Co čeká elektromobilový průmysl po nástupu Donalda Trumpa. Tesla pro něj byla trnem v oku, Musk evidentně změnil jeho přesvědčení

V amerických prezidentských volbách byl Donald Trump zvolen 47. prezidentem Spojených států. Nyní vyvstávají otázky ohledně toho, jak jeho nadcházející inaugurace ovlivní elektromobilový průmysl. Republikán navíc připravuje odstoupení od Pařížské dohody o klimatu.
Zástupci Tesly podporují ukončení dotací na elektromobily | Zdroj: Pixabay

Očekává se, že elektromobilový trh poroste, ale pomalejším tempem. Než Trump obdržel podporu od majitele a generálního ředitele Tesly Elona Muska, můžeme vzpomenout na jeho skepticismus na konto elektromobility. Po Muskově podpoře republikán svůj postoj zmírnil.

Navzdory tomu se očekává, že Trump změní regulační prostředí pro elektrická vozidla. Emisní pravidla Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), silně prosazující plošnou elektromobilitu, budou pravděpodobně revidována stejně jako emisní limity, které od roku 2027 stanovují pro osobní vozy průměrné emise CO₂ na 170 gramů na míli.

Pro srovnání, Evropská unie již od příštího roku uplatňuje přísnější normu s limitem necelých 94 gramů CO₂ na kilometr, což odpovídá přibližně 151 gramům na míli, přičemž za každý gram nad tento limit má být na výrobce uvalena pokuta 95 eur za každý registrovaný vůz.

Prodej elektromobilů bude v zemi nadále růst, ale tempo, jakým k tomu dojde, se bude měnit. Trumpovo vítězství totiž předznamenává i zrušení daňové úlevy 7500 USD (180.000 Kč), kterou teď spotřebitelé mohou uplatnit při nákupu elektrického vozu, což by mohlo mít dopad na přechod Spojených států k elektromobilitě. Zástupci Tesly, která je největším prodejcem elektromobilů v zemi, ale Trumpově týmu pro transformaci podle zdrojů řekli, že ukončení dotace podporují.

Musk uvedl, že zrušení dotace by mohlo sice mírně uškodit prodeji Tesly, nicméně by to zničilo její americké konkurenty, mezi něž patří i zavedené automobilky, jako je General Motors. Aliance pro automobilové inovace (AAI), což je obchodní skupina zastupující kromě Tesly téměř všechny velké výrobce automobilů, v říjnu vyzvala Kongres, aby daňové úlevy pro elektromobily zachoval. Označila je za důležité pro upevnění pozice USA jako globálního lídra v budoucích automobilových technologiích a výrobě.

Protekcionistická obchodní politika a odstoupení od Pařížské dohody

Trump se ostře vymezil vůči aktivitám čínských společností, které šikovně obcházely cla přes Mexiko. Společnost BYD nedávno oznámila svůj záměr zde zřídit závod a Trump odpověděl příslibem uvalení 100% cla na všechna čínská vozidla vyrobená v Mexiku, pokud jsou určena k prodeji v USA. Očekávají se tak nejen plošná cla, ale také cla zacílená přímo na čínské zboží.

Trumpova administrativa signalizuje odstoupení USA od Pařížské dohody, jak tomu bylo v roce 2017. Během svého volebního období Trump zdůrazňoval svou prioritu výroby fosilních paliv v USA a posiloval politiku s cílem zmírnit předpisy týkající se frakování a vývozu LNG. Tato strategie klade důraz na energetickou nezávislost a zachovává významnou federální podporu pro ropný a plynárenský sektor.

Větrné a jiné projekty obnovitelných zdrojů mohou čelit administrativním a povolovacím překážkám. Trump již dříve uvedl, že má v úmyslu zastavit projekty větrné energie na moři „v první den“ svého prezidentství. Stručně řečeno, za Trumpovy administrativy si americký průmysl čistých technologií pravděpodobně udrží růstovou trajektorii, ačkoli tempo a priority se mohou výrazně změnit.

Zdroje: ČTK, EPA, Rho Motion

Související článek

Evropa nejeví o elektromobilitu zájem. Nikdo nesmí zákazníka nutit, co si má koupit, říká Hodáč

Nizozemský eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra počítá s tím, že v Evropské unii začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.