Jak efektivně využít přetoky z fotovoltaiky pro elektromobil?

Spojení solární energie a elektromobilu přináší nejen ekologické výhody, ale i výrazné úspory. Fotovoltaické elektrárny mohou napájet váš dům i dobíjet elektromobil, čímž snižují náklady na elektřinu a palivo. Navíc, moderní elektromobily mohou sloužit jako záložní zdroj energie při výpadcích proudu.
Objevte, jak efektivně využít přetoky do sítě pro nabíjení elektromobilu | Zdroj: Freepik

Přetoky do sítě? Raději pro nabíjení elektromobilu

Solární energie a elektromobil: toto spojení zaujme ekologicky smýšlející lidi i ty, kteří chtějí snížit výdaje za provoz domácnosti. Důležitou roli v tom hrají fotovoltaické elektrárny, které mohou sloužit jak pro napájení domu, tak pro dobíjení elektromobilu. Kombinace FVE a elektromobilu je vhodná pro majitele fotovoltaického systému, který vyrobí více elektřiny, než kolik domácnost spotřebuje. Majitelé FVE a elektromobilu výrazně ušetří na elektřině i za palivo do automobilu na ropné palivo, které by je stálo tisíce až desetitisíce korun ročně.

Elektromobil jako záložní zdroj energie

Budoucnost elektromobilů není pouze v ekologické přepravě. Automobily s baterií mohou jednou sloužit jako powerbanky na dovolené i jako záložní zdroj energie pro domácnosti při výpadcích proudu. Fotovoltaická elektrárna zase může dobíjet elektromobil během výpadků elektřiny. V současnosti nabízejí elektromobily s možností dobíjení menších elektrických zařízení například značky Hyundai, Kia a Ford.

Nabíjet elektromobil lze v libovolném čase

Předseda Komory obnovitelných zdrojů energie Štěpán Chalupa vidí budoucnost v energetice takto: „V případě, že je elektrické energie v síti opravdu velký nedostatek, tak mám baterii, která se nabíjí primárně z fotovoltaických panelů na střeše, ale může to být i připojený elektromobil a z těch mohu pomoct síti a něco do ní dodat a dostat zaplaceno. Baterie ale může sloužit taky jako záložní zdroj,“ vysvětluje. Moderní elektromobily se nabíjejí v průměru 8 až 12 hodin z klasické zásuvky a 3 až 5 hodin z wallboxu. Majitelé fotovoltaických systémů mohou elektromobil nabíjet v libovolném čase, například v době, kdy elektrárna vyrábí nejvíce energie a vznikají přetoky.

Dobíjecí stanice se zajímavou dotací

Dobíjení elektromobilu z fotovoltaiky je dnes běžnou záležitostí. Při realizaci FVE je vhodné zřídit nabíjecí stanici a zohlednit tomu výkon fotovoltaiky. Pokud dojde zdroj solární energie, přepne se stanice na dobíjení z rozvodné sítě. Zájemci o dobíjecí stanice (tzv. wallboxy) získají dotaci ve výši 15 000 Kč na jeden dům při současném čerpání dotace na zateplení, novostavbu nebo výměnu a instalaci zdrojů energie. Cena wallboxu bez příplatkových funkcí a instalace se pohybuje v průměru od 15 000 Kč do 28 000 Kč. Některé nabíjecí stanice obsahují inteligentní hardware pro plánování nabíjecí strategie, případně disponují solárním manažerem pro zpracování dat a návrhy strategií. Výsledkem je inteligentní spolupráce s fotovoltaickou elektrárnou.

Podmínky pro získání dotace na dobíjecí stanici

  • Dotace se vztahuje na dobíjecí stanice, které mají funkci řízení odběru elektřiny při dobíjení elektromobilu z elektrorozvodné sítě.
  • Dobíjecí stanice a parkovací místo musí být na pozemku domu, který je ve vlastnictví žadatele.
  • Dotace se nevztahuje na dobíjecí stanice pro veřejnost a komerční provoz.

Budoucnost? Fotovoltaika na střechách elektromobilů

Fotovoltaika na střechách domů a budov je již běžnou záležitostí. Očekává se, že se tento trend rozšíří na osobní elektromobily pro přizpůsobení teploty v interiéru a k prodloužení dojezdu. Nové solární panely se jeví efektivněji a levněji než starší modely panelů. Fotovoltaické střechy již vlastní elektromobily se specifickou výbavou. Dotýká se to také nákladních aut – například firma Scania testovala v minulém roce první kamion s částečným solárním pohonem a akumulátorem o kapacitě 300 kW. Dánský startup Lightyear pro změnu pracuje na napájecím solárním modulu, který by měl vyrábět energii při běžném provozu.

Zdroje: idnes.cz/auto/zpravodajstvi
energiezamene.cz
solaring.cz
novazelenausporam.cz
elektrickevozy.cz

Související článek

Fotovoltaika: Vize firemních investorů jsou obrovské, ale realita bývá jiná, říká projektový lídr Tomáš Vařecha ze společnosti Memodo

Projektová divize PEAKPLAN, jejímž lídrem je Tomáš Vařecha, se specializuje na fotovoltaické instalace, a to od plánování až po jejich realizaci, aby se maximálně optimalizovala ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.