Elektromobil ID.1 značky VW: Může konkurovat čínským elektrovozům?
Volkswagen přichází s plánem na výrobu modelu ID.1 právě včas. Očekává se, že čínské elektromobily by mohly v roce 2024 ovládnout až čtvrtinu trhu. Prodeje elektromobilů Volkswagenu v prvním čtvrtletí sice zpomalily, ale zdá se, že to bude jen dočasný jev. I tak koncern VW Group nechce nic podcenit a reaguje na měnící se trendy v chování zákazníků, kteří hledají levnější elektromobily.
ID.1 ukazuje na strategický krok Volkswagenu. Využívá rozsáhlé výrobní kapacity a lokální dodavatelský řetězec a stává se symbolem nové průmyslové politiky zaměřené na Evropu. Generální ředitel Oliver Blume označuje tento model za „základní elektromobil z Evropy pro Evropu“, který má uspokojit poptávku evropských zákazníků.
VW Group reaguje na popularitu levných čínských elektrovozů. Podle zprávy Transport & Environment (T&E) ukrojily čínské elektromobily v loňském roce 19,5 % podílu na evropském trhu s elektromobily a letos by jejich podíl mohl vzrůst až na 25 %. Do roku 2024 by čínské značky mohly mít 11 % evropského trhu s EV a do roku 2027 až 20 %.
Projekt Electric Urban Car Family ukazuje, kam chce VW směřovat
Kromě modelu ID.1 připravuje VW Group pro Evropu i další elektromobily v rámci projektu Electric Urban Car Family. Tento projekt bude zahrnovat čtyři elektromobily s cenou pod 25 000 eur, které budou podobné kompaktním vozům a budou se vyrábět ve Španělsku. Strategie Volkswagenu se ale neomezuje jen na Evropu. Pro severoamerický trh německý gigant plánuje elektromobil do 35 000 USD, jehož uvedení chystá na rok 2027.
Evropa chce zvýšit dovozní cla na čínské elektromobily
Evropská unie sice uvažuje o zvýšení dovozních cel na čínské elektrovozy, ale Čína se na to již připravuje. Minulý týden Volkswagen varoval, že pokud evropský automobilový průmysl nezareaguje včas na rostoucí konkurenci, hrozí mu pád. Podle automobilky má Evropa 2 až 3 roky na to, aby se přizpůsobila a zavedla potřebné změny.
Nový elektromobil uspokojí i náročnější zákazníky
Přístup Volkswagenu přináší hned několik výhod. Zkrátí se přepravní trasy dílů do EV, a tím se sníží emise CO2 spojené s logistikou. Zároveň to zvýší konkurenceschopnost projektu na evropském trhu. Šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer zdůraznil, že i přes nízkou cenu bude plánovaný základní model splňovat vysoké standardy v oblasti technologií, designu a kvality. Zároveň však přiznal, že dosáhnout těchto cílů je v této době náročnější, protože rostou ceny energií, materiálu a práce.
VW jako vůdce v oblasti udržitelné mobility
Podle tiskové zprávy od společnosti Volkswagen Group Communications přebírá koncern VW společenskou odpovědnost za dostupnou a udržitelnou mobilitu. „Generace lidí si spojují silné značky koncernu Volkswagen se svým prvním autem a dostupnou mobilitou. Jako skupina se silnými značkami neseme tuto společenskou odpovědnost dodnes,“ poznamenal Oliver Blume, generální ředitel koncernu Volkswagen. Automobilka zatím nezveřejnila žádné technické detaily, ale již se objevují různé fámy. Podle zprávy British Car Magazine by VW ID.1 mohl mít dojezd až 300 km. Publikace cituje Schäfera, který tvrdí, že elektromobil s dojezdem pouhých 150 km by nebyl pro zákazníky praktický a že takový model by neměl výraznější výhodu oproti plug-in hybridům.
Zdroje:
https://www.fleeteurope.com/en/financial-models/europe/article/volkswagen-confirms-plans-low-cost-electric-car-europe?t%5B0%5D=Volkswagen&t%5B1%5D=Electrification&curl=1
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-develop-entry-level-electric-vehicles-around-20000-euros-2024-05-28/
https://www.electrive.com/2024/05/29/vw-id1-euro-20000-ev/