francii a Srbsko. BYD v Maďarsku již od roku 2016 vyrábí elektrické autobusy a v zemi má také továrnu na baterie čínské firmy CATL.
Další čínské automobilky dobývají Evropu
Čínská automobilka Dongfeng jedná s italskou vládou o výstavbě závodu v Itálii. O evropské továrně uvažuje i značka MG, která prodává nejvíce čínských aut v Evropě.
- Čínská automobilka Nio tento týden otevřela v Amsterodamu showroom, kde předvádí své vozy.
- Minulý týden ve Francii představila značka Xpeng své SUV G9 a G6. Tato značka vystavila automobily na konferenci VivaTech v Paříži, kde se objevil i čínský výrobce BYD.
Evropské automobilky se připravují na nejhorší
Levnější čínské elektromobily se stávají vážnou konkurencí pro zavedené značky, například koncern Volkswagen. Zatímco Škodu Enyaq nekoupíte pod milion korun, čínské elektromobily v tomto segmentu se dají pořídit od 750 000 korun. Čínské automobilky si chtějí vybudovat silnější pozici v Evropě a obejít případná omezení ze strany EU. Zároveň se chtějí přiblížit cílovým trhům a zvýšit povědomí o svých značkách.
Strategie čínských automobilek: Prokázat lokální původ EV a vyhnout se clům
Očekává se, že továrny nebudou sloužit pouze jako montovny dovážených dílů z Asie. Budou se v nich vyrábět také komponenty od čínských dodavatelů, kteří se s automobilkami přesunou do Evropy. Díky tomu mohou automobilky prokázat lokální původ vozů a splnit případné požadavky na ochranu evropského průmyslu.
Příchod čínských značek do Evropy ovlivní výrazně trh s automobily. Jejich levné a konkurenceschopné elektromobily by mohly donutit zavedené značky k tomu, aby zlevnily svá vozidla. Úspěch čínských automobilek na evropském trhu bude záviset na tom, jak dobře dokážou naplnit přání evropských zákazníků a jak se bude vyvíjet politická a obchodní situace. Podle americké televize CNBC se čínské automobilky snaží získat náskok a zároveň zastavit posilování pozice americké Tesly.
Jak zareaguje EU? Inspiruje se USA?
Jak se Evropská komise postaví k dovozu čínských elektromobilů? Zareaguje Evropa na americké clo zavedením vlastních sankcí? Dokážou čínské automobilky uspět na evropském trhu i přes vysoké ceny? Podle analýzy společnosti Rhodium Group, kterou citoval britský list Financial Times (FT), by Evropská unie musela na dovoz elektromobilů z Číny uvalit cla ve výši 50 %, aby zastavila příliv levných vozů z Asie.
Zdroje:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cinane-chteji-vyrabet-elektromobily-v-evrope-uz-letos-40470329
https://www.newstream.cz/zpravy-z-firem/cla-cinu-nijak-zvlast-netrapi-jejich-elektromobily-stale-ve-velkem-pronikaji-do-evropy
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-cina-evropa-clo.A240429_145257_automoto_fdv