Co říkají experti na blížící se příchod modernizované Tesly Model Y?

Automobilce v meziročním srovnání klesly prodeje za více než deset let. Její zakladatel Elon Musk přitom ještě v říjnu loňského roku předpokládal mírný růst. Nastartovat poptávku má proto v nejbližších týdnech produkce modernizované Tesly Model Y.
Podnikatel v elektromobilitě a zakladatel youtubového kanálu Nejrychlejší Tesla Martin Petráš | Zdroj: Nejrychlejší Tesla

Tesla Model Y se v roce 2023 stala celosvětově nejprodávanějším typem automobilu. Vloni údajně klesla na druhé místo za Toyotu Corollu, jak informovala ČTK. „Model Y je rodinné SUV, má vysoký výkon, nízkou spotřebu, velký zavazadlový prostor, bezpečnost, perfektní SW, žádný servis, dobrou záruku a nabíjecí síť. To vše za cenu, která je nižší než u spalovacích aut od tradičních automobilek. Tyto bezkonkurenční parametry nechávají jediný důvod, proč si vůz nekoupit – buď obecná averze vůči elektromobilům, nebo konkrétní vůči Muskovi,“ okomentoval podnikatel v elektromobilitě a zakladatel youtubového kanálu Nejrychlejší Tesla Martin Petráš, podle kterého jde vůbec o nejlepší poměr ceny a hodnoty.

Modernizace má přinést přepracovaný design přední i zadní partie a na zádi se má objevit nová vodorovná lišta. „Na rovinu, Model Y není žádná modelka, takže asi každá změna přispěje k lepšímu,“ poznamenal.

Konstruktéři také museli reagovat na postupně sílící konkurenci na nejlidnatějším kontinentu, například zajistit vyšší dojezd než dosud. „Rivalem, kterého si v Evropě stále nechceme přiznat, je hlavně Čína. Viděl jsem to na vlastní oči minulý rok v Šanghaji, kam jsem letěl, abych si udělal reálný pohled na to, co se tam děje. Dnes po Číně jezdí auta, co se umí nabíjet 520 kW. Vítěz bude ale ten, kdo vytvoří dostupný elektromobil pro masy. Model Y byl nejžádanějším autem na světě, takže je pro Teslu nejdůležitější. Pokud ale chtějí zůstat konkurenceschopní v Číně, tak to musí posunout dál, jinak dopadnou jako VW a další EU výrobci,“ zhodnotil nekompromisně i přesto, že Tesla navzdory poklesu mírně překonala v prodeji elektromobilů čínského konkurenta BYD, se kterým v poslední době soupeří o vedoucí pozici na světovém trhu.

Díky úpravám aerodynamiky a elektrické výzbroje by nová hodnota dojezdu Tesly měla dosahovat přibližně 564 kilometrů. „Dojezd je však parametr, který zajímá jen lidi ze spalovacího světa. Mnohem důležitější je spotřeba a rychlost nabíjení. Třeba Ioniq 5 díky 800 V má extra rychlé nabíjení, ale reálně jsem s ním neujel při rychlosti 150 km/h ani 200 km, k tomu měl spotřebu 35 kWh/100 km,“ porovnal.

„Co potřebujete vědět, je hlavně to, jak se vůz chová v reálných podmínkách – např. za deště, jak efektivně využívá rekuperaci, jaké má tepelné ztráty nebo jak kvalitní má systém tepelného managementu,“ shrnul a ocenil by spíše, kdyby Tesla vylepšila místo vyšší hodnoty dojezdu nabíjecí křivku, ve které aktuálně nejvíce zaostává.

Autonomní řízení FSD

Muskova strategie vybudovat společnost zaměřenou na umělou inteligenci se otiskla do placené a doplňkové služby FSD (Full Self Driving). Její plánované spuštění v Evropě a Číně se odhaduje v prvním kvartálu letošního roku, asistenční funkce Tesly se dosud využívá jen ve Spojených státech. „Minulý rok jsem měl možnost zažít FSD V12 v USA a byl jsem ohromen tím, co tato technologie dokáže. Letos v březnu nebo dubnu plánujeme cestu na start Starshipu a chci si při té příležitosti půjčit Teslu a vyzkoušet V13. Podle záběrů na YT je její výkon ještě působivější. Otázkou zůstává, kdy si EU uvědomí, že technologie, které donedávna působily jako něco z vědecko-fantastických filmů, jsou už dávno tady. Podle posledních informací má první FSD dostat Švýcarsko a je jen moje spekulace, proč zrovna tato země, která shodou náhod není v EU,“ dodal.

„V USA nemá FSD konkurenci. V EU se prodá pár aut a je tu vysoká míra restrikcí, které se navíc liší stát od státu. A pak je tu Čína, kde konkurence roste s potenciálem Teslu předběhnout. Navíc je to stát, kde jedním rozhodnutím odemknete obrovskou zemi, kde žije přes miliardu lidí. Zde je ten potenciál, protože FSD je šance, jak zvýšit Tesly konkurenceschopnost oproti výrobcům, kteří tam dnes vyrábí levnější elektromobily než Tesla. Takže si myslím, že po USA to dostane Čína, pak dlouho nic a pak možná my. Rád bych se ale pletl. Uvidíme,“ uzavřel Martin Petráš.

Zdroj: ČTK

Související článek

Martin Petráš: Tesla nemá ve Státech konkurenci, Čína má tah na branku, Evropa elektromobilitě nerozumí

Elektrifikace a digitalizace, pilíře, které formují světový automobilový průmysl a jsou nedílnou součástí moderní energetiky. Rok 2025 se jeví jako zlomový pro elektromobily, v jejichž ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.