Děčínské nádraží šetří díky solární energii, další stanice mohou následovat

Se svou první solární elektrárnou na střeše nádraží je Správa železnic spokojená. Slouží tak jak má a Správa se bude tedy pouštět do dalších projektů. Vyplývá to z rozhovoru s Dušanem Gavendou, zástupcem této organizace.
Správa železnic chystá několik výběrových řízení na pořízení FVE | zdroj: Správa železnic

Solární elektrárna na střeše nádraží v Děčíně vznikla před necelými dvěma lety. V jakém stavu je nyní projekt v Děčíně?

Fotovoltaická elektrárna ve stanici Děčín východ byla pro Správu železnic pilotním projektem, který vznikal ve spolupráci s Výzkumným energetickým centrem VŠB – TU Ostrava. Děčínská elektrárna nám měla mimo jiné přinést i praktické zkušeností s aplikací fotovoltaiky v drážním prostředí, které má ve srovnání s běžnými komerčními elektrárnami určité odlišnosti. Vypořádat jsme se například museli s otázkou bludných proudů na elektrifikované trati a podobně. 

Elektrárna v Děčíně nyní funguje jeden a půl roku a zkušenosti s ní máme pouze pozitivní. Její provoz je zcela bezproblémový, vyrobila už 38,7 MWh elektrické energie a Správě železnic zatím přinesla provozní úspory více než 160 tisíc korun.

Správa železnic oznámila, že hodlá vybudovat střešní elektrárny na dalších vlakových stanicích. Jak se rozhoduje o tom, kam se solární panely instalují?

I na základě velmi dobrých zkušeností z pilotního projektu v Děčíně nyní Správa železnic využití tohoto obnovitelného zdroje energie rozšiřuje na další objekty po celé republice. Vytipované jsou desítky dalších lokalit vhodných pro instalaci fotovoltaiky – jedná se o nejrůznější typy objektů v naší správě, nejen samotné nádražní, ale i provozní a administrativní budovy, dílny nebo třeba trafostanice. Při výběru vhodných lokalit hrála roli využitelná plocha střech a jejich expozice vůči světovým stranám, únosnost střešních konstrukcí a také provozní možnosti v daných lokalitách. A zohlednit bylo pochopitelně nutné rovněž ekonomickou efektivitu konkrétních projektů a plán investiční výstavby.

Aktuálně už běží veřejné zakázky na vyprojektování a dodávky fotovoltaických elektráren pro místa, kde by se solární energie měla vyrábět od příštího roku. Špičkový výkon elektráren instalovaných v této etapě bude v součtu činit přibližně 1 240 kWp, ročně bychom díky nim měli uspořit 1 260 MWh elektrické energie.

K čemu se využívá elektřina, která se na střechách nádraží vyrobí?

Vzhledem k možnému výkonu budou fotovoltaické elektrárny instalované na našich objektech určené především ke spotřebě vyrobené elektrické energie v rámci provozu samotných budov nebo další infrastruktury. Primárně tedy poslouží k významné úspoře provozních nákladů Správy železnic.

Související článek

Počet firemních fotovoltaik roste, domácích na střechách se postavilo méně

Je konec prudkému rozvoji sektoru domácích fotovoltaik? Podle údajů za první pololetí, které prezentovala Solární asociace, to tak vypadá. Na druhou stranu ale neklesá celkový ...