Informace v QR kódu
Tyto údaje bude možné získat díky tomu, že se naskenuje QR kód na baterii. Hlavním smyslem je ale získat přesný přehled o výrobním postupu té které baterie. Bude zřejmá celková uhlíková stopa tohoto dílu a rovněž budou k dispozici přesné informace kolik a jakých materiálů půjde recyklovat. Nebudou se tak muset před zahájením recyklačního procesu odebírat vzorky z částí baterie a následně je podrobovat zkoumání v laboratořích, jak je to třeba dělat dnes. Prvním automobilem, který již bude takovým pasem disponovat, je plně elektrické Volvo EX90. Pro vytvoření tohoto pasu se Volvo spojilo s britským technologickým startupem Circulor. Pas bude možné stáhnout prostřednictvím aplikace do mobilního telefonu a náklady na výrobu jednoho vozu zvýší takový pas maximálně o deset dolarů.
Baterie budou zlevňovat
Důvodem rostoucí popularity baterií je prudký pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility. Bateriové pasy budou povinné pro elektrická vozidla prodávaná v Evropské unii od února 2027. Digitální dokumenty budou propojeny s VIN a QR kódem, který po naskenování digitálním zařízením odhalí podrobné informace o zdrojích a povaze surovin před výrobou spolu s detaily po výrobě, jako je kapacita a stav. Jde o nové nařízení EU o bateriích, které vyžaduje, aby výrobce baterie nebo vozidla, zveřejňoval emise uhlíku z výroby a do roku 2035, kdy EU zakáže prodej nových vozů se spalovacím motorem, postupně přidával větší podíly recyklovaných materiálů
Pasy přispějí k odpovědnosti všech dodavatelů
Pasy budou stát několik set korun za baterii a budou se podílet na vytváření odpovědnosti dodavatelského řetězce. Pas by měl odhalovat zdroje kobaltu, grafitu, lithia, slídy a niklu. Využívat by měl data Internetu věcí k identifikaci organizací, které jsou v dodavatelském řetězci výrobce. Díky tomu se vytvoří „digitální dvojče“ baterie, tedy virtuální kopie. Informace půjdou do hloubi tak, že budou zahrnovat například i velmi detailní údaje o využitém niklu. Půjde tedy zjistit, kde se nikl těžil, jaká byla jeho geolokace, jaká byla jeho hmotnost a jaká byla uplynulá doba z hlediska zpracování. Všechny informace, které se takto shromáždí, se spojí s VIN nebo QR kódem. Aby se zachovalo duševní vlastnictví, výrobci budou mít přístup k plnému rozsahu informací v pasu baterie, ale ostatní strany budou mít omezené možnosti, co uvidí. Ne každý totiž uvidí stejná data. Všechno by mělo být viditelné výrobci, zákazník uvidí obecné informace, možná některé informace o dodavatelském řetězci a určitě stav kapacity a zdravotní stav baterie.