Evropský automobilový průmysl na rozcestí. Elektromobilům se nedaří

Evropské automobilky jsou v krizi. Přechod na elektřinu je zatím dost nesnadný a vypadá to, že jeho obětí mohou být velmi známé značky. Politici nejsou jednotní v tom, co tuto krizi způsobilo a zda by se měla elektrifikace evropské flotily posunout na delší období.
Problém s elektromobily se prohlubuje | Zdroj: Frimufilms

Hnací motor ekonomiky se zadřel. Do velkých problémů se dostaly zejména německé společnosti, které byly evropskými lídry. Volkswagen vypověděl záruky svým zaměstnancům a hrozí, že bude ve velkém propouštět a zavírat závody. Stejně bledý scénář čeká Audi. Problémy tak začne mít i navazující dodavatelský průmysl.

Evropské automobilky nedokážou konkurovat zámořským firmám a zejména v elektromobilitě jim zřejmě ujíždí vlak. Od roku 2025 by mělo dojít k 19% snížení emisí, přičemž nové modely osobních aut registrované ve zmíněném roce mohou vypouštět maximálně 93,6 g/km. Za každý gram navíc by měla automobilka zaplatit „odpustek“ ve výši až 95 eur za prodané auto. Tyto limity jsou nyní pro automobilky spíše nesplnitelné. Volkswagen a Renault se ocitají v krizi.

Elektromobily, které by automobilkám měly pomoci tyto limity zvládat, se na evropském trhu bohužel příliš neprosazují. Jejich prodej výrazně poklesl, svůj podíl na tom má ukončení podpory v Německu. Výrazným snížením dotací hrozí také ve Francii. Jako důvod francouzská vláda uvádí, že je elektromobil už cenově dostupný.

Ředitel BMW Oliver Zipse se navíc vyjádřil, že Evropa musí zrušit svůj plán zakázat nová auta vypouštějící fosilní paliva od roku 2035, aby snížila závislost na čínském dodavatelském řetězci baterií a podpořila své technologické přednosti. Dále uvedl, že nálada v Evropě „směřuje k pesimismu“ a region potřebuje nový regulační rámec, aby zůstal konkurenceschopný. „Oprava cíle 100 % BEV pro rok 2035 jako součást komplexního balíčku pro snížení emisí CO2 by také umožnila evropským automobilkám méně spoléhat se na Čínu, pokud jde o baterie,“ řekl Zipse na právě probíhajícím autosalonu v Paříži.

V Česku byl o elektromobily zájem díky dotaci

V České republice zájem o elektromobily stoupl. „Během uplynulých šesti měsíců podnikatelé požádali NRB o zaručení úvěru na nákup 5 307 vozidel a 2 221 dobíjecích stanic. Program má viditelný dopad v podobě výrazného meziročního navýšení prodeje a registrace bateriových vozidel. O velkém zájmu podnikatelů také vypovídá rychlost čerpání podpory – šest měsíců po spuštění programu je proplaceno či rezervováno 81 % z celkové částky alokovaných zdrojů,“ uvedlo Ministerstvo průmyslu.

V nedělních Otázkách Václava Moravce ale zaznělo, že dotační podpora na elektromobily došla, jak o tom informoval v pořadu ekonom Václav Vislous z Pirátů.

Pokuty za to, že lidé nekupují elektromobily

Část europoslanců proto začala volat po tom, aby se emisní cíl zrevidoval. Mezi nimi například Ondřej Krutílek za ODS, který spolu s Alexandrem Vondrou napsali dopis předsedkyni Evropské komise von der Leyenové.

„Odesílám společně s dalšími 116 europoslanci ze 23 zemí a 5 frakcí dopis Evropské komisi, aby přehodnotila drastická opatření, která právě evropský automobilový průmysl likvidují. Ursulu von der Leyenovou jsme vyzvali, aby bezodkladně podnikla kroky, které povedou k odložení pokut hrozících již od ledna automobilkám za to, že si jejich zákazníci kupují málo elektromobilů. Zároveň jí navrhujeme, aby Komise uspíšila okamžik, kdy má být proveden přezkum dosavadních dopadů faktického zákazu spalovacích motorů. Ten je nyní naplánován na rok 2026, ale to už může být pro evropské automobilky pozdě. Proto žádáme, aby se revize zákazu provedla co nejdříve,“ uvedli.

Jan Farský: Času bylo dost

Europoslanec Jan Farský za STAN tento názor nesdílí. Podle něj jsou automobilky ziskové a měly dostatek času na to, aby se na změnu připravily. „Chci pro automobilky předvídatelné a rovné podmínky na trhu. Proto si nemyslím, že by bylo fér na poslední chvíli měnit pravidla. Jak by k tomu přišly ty firmy, které emisní limity splnily? Pravidla se mají dodržovat, ostatně na tomto principu funguje naše společnost,“ zmínil Farský.

„Přesto některé automobilky volají po odkladu snižování emisí. Pokuty, které za nedodržení limitu hrozí, podle jejich propočtů mohou vést k oslabení konkurenceschopnosti, zavírání továren a ohrožení pracovních míst. Vše se odehrává za situace, kdy od roku 2019 pět hlavních evropských automobilek dohromady více než zdvojnásobilo své roční zisky. Debata na toto téma běží od roku 2017, nařízení bylo schváleno na jaře 2019. Automobilky měly čas na to, aby vozy designovaly s výhledem na splnění limitu,“ dodal.

Zdroj: MPO, ČT

Související článek

Hasiči se cvičí, jak vytáhnout Teslu z parkovacího domu.

Jak často hoří elektromobily? Rizikové je nabíjení

Jedním z hojně tradovaných mýtů je rizikovost požárů u elektromobilů. Podle zprávy českých hasičů, co se týká vozidel na elektropohon, jsou mnohem rizikovější elektrokoloběžky. Nejčastěji ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.