Děčínské nádraží šetří díky solární energii, další stanice mohou následovat

Se svou první solární elektrárnou na střeše nádraží je Správa železnic spokojená. Slouží tak jak má a Správa se bude tedy pouštět do dalších projektů. Vyplývá to z rozhovoru s Dušanem Gavendou, zástupcem této organizace.
Správa železnic chystá několik výběrových řízení na pořízení FVE | zdroj: Správa železnic

Solární elektrárna na střeše nádraží v Děčíně vznikla před necelými dvěma lety. V jakém stavu je nyní projekt v Děčíně?

Fotovoltaická elektrárna ve stanici Děčín východ byla pro Správu železnic pilotním projektem, který vznikal ve spolupráci s Výzkumným energetickým centrem VŠB – TU Ostrava. Děčínská elektrárna nám měla mimo jiné přinést i praktické zkušeností s aplikací fotovoltaiky v drážním prostředí, které má ve srovnání s běžnými komerčními elektrárnami určité odlišnosti. Vypořádat jsme se například museli s otázkou bludných proudů na elektrifikované trati a podobně. 

Elektrárna v Děčíně nyní funguje jeden a půl roku a zkušenosti s ní máme pouze pozitivní. Její provoz je zcela bezproblémový, vyrobila už 38,7 MWh elektrické energie a Správě železnic zatím přinesla provozní úspory více než 160 tisíc korun.

Správa železnic oznámila, že hodlá vybudovat střešní elektrárny na dalších vlakových stanicích. Jak se rozhoduje o tom, kam se solární panely instalují?

I na základě velmi dobrých zkušeností z pilotního projektu v Děčíně nyní Správa železnic využití tohoto obnovitelného zdroje energie rozšiřuje na další objekty po celé republice. Vytipované jsou desítky dalších lokalit vhodných pro instalaci fotovoltaiky – jedná se o nejrůznější typy objektů v naší správě, nejen samotné nádražní, ale i provozní a administrativní budovy, dílny nebo třeba trafostanice. Při výběru vhodných lokalit hrála roli využitelná plocha střech a jejich expozice vůči světovým stranám, únosnost střešních konstrukcí a také provozní možnosti v daných lokalitách. A zohlednit bylo pochopitelně nutné rovněž ekonomickou efektivitu konkrétních projektů a plán investiční výstavby.

Aktuálně už běží veřejné zakázky na vyprojektování a dodávky fotovoltaických elektráren pro místa, kde by se solární energie měla vyrábět od příštího roku. Špičkový výkon elektráren instalovaných v této etapě bude v součtu činit přibližně 1 240 kWp, ročně bychom díky nim měli uspořit 1 260 MWh elektrické energie.

K čemu se využívá elektřina, která se na střechách nádraží vyrobí?

Vzhledem k možnému výkonu budou fotovoltaické elektrárny instalované na našich objektech určené především ke spotřebě vyrobené elektrické energie v rámci provozu samotných budov nebo další infrastruktury. Primárně tedy poslouží k významné úspoře provozních nákladů Správy železnic.

Související článek

Jak bezpečně obnovit provoz fotovoltaiky po povodni

Moravu a část Česka zasáhly povodně a voda poničila vše, co jí stálo v cestě. Jak se mají zachovat majitelé fotovoltaiky, kterým záplava zařízení poškodila? ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.