Budoucnost elektromobility? Co přinese povinný bateriový pas nejpozději od roku 2027?

Řada údajů o složení baterie i její aktuální kapacitě půjde sledovat prostřednictvím speciálního bateriového pasu, který musí zavést výrobci elektromobilů nejpozději do roku 2027. Díky tomuto pasu bude možné po dobu až patnácti let od vyrobení elektromobilu zjišťovat informace o stavu a kapacitě baterie.
Ilustrační foto | zdroj: Getty Images

Informace v QR kódu
Tyto údaje bude možné získat díky tomu, že se naskenuje QR kód na baterii. Hlavním smyslem je ale získat přesný přehled o výrobním postupu té které baterie. Bude zřejmá celková uhlíková stopa tohoto dílu a rovněž budou k dispozici přesné informace kolik a jakých materiálů půjde recyklovat. Nebudou se tak muset před zahájením recyklačního procesu odebírat vzorky z částí baterie a následně je podrobovat zkoumání v laboratořích, jak je to třeba dělat dnes. Prvním automobilem, který již bude takovým pasem disponovat, je plně elektrické Volvo EX90. Pro vytvoření tohoto pasu se Volvo spojilo s britským technologickým startupem Circulor. Pas bude možné stáhnout prostřednictvím aplikace do mobilního telefonu a náklady na výrobu jednoho vozu zvýší takový pas maximálně o deset dolarů.

Baterie budou zlevňovat
Důvodem rostoucí popularity baterií je prudký pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility. Bateriové pasy budou povinné pro elektrická vozidla prodávaná v Evropské unii od února 2027. Digitální dokumenty budou propojeny s VIN a QR kódem, který po naskenování digitálním zařízením odhalí podrobné informace o zdrojích a povaze surovin před výrobou spolu s detaily po výrobě, jako je kapacita a stav. Jde o nové nařízení EU o bateriích, které vyžaduje, aby výrobce baterie nebo vozidla, zveřejňoval emise uhlíku z výroby a do roku 2035, kdy EU zakáže prodej nových vozů se spalovacím motorem, postupně přidával větší podíly recyklovaných materiálů

Pasy přispějí k odpovědnosti všech dodavatelů
Pasy budou stát několik set korun za baterii a budou se podílet na vytváření odpovědnosti dodavatelského řetězce. Pas by měl odhalovat zdroje kobaltu, grafitu, lithia, slídy a niklu. Využívat by měl data Internetu věcí k identifikaci organizací, které jsou v dodavatelském řetězci výrobce. Díky tomu se vytvoří „digitální dvojče“ baterie, tedy virtuální kopie. Informace půjdou do hloubi tak, že budou zahrnovat například i velmi detailní údaje o využitém niklu. Půjde tedy zjistit, kde se nikl těžil, jaká byla jeho geolokace, jaká byla jeho hmotnost a jaká byla uplynulá doba z hlediska zpracování. Všechny informace, které se takto shromáždí, se spojí s VIN nebo QR kódem. Aby se zachovalo duševní vlastnictví, výrobci budou mít přístup k plnému rozsahu informací v pasu baterie, ale ostatní strany budou mít omezené možnosti, co uvidí. Ne každý totiž uvidí stejná data. Všechno by mělo být viditelné výrobci, zákazník uvidí obecné informace, možná některé informace o dodavatelském řetězci a určitě stav kapacity a zdravotní stav baterie.

Související článek

Moderní elektromobily zvládají chlazení baterií efektivněji než starší modely

Elektromobily mají za horkých dnů delší dojezd nejenom díky teplému a řídkému vzduchu, který snižuje aerodynamický odpor. Také klimatizace není tak náročná na baterii jako ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.