Automobilky zkoumají možnosti bezdrátového dobíjení elektromobilů

Zatímco se buduje rozsáhlá síť dobíjecích stanic pro elektromobily, již nyní tu máme nový způsob dobíjení elektrických vozidel: jízdou po speciální silnici. Na jakém principu funguje a jedná se o budoucnost v dobíjení elektromobilů?
Plánují se elektrifikované silnice pro dobíjení elektromobilů | zdroj: Unsplash

Nová bezdrátová elektrifikovaná silnice v Detroitu

V Detroitu byla uvedena do provozu první bezdrátová elektrifikovaná silnice v USA, která umožňuje elektromobilům nabíjet se během jízdy. Tato inovativní technologie, která stála přibližně 2 miliony dolarů za každou míli, se momentálně testuje na 14. ulici ve čtvrti Corktown. I když to vypadá, že jde o obyčejnou silnici, pod povrchem se nacházejí elektromagnetické cívky napojené k městské elektrické síti. Tyto cívky vytvářejí elektromagnetické pole, které přenáší energii do přijímače v autě prostřednictvím indukčního nabíjení, podobně jako u bezdrátového nabíjení mobilních telefonů. Je toto řešení, jak vyřešit obavy lidí z dojezdu?

Firma Electreon testuje bezdrátové nabíjení EV

Evoluce nabíjení míří od kabelu k bezdrátovému systému a experti očekávají, že brzy budeme svědky silnic, které budou schopny dobíjet vozidla přímo během jízdy nebo na parkovištích. Firma Electreon v současné době provádí testování bezdrátového nabíjení na vybraných místech v Evropě, Asii a Americe. Cílem je nejprve zaměřit se na tranzitní koridory. Podle analýzy provedené švédskou vládou by mohla elektrifikovaná silnice o délce 250 až 300 km na frekventovaných trasách významně snížit emise oxidu uhličitého z nákladních vozidel o více než 200 000 tun.

Francie, Německo a Švédsko jako průkopníci elektrifikovaných silnic

Evropa se chystá na velké změny v dopravě. Francie plánuje do roku 2035 vybudovat 8 850 kilometrů elektrifikovaných silnic s využitím visutých kabelů, kolejnic nebo indukčního nabíjení. Německo zase zvažuje instalaci 4 000 kilometrů nadzemních kabelů nebo infrastruktury pro indukční nabíjení. Ve Švédsku se počítá s výstavbou 2 000 kilometrů elektrifikovaných silnic, což by mohlo stát 30 až 40 miliard švédských korun.

Automobilky zkoumají možnosti bezdrátového dobíjení EV

Toyota se spojila se společností Electreon, aby prozkoumala možnosti bezdrátového nabíjení. BMW a Ford pro změnu spolupracují s firmou Witricity a Stellantis s Hevo Power. Zdá se, že Tesla pracuje na vlastním řešení, když loni koupila a poté prodala společnost Wiferion, která se specializuje na bezdrátové nabíjení.

Švédsko plánuje 3 000 km elektrifikovaných silnic

Vraťme se ale ke Švédsku. Tato země je průkopníkem v oblasti elektrifikovaných silnic díky několika pilotním projektům, včetně první dočasné elektrifikované silnice na světě. Do roku 2035 by se zde mohlo vybudovat dalších 3 000 km těchto silnic. S přijetím zákona EU, který požaduje, aby všechna nová auta prodávaná od roku 2035 měla nulové emise CO2, evropské země urychlují přípravu potřebné infrastruktury.

Švédsko nyní proměňuje dálnici na trvale elektrifikovanou silnici, kde se osobní i nákladní auta budou dobíjet za jízdy. Experti tvrdí, že toto nabíjení umožní řidičům EV cestovat na delší vzdálenosti s menšími bateriemi a vyhnout se čekání u nabíjecích stanic. Podle jedné studie není nutné elektrifikovat všechny silnice ve Švédsku; pokud by se elektrifikovalo jen 25 % silnic, systém by stále fungoval efektivně.

Elektrifikace dálnice v USA do roku 2025

Pozadu nezůstávají ani Spojené státy. Úsek dálnice ve West Lafayette v Indianě by také mohl nabíjet elektrická vozidla. Tento projekt má za cíl v nadcházejících letech rozšířit tuto technologii na další dálnice ve státě. Ve středečních prohlášeních Ministerstvo dopravy v Indianě a Purdue University oznámily plány na vozovku, která by měla být plně funkční do léta 2025. Elektrifikován bude úsek dálnic US 231 a US 52. Stavba na čtvrtmílovém pilotním úseku dálnice měla začít 1. dubna tohoto roku.

Zdroje:
https://www.bbc.com/future/article/20240130-wireless-charging-the-roads-where-electric-vehicles-never-need-to-plug-in
https://www.euronews.com/next/2023/05/09/sweden-is-building-the-worlds-first-permanent-electrified-road-for-evs-to-charge-while-dri
https://www.newsweek.com/new-highway-charge-electric-vehicles-they-drive-indiana-1884567

Související článek

Elektromobilita po česku je pořád bída: Co brání rychlejšímu rozvoji?

Elektromobilita v Česku stále zaostává za evropským průměrem. Přestože prodeje elektroaut rostou, tvoří jen 3,5 procent všech registrací. Zájem brzdí vysoká cena vozů, slabá státní ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.