Chytrý spot optimalizuje spotřebu a výrobu energie v domácnosti

Inovativní technologie inteligentně řídí spotřebu energie ve fotovoltaických systémech. Pomáhá domácnostem efektivněji využívat energii, snižovat náklady a dosáhnout výrazných úspor díky optimalizaci spotřeby a výroby elektřiny.

U spotových cen se neplatí záruka

Pojem energetický management, který obnáší řízení výroby a spotřeby energií, se dříve používal u obcí, nyní má ale velký smysl i u domácností. A to zejména u těch, které instalovaly fotovoltaickou elektrárnu, a tím pádem získaly automaticky průběhové měření spotřeby elektřiny. Mohou totiž odebírat elektřinu v takzvaných spotových cenách: „Díky nim lze nakupovat a prodávat elektrickou energii výhodněji, než to dokáže klient  s klasicky fixovanou cenou. Ten na sebe bere záruku, že bude cenu poskytovat po celou dobu, a vlastně ji tak i zaplatí. Zatímco u spotových cen tuto záruku neplatíte,“ konstatoval Jan Kakos – obchodní ředitel Bidli Technologie.

Jak ušetřit, když domácnost vyrábí víc, než spotřebuje

Pro Bidli je využívání spotových cen začátek: „Přemýšleli jsme, jak klientům ještě více ušetřit a zlepšit jim ekonomiku v rámci fotovoltaické elektrárny. Ta vydělává nejvíce kolem dvanácté, jedné, druhé hodiny odpolední, kdy je téměř nulová spotřeba, protože zákazník není doma. Pokud má baterie, jsou kolem jedenácté, dvanácté hodiny dopolední plně nabité a zbytek energie jde do přetoků.“ V takovém případě však je zisk z takto prodané elektřině pouze v haléřích, ba dokonce záporný, takže domácnost vlastně může za dodávky elektřiny do sítě ještě platit.

Chytrý spot se učí jak funguje domácnost

V Bidli proto hledali řešení a výsledkem je Chytrý spot, který má podobu krabičky, jež vše řídí: „Učíme se, jak zákazník funguje ve své domácnosti, jakým způsobem spotřebovává, nebo dodává energii, na základě čehož přizpůsobujeme, jak a kdy bude nabíjet automobil, bojler atd. Ideálně to směřujeme na druhou, třetí hodinu ráno, kdy je spotová cena elektřiny nejnižší. Tehdy nabíjíme největší žrouty elektrické energie tak, aby zákazník co nejvíce ušetřil.“ Celý systém potřebuje přísun maximálního množství dat, včetně těch externích: „Pracujeme s počasím, jestli je hezky, nebo jestli bude hezky, na základě toho pak dáváme pokyny k nabití a vybití.“

Zapojení do chytré domácnosti

Celý systém pracuje tak, že se veškeré velké spotřebiče spojí do jedné sítě a na základě dat se automaticky nabíjejí a vybíjejí: „Dotáhli jsme to o kousek dál. Domácnost jsme rozdělili na menší části a jsme připojeni na bojler, na wallbox, na tepelné čerpadlo, bazénovou technologii atd. Tak je dokážeme jednotlivě ovládat a přizpůsobovat chodu domácnosti.“

Chytrý spot umí přidávat další funkce

Na vývoji Bidli spolupracovali s velkou společností Loxone, která nabízí řešení pro chytrou domácnost: „Tento lídr v dodávání inteligentních řešení pro domácnosti nám poskytl hardware, my jsme dodali software, inteligentní management, který běží na našich serverech.“ Na rakouskou společnost padla volba i kvůli datové bezpečnosti: „Zákazník získává nejenom Chytrý spot, ale v rámci chytré domácnosti může přidávat další funkce. Díky Loxone se může zákazník připojit i do komunitní energetiky. Krabička není na jedno použití, zákazník získává celou řadu dalších příležitostí, které technologie přináší.“

Systém se učí jak nejlépe ušetřit

Chytrý energetický management potřebuje odpozorovat nakládání domácnosti s energiemi: „Zhruba 14 dní se učí a načítá si domácnost, aby správně vyhodnotil, jak nejlépe klientovi ušetřit. Sledujeme čistě energetickou stránku domácnosti, nikoliv zákazníka jako takového. Zjišťujeme, kdy se nabíjí bojler nebo elektroauto. Algoritmus, který běží na našich serverech, vyhodnotí, kde může zákazník nejvíce uspořit. Systém se učí neustále, takže když se chování domácnosti mírně změní, adekvátně reaguje i energetický management.“

Základní balíček jen pro práci se spotovou cenou

Chytrý spot hodlá Bidli nabízet v několika variantách: „První základní balíček je vyloženě jen pro práci se spotovou cenou a s chytřejším managementem domácnosti. Dále lze zapojit tepelné čerpadlo, bojler a wallboxy. Službu si ale může pořídit jakýkoliv zákazník a pracovat s chytrým spotem pouze v úrovni nákupu a výkupu elektřiny.“

Budoucnost je v řízení sítě a přebytků

„Energetický management domácnosti je v plenkách. Je to nový produkt, jenž představuje budoucnost. Máme chytré telefony a chytré televize, přitom fotovoltaická elektrárna byla doposud hloupá a je potřeba začít se učit s ní pracovat, aby přinášela co největší možný zisk.“ Celý obor je vlastně na začátku: „Nezůstane jenom u domácností, na kterých se chytrý management učíme. Ten se bude přesouvat do firem, kde je práce s energií složitější a ve větších objemech, což znamená i vyšší úspory, než v rodinných domech. Ani tady ale trh nekončí, bude se neustále vyvíjet, ať už to budou větrné elektrárny nebo služba výkonové rovnováhy, tedy řízení sítě a přebytků. To jsou věci, které my dnes sledujeme, kterými se začínáme zabývat.“

Související článek

Komunitní energetika: Aktivní zákazník, bytový dům nebo energetické společenství

Toto jsou tři způsoby sdílení elektřiny, které jako celek představují milník moderní energetiky a významný posun k decentralizaci. Zákazníci tak získávají větší kontrolu nad tím, ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.