Dotace na elektromobily pro celou Evropu. Kupka je proti

Pořízení elektromobilu může být výrazně stimulováno dotačním programem. Ten je ve státech Evropské unie různý, někde není vůbec. Unie proto usiluje o sjednocení podpory napříč členskými státy. Český ministr dopravy Martin Kupka je proti.
V Česku významně přispěl k růstu počtu registrovaných elektromobilů dotační program pro podnikatele | Zdroj: PattPaulStudio

Výkonná viceprezidentka Evropské komise Teresa Ribera na Světovém ekonomickém fóru v Davosu uvedla, že úředníci stále pracují na konkrétní podobě dotací na elektromobily, které se v Evropské unii liší stát od státu. Zatímco některé země poskytují výraznou podporu při nákupu, jiné žádné dotace nenabízejí. Významným příkladem byl po řadu let německý dotační program, který vedl k výraznému zvýšení počtu elektromobilů na tamních silnicích. Po jeho nedávném ukončení však došlo k výraznému poklesu zájmu.

Podle Ribery dává smysl připravit dotace na celounijní úrovni než spoléhat na národní vlády a jejich izolovaná opatření. Dále se obává „závodu, kde bychom mohli čelit jednomu národnímu modelu proti jinému“. Celounijní dotace by měly také pomoci těžce zkoušenému evropskému automobilovému průmyslu, který čelí zejména čínské konkurenci. Volkswagen zvažuje prodej německých továren čínským automobilkám a současně vstupují v platnost přísnější emisní limity pro flotily. Pokud automobilka nařízení nesplní, čekají ji sankce.

Ministr dopravy Kupka nesouhlasí

S návrhem na společný evropský postup nesouhlasí ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Tahle politika dotací na nákup elektromobilů opravdu nikam nevede. V mnoha členských státech se potvrdilo, že dotace jen pokřivily trh a slibovaný masový nástup elektromobility nepřinesly,“ prohlásil ministr.

Podle něj by měla Evropská unie urychleně vyřešit neúčelné sankce pro automobilky za nesplnění limitů emisí CO2, odstranit zbytečné překážky a omezit byrokracii, která brzdí investice do moderních technologií a inovací. Dále by měla více využívat vlastní nerostné zdroje pro podporu průmyslové výroby, přehodnotit „ambiciózní“ a nerealisticky nastavené emisní limity a zrušit plánovaný zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035.

Dotace na elektromobily v České republice

V Česku významně přispěl k růstu počtu registrovaných elektromobilů dotační program pro podnikatele, který byl spuštěn v loňském roce. Program měl původně trvat až do letošního léta, avšak kvůli obrovskému zájmu byla alokovaná částka vyčerpána během několika měsíců. Podnikatelé mohli získat až 200 tisíc korun na pořízení elektromobilu a využít státní záruky za úvěr na jeho financování.

Díky programu vzrostl počet provozovaných elektromobilů o několik tisíc. Národní rozvojová banka evidovala 5 946 žádostí na osobní elektromobily, 191 na užitkové vozy, 3 na nákladní vozy a 2 696 žádostí o dobíjecí stanice. Největší zájem byl o značku Tesla (2 593 žádostí), následovaly značky Volkswagen, Volvo a Škoda. V současnosti se však žádný dotační program na podporu nákupu elektromobilů neplánuje ani pro podnikatele, ani pro fyzické osoby. Stát hodlá místo toho podpořit nákup bezemisních vlaků a autobusů.

Zdroj: MD

Související článek

Martin Petráš: Tesla nemá ve Státech konkurenci, Čína má tah na branku, Evropa elektromobilitě nerozumí

Elektrifikace a digitalizace, pilíře, které formují světový automobilový průmysl a jsou nedílnou součástí moderní energetiky. Rok 2025 se jeví jako zlomový pro elektromobily, v jejichž ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.