Dodavatel: Dlužníků za energie přes vyšší ceny nepřibývá, roste výše nedoplatků

Dlužníků, kteří neplatí za dodávky energií, oproti minulosti i přes výrazně vyšší ceny nepřibývá. Postupně však roste suma nedoplatků v ročních vyúčtováních, což může znamenat, že stoupá počet domácností, které se dostávají na hranici svých výdajových možností. ČTK to dnes řekl vedoucí prodeje energií domácnostem společnosti E.ON Energie Radek Fišer. Postupný úbytek dlužníků během letošního roku eviduje ČEZ.
Ceny energií pod vládou stanovenými limity nabízí většina velkých dodavatelů zdroj: Shutterstock

„Lidé mají snahu platby hradit včas a v tomhle ohledu je aktuální situace lepší, než bývala v minulosti,“ řekl Fišer. Podíl dlužníků je podle něj obdobný jako před energetickou krizí. Odhadem jde maximálně o nižší jednotky procent z celkového počtu zákazníků. V poslední době se však podle Fišera zvyšuje výše pohledávky, kterou společnost u dlužníků eviduje.

Podle E.ON přibývá také situací, kdy roční vyúčtování končí výrazným nedoplatkem. „To naznačuje, že řada domácností se dostává na hranici svých možností a neočekávatelné náklady dělají problém i rodinám, které jinak problematické nejsou,“ podotkl Fišer. Společnost se těmto klientům podle něj snaží vycházet vstříc, například odkázáním na možnosti sociální pomoci nebo nabídkou splátkového kalendáře, o který je čím dál větší zájem. Podle Fišera se ovšem firma setkává s častými případy, kdy si lidé o podobnou pomoc neřeknou, protože se za svou finanční situaci stydí.

„U dalšího velkého dodavatele energií společnosti ČEZ počet klientů s fakturami po splatnosti letos klesá, na druhou stranu mírně stoupl počet prodlení při hrazení záloh. Pokud lidem přišel nedoplatek, který je nad jejich aktuální finanční možnosti, první a nejdůležitější rada je, aby situaci začali s námi ihned řešit. V drtivé většině případů dokážeme společně se zákazníky najít vhodné řešení, tak abychom předešli dalším případným problémům,“ řekla mluvčí Alice Horáková. Jako varianty řešení zmínila například bezúročný splátkový kalendář. Zároveň připomněla, že firma se zbytečnému vzniku příliš vysokých nedoplatků snaží předcházet také tím, že zákazníky vyzývá k pravidelným samoodečtům.

E.ON letos v únoru ve spolupráci s Charitou ČR, Nadací Naše dítě a SOS dětskými vesničkami spustil projekt Energie pomáhají. Měl motivovat klienty k šetření s energiemi, přičemž dodavatel energií následně podle výsledku poskytne určitou částku nadacím. Za necelý rok desítky tisíc zákazníků, kteří se zapojili do projektu, uspořili 4060 megawatthodin elektrické energie a 4468 megawatthodin plynu. Společnost tak vyplatila na pomoc ohroženým skupinám přes 17 milionů korun, které si rozdělily zúčastněné organizace.

„Předpokládáme, že ještě v tomto roce budeme moci rozdělit dalších deset milionů korun a celková částka v květnu příštího roku, která by měla putovat k jednotlivým organizacím, bude přesahovat 40 milionů korun,“ řekla vedoucí oddělení Strategie a inovací E.ON Energie Jana Hrabětová.

Ceny energií pod vládou stanovenými limity nabízí většina velkých dodavatelů. Už v prvních měsících roku snížily ceny pod vládní cenový strop například E.ON, innogy nebo Centropol. Firmy zároveň od té doby představily několik dalších nových produktů se zlevněním, a to pro nové i stávající zákazníky. Zároveň přiznávají, že v případě pozitivního vývoje na trhu budou dál reagovat. Nový fixovaný produkt od poloviny března nabízí dále Pražská energetika.

Ceny energií v posledních dvou letech výrazně stouply. I přes letošní pokles cen jsou na několikanásobné úrovni oproti průměrům z roku 2021. Velkoobchodní cena elektřiny se v posledních dnech pohybuje kolem 110 eur (asi 2679 Kč) za MWh bez DPH. Plyn se nyní na trhu obchoduje za 49 eur (zhruba 1194 Kč) za MWh.

Související článek

Počet firemních fotovoltaik roste, domácích na střechách se postavilo méně

Je konec prudkému rozvoji sektoru domácích fotovoltaik? Podle údajů za první pololetí, které prezentovala Solární asociace, to tak vypadá. Na druhou stranu ale neklesá celkový ...