Budoucnost elektromobilů v Evropě? Spolupráce největších automobilek

Evropský automobilový trh prochází revolucí. Reaguje na dovoz čínských elektromobilů, které nemají v Evropě konkurenci. Automobilky v EU přicházejí s plánem, jak čelit čínským výrobcům elektrických vozidel.
Evropské automobilky uvažují o spolupráci | zdroj: Frimufilms

Cíl spolupráce? Vyrábět levnější elektromobily

V reakci na rostoucí konkurenci ze strany čínských automobilek a Tesly zvažují automobilové giganty Volkswagen, Renault a Stellantis, že spojí své síly. Tato spolupráce by jim umožnila vyrábět levnější elektromobily. Spojení by mohlo být zásadní pro jejich konkurenceschopnost v nadcházející éře elektromobility, která představuje existenční hrozbu pro ty, kteří se nedokáží přizpůsobit.

Evropský automobilový průmysl musí pružně reagovat na změny

Tradiční přístupy k podnikání již nestačí a firmy, které nereagují na změny, se mohou v budoucnu dostat do potíží. To zdůrazňuje i Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, který vznikl spojením Fiatu a PSA. Tavares varuje, že pokud se evropský automobilový průmysl neprobudí, hrozí mu „krvavá lázeň“.

Tempo růstu prodeje elektromobilů v automobilovém průmyslu zpomalilo, a proto se vedoucí představitelé automobilek uchylují k různým strategiím. Zvažují spolupráci při vývoji a propojování podniků napříč Evropou, aby zvládly změny na trhu. Nadcházející měsíce budou pro automobilový průmysl rozhodující.

Čínské EV konkurují cenou, výbavou a parametry

Evropské automobilky proto zkoumají možnosti spojení, aby mohly vyrábět levnější elektromobily a odvrátit tak existenční hrozby. Čínské automobilky se na evropský trh derou s cenově dostupnými elektromobily, které svými parametry a výbavou konkurují zavedeným značkám. Evropský automobilový průmysl se tak ocitá v pasti a musí se rychle přizpůsobit novým podmínkám, aby si udržel konkurenceschopnost. Navíc přísnější emisní normy EU nutí automobilky k masivnímu přechodu na elektromobilitu. V opačném případě jim hrozí vysoké pokuty. Například Volkswagen by v případě nesplnění emisních limitů mohl čelit pokutě přes 50 miliard korun.

Prodej elektromobilů klesá

Prodej elektromobilů poroste v roce 2024 nejpomaleji od roku 2019, a to i přes lákavé slevy, ke kterým přistoupily automobilky včetně Tesly. Akcie Tesly kvůli tomu oslabily o 20 % a ztratily více než 150 miliard dolarů na tržní hodnotě. Automobilový průmysl se tak okamžitě musí vypořádat s novými trendy a zpomalujícím růstem prodeje elektromobilů.

Dokážou evropské automobilky konkurovat?

Pokud evropský automobilový průmysl nezareaguje na čínskou expanzi, hrozí mu vážné problémy. Generální ředitel ZF Friedrichshafen Holger Klein zdůrazňuje, že automobilový průmysl investoval miliardy do elektromobility, ale nyní je otázkou, zda zvolil tu správnou strategii. V reakci na tyto výzvy se objevuje myšlenka na vytvoření „Automobilového Airbusu“, tzn. spojení evropských automobilek, které by lépe konkurovaly na globálním trhu.

Aliance „Automobilový Airbus“

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo navrhuje vytvoření aliance, díky které by si automobilky mohly rozdělit náklady na vývoj a výrobu levných elektromobilů. Luca de Meo se tak inspiruje japonskými miniauty „kei“. Na pořadu dne je i možnost fúze a akvizice, ale důležitější než velikost aliance, je schopnost pružně reagovat na změny.

Evropské automobilky se snaží dohnat zpoždění a zvažují, že budou lobbovat za ochranu trhu a za odklad konce spalovacích motorů. Budoucnost elektromobility v Evropě závisí na tom, zda se v brzké době najde řešení těchto problémů.

Zdroje:
https://www.newstream.cz/zpravy-z-firem/evropske-automobilky-kuji-spolecny-plan-jak-prezit-cinsku-automobilovou-invazi
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-doprava-zavahani-u-elektromobilu-zrodilo-myslenku-na-spojeni-evropskych-automobilek-246274

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.