Opulentní večírky z peněz klientů
Bývalí manažeři firmy Energetický holding Malina utráceli podle svědectví bývalých zaměstnanců za firemní večírky, výjezdy do luxusních destinací, nákupy luxusního zboží velké částky peněz. Upozornil na to před časem pořad Reportéři ČT. „Nabralo se 1,5 miliardy a peníze nejsou. Je to nehospodárnost. Prostě tam jsou utracené úplně nesmyslné peníze za všechno možné,“ uvedl v pořadu bývalý obchodní ředitel společnosti Jan Mrázek. Velká část těchto peněz byla utrácena ze zaplacených záloh klientů.
Poškození klienti
Na druhé straně jsou právě poškození klienti, kteří zaplatili vysoké zálohy, nedostali žádné, nebo jen částečné plnění, a nyní čekají, jak dopadne insolvenční řízení. Ve vyjádření pro Solární magazín (SM) advokát zastupující klienty Maliny Pavel Cink z AK Cink a partneři uvádí, že jsou dvě kategorie poškozených klientů. Ta první je v situaci, kdy má jen složenou zálohu. „Už je dávno po lhůtách, kdy měla být realizována instalace. Fotovoltaická elektrárna však postavena není, a není ani započatá realizace. Druhá kategorie už má něco vybudováno, panely jsou namontovány, ale není to dokončeno. Aby bylo možné to dotáhnout, provést připojení k síti, je třeba řešit i věci, které vyplývají ze smlouvy, jako je například výhrada vlastnictví. Tato výhrada znamená, že až do zaplacení celé částky, vše patří dodavatelské společnosti, nebo realizační společnosti“, uvedl pro SM advokát Cink. Na takzvanou výhradu vlastnického práva upozorňuje i advokát René Aujeský, který rovněž zastupuje část klientů EH Malina. „Rozhodně nedoporučuji, aby si dílo nechali dostavět nebo dokončit vlastními silami. I pokud by si to dílo dokončili, tak pořád bude ve vlastnictví EH Malina,“ uvedl pro SM advokát René Aujeský.
Nová nabídka od Maliny: Velký pozor!
EH Malina nyní nově nabízí klientům dokončení jejich nezrealizovaných zakázek za podmínky, že dojde k navýšení celkové ceny o 20 procent. Malina na svých stránkách vyzývá své stávající klienty, kterým dluží peníze, aby se s ním znovu pustili do obchodu a to za následujících podmínek: „U zakázky, jejíž cena byla sjednána na 500 tis. Kč a byla zaplacena záloha ve výši 300 tis. Kč, bude celková cena navýšena na 600 tis. Kč.“ Firma v insolvenci tak požaduje po svých nespokojených zákaznících dalších 100 tisíc korun. Před tímto krokem varuje advokát Pavel Cink. „Společnost je pořád v insolvenci, je zde tedy stále značné riziko, že i přes navýšení, nebude ze strany Malina Group FVE dokončena a klient tam nechá o 20% navíc,“ uvedl pro SM advokát Cink. Podle jeho názoru je třeba brát v potaz účinky zahájení insolvenčního řízení a riziko zneplatnění těchto transakcí insolvenčním správcem. „Veškeré kroky bych tedy doporučil řešit v prvé řadě s ním,“ dodal Cink.
zdroj: Reportéři ČT, EH Malina