Jsou elektromobily skutečně ekologické?
Jedno je jisté – elektromobily při svém provozu nezpůsobují žádné emise a otravný zápach, a přesto mají spoustu kritiků, kteří poukazují na to, že jednak jejich výroba není právě ekologická, dále pak, že sice jezdí na elektřinu, ale ta se beztak vyrábí v neekologických elektrárnách. Jenže každý, kdo si elektřinu vyrábí sám ve vlastním domě fotovoltaikou může namítnout, že právě jeho provoz elektromobilu je ukázkově „zelený“. Nabízí se tedy otázka, jak moc je propojení fotovoltaiky a elektromobilu výhodné ekonomicky a ekologicky. Na podporu myšlenky je tu ještě jeden zajímavý argument, totiž, že díky elektromobilu lze účinně využít přebytky, které v domácích fotovoltaikách vznikají, jde tedy o jakousi další záložní „baterii“.
Jak využít přetoky pro nabíjení elektromobilu
Domácí mikrozdroje nevyrábějí konstantně, v určitém denním i ročním období mohou vyrábět dokonce i mnohem více, než se v domácnosti reálně spotřebuje. Řešení přebytků je proto důležitou otázkou, kterou si dříve nebo později položí každý, tedy malý větší majitel solárních panelů, protože prodávat do sítě je stále méně výhodné a bateriové úložiště je nákladné. Hlavním trendem dneška je proto co nejvíce elektřiny efektivně spotřebovat v místě její výroby. Využití těchto přebytků pro nabíjení elektromobilů je tedy přesně to řešení, jež se právě nyní prosazuje.
Stejnosměrný nebo střídavý proud pro elektromobil
Fotovoltaika vyrábí stejnosměrný elektrický proud, ale spotřebiče ovšem využívají proud střídavý. U elektromobilu to ale může být jinak, lze ho totiž nabíjet střídavým nebo stejnosměrným proudem. Nabíječka automobilu tudíž může případný střídavý proud konvertovat na stejnosměrný. Na tom, jakým proudem se elektromobil nabíjí, závisí rychlost jeho nabití. Rychlejší je ale vždy nabíjení proudem stejnosměrným. Proto lze ale instalovat s fotovoltaickou elektrárnou také nabíjecí wallbox pro elektromobily. Dobrá zpráva je, že na vytvoření dobíjecího místa doma, je možné čerpat dotaci, jež činí příjemných 30 000 Kč na jednu takovou nabíječku. Pro ty, kteří by o ní uvažovali, jde o dotaci z titulu Nová zelená úsporám.
Dobíjecí ostrovy pro firmy i domácnosti
Vzhledem k tomu, že je možné i přímé dobíjení elektromobilu z fotovoltaiky, mají velký smysl i ostrovní řešení na nabíjení, kterých se staví stále více. Takzvané carporty jsou speciální přístřešky, na kterých je umístěna nejen fotovoltaika ale rovnou také nabíječka elektromobilu. Carport jako ostrovní řešení si může pořídit dokonce i majitel domu na svou zahradu, nejčastěji ale vznikají na firemních parkovištích jako bonus pro zaměstnance. V některých zemích jsou carporty dokonce povinné pro parkoviště o určité velikosti. Jde o praktické využití celého prostoru, protože vozidla si zde jejich majitelé nejen nabijí, ale zároveň jsou chráněna před nepřízní počasí.
Propojení wallboxu s chytrou domácností
Provozovatel fotovoltaiky a elektromobilu nemusí neustále dohlížet na výkon elektrárny, ceny elektřiny na spotovém trhu a vše nastavovat ručně. Lze využít pokročilých technologií, díky kterým probíhá celý proces automaticky a dohlížet na něj lze díky aplikaci v chytrém telefonu nebo tabletu z jakéhokoliv místa na světe. Wallbox se začlení do systému takzvané chytré domácnosti a dopředu si lze automaticky nastavit, jak má v určitou chvíli nabíjet. Stanovit lze například i to, že pakliže u fotovoltaiky dojde k přetokům, ty půjdou přednostně na nabíjení a teprve potom do sítě nebo baterie. Dále zde lze nastavit, že se elektromobil bude dobíjet pouze z fotovoltaiky. K propojení wallboxu se sítí chytré domácnosti slouží Wifi, případně 4G, nebo síť Internetu věcí (propojených objektů a zařízení vybavených senzory, či jinými technologiemi, jež jim umožňují přenášet a přijímat data – do a z jiných věcí a systémů).
Jak se dostat na negativní ceny elektřiny
Je možné, že v budoucnosti budeme jezdit prakticky zdarma, či dokonce tak, že za jízdu dostaneme zaplaceno? Utopie! Ale, zdá se, že nemusí být. Energetika se stále proměňuje tím, jak se do sítě připojuje stále více zdrojů, které nelze naplno ovládat, ale jsou závislé na počasí a vyrábějí tedy všechny ve stejný moment. Tehdy se tzv. spotové (okamžité) ceny elektřiny propadají až do mínusu, protože do sítě proudí obrovské množství vyrobené elektřiny, pro kterou se musí najít využití. Na této situaci může vydělat ten, kdo dokáže být flexibilní, bude elektřinu odebírat právě v těchto spotových cenách a to tehdy, když jsou nízké, či dokonce záporné a je to pro něj tedy výhodné. A právě tyto takzvané negativní ceny elektřiny, tedy ceny, kdy se zákazníkovi dokonce platí za to, že elektřinu odebral, začínají být stále častější. A jejich počet určitě ještě poroste s tím, jak se budou připojovat další a další nové zdroje do distribuční sítě. Přesně toho může využít majitel elektromobilu, který si v tuto dobu nabije svůj vůz – na jeho provozu tak dokonce vydělá.
Zdroj: ČEZ