Jak často hoří elektromobily? Rizikové je nabíjení

Jedním z hojně tradovaných mýtů je rizikovost požárů u elektromobilů. Podle zprávy českých hasičů, co se týká vozidel na elektropohon, jsou mnohem rizikovější elektrokoloběžky. Nejčastěji požár vzniká během jejich nabíjení.
Hasiči se cvičí, jak vytáhnout Teslu z parkovacího domu.
Hasiči se cvičí, jak vytáhnout Teslu z parkovacího domu | Zdroj: HZS ČR

Zatímco v roce 2019 Hasičský záchranný sbor (HZS) vyjel pouze ke třem požárům, v roce 2023 už řešil 94 případů. V naprosté většině se ale incidenty týkaly elektrokoloběžek, elektrokol a dalších menších zařízení. Elektromobilů hořelo v loňském roce sedm, hybridních vozidel osm.

Hasiči se dostanou k požáru elektromobilu většinou při dopravní nehodě. Pokud elektromobilu nehoří baterie, jde o zásah jako každý jiný a auto lze uhasit během několika minut. Problém nastává, pokud požár baterii zasáhne. Stále v ní totiž probíhá chemická reakce, a tak může začít hořet i poté, co se uhasí její plastové součásti. „Jinak řečeno, bateriové články hoří nadále i uvnitř bez přístupu kyslíku, a může tedy dojít k jejímu opětovnému rozhořívání a vzniku požáru,“ konstatovali hasiči.

Tehdy je třeba elektromobil umístit do vodní lázně, což v uzavřeném prostoru není možné, proto je třeba přijít s alternativní technologií, což je řez vodním paprskem. „To je speciální zařízení pro řezání a hašení, které umí s pomocí silného proudu vody s příměsí abraziva proříznout i silné materiály, třeba různě silné stěny, pláště budov nebo střechy. Vodním paprskem hasiči do obalu baterie udělají otvor a baterii pak mohou hasit napřímo,“ uvádí Klára Ochmanová, tisková mluvčí HZS. Tím ale zákrok nekončí, vozidlo je třeba vytáhnout z garáže, umístit do vodní lázně a zkontrolovat jej termokamerou.

Pozor na nabíjení

K požáru elektromobilu, elektrokoloběžek nebo elektrokol dochází nejčastěji při nabíjení kvůli technické závadě. Hasiči proto radí vždy používat pouze certifikované nabíjecí zařízení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například wallbox) a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu. Dále je třeba dbát na aktualizace softwaru.

„Doporučujeme u elektromobilů nepodceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. Aktuální softwarový systém může v některých případech včas upozornit na závadu, provést odpojení baterie, případně o možné závadě na dálku informovat uživatele vozidla,“ radí hasiči.

Úprava předpisů v garážích

Hašení elektromobilů v uzavřených prostorech, zejména v podzemních garážích, je pro hasiče stále výzva. Proto se jednak připravují dopředu a toto hašení si zkoušejí nanečisto. Hlavně to, jak vozidlo z garáže dostat na neutrální plochu, kde může zákrok pokračovat.

Dalším krokem je příprava nové vyhlášky pro garáže, která stanoví nové podmínky požární bezpečnosti. Jde o novelu zákona o technických podmínkách požární ochrany staveb. V této souvislosti se také připravuje norma na provedení garáží. Vyhláška je nyní před legislativním procesem a její účinnost hasiči očekávají ještě v roce 2025.

Zdroj: HZS ČR

Související článek

Kde vázne rozšíření elektromobilů v Česku: Městům hrozí přetížení, vesnicím chybí nabíječky

Elektromobilita v České republice nabírá obrátky, stále je ale velký rozdíl je mezi městskými a venkovskými oblastmi, které musí řešit různé problémy, především v souvislosti ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.