Elektromobilita po česku je pořád bída: Co brání rychlejšímu rozvoji?

Elektromobilita v Česku stále zaostává za evropským průměrem. Přestože prodeje elektroaut rostou, tvoří jen 3,5 procent všech registrací. Zájem brzdí vysoká cena vozů, slabá státní podpora a nedostatečná nabíjecí infrastruktura, zejména mimo velká města a hlavní dálniční tahy.
V Česku je stále slabá nabíjecí infrastruktura | Zdroj: Freepik

Český trh s elektromobily: Pomalý růst oproti Evropě

Prodej elektromobilů v České republice roste, ale tempo zdaleka nedosahuje úrovně vyspělých evropských trhů. Zatímco v Německu, Nizozemsku či Francii se podíl elektrických vozidel na celkových registracích pohybuje v rozmezí 10 až 20 procent, v Česku činí pouhých 3,5 procenta. Letos se v prvním pololetí prodalo přes 4000 čistě elektrických aut, což představuje meziroční nárůst o 39 procent. Tento růst je však stále pomalý, a to zejména kvůli vysokým pořizovacím nákladům a nízké podpoře ze strany státu. „Nárůst elektromobility v Česku táhnou především podnikatelé a malé firmy,“ uvádí studie PwC, která analyzuje globální trh s elektromobily. Je to i proto, že pro živnostníky stát připravil dotaci 200 tisíc korun. Elektromobilita v Česku je tak stále považována za drahou a komplikovanou alternativu oproti konvenčním pohonům.

Nedostatečná nabíjecí síť jako klíčový problém

Dalším zásadním problémem, který brzdí rozvoj elektromobility v Česku, je slabá nabíjecí infrastruktura. Podle aktuálních údajů je v tuzemsku dostupných pouze 5184 veřejných dobíjecích bodů. Pro srovnání, v Nizozemsku, které má zhruba o polovinu více obyvatel, je více než 170 tisíc dobíjecích bodů. Z těch českých navíc pouze 6,6 procent tvoří velmi rychlé nabíječky, což značně omezuje dostupnost a efektivitu nabíjení. „Česko zaostává nejen za západními státy, ale i za zeměmi, jako jsou Portugalsko nebo Řecko,“ poukazuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Kromě nedostatku nabíjecích bodů se Česko potýká i s jejich nevhodným rozmístěním. Většina rychlonabíjecích stanic se nachází v okolí Prahy, Brna a hlavních dálničních tahů, zatímco venkovské oblasti a menší města zůstávají bez dostatečné infrastruktury.

Čína na vzestupu, Evropa zaostává

Trh s elektromobily je globálně veden Čínou, která v prvním pololetí roku 2024 prodala 2,5 milionu elektromobilů, což je více než polovina celosvětového prodeje. Podle aktuální zprávy PwC se Čína letos stane největším exportérem aut do Evropské unie, přičemž 68 procent těchto exportů budou tvořit elektrická a hybridní vozidla. Tento trend ilustruje rostoucí dominanci Číny na trhu s elektromobily. Evropské automobilky se s tímto tlakem potýkají, přičemž jejich prodeje elektrických vozů v prvním pololetí meziročně klesly o dvě procenta. Prodeje elektromobilů v Evropě táhnou především hybridní vozy, a to zejména kvůli ukončení či zredukování státních dotací na čistě elektrická vozidla v klíčových evropských zemích. Tento vývoj kontrastuje s výrazným růstem prodeje čínských elektromobilů na evropském trhu.

Neúnosně vysoké náklady na ektromobilitu

Jedním z hlavních faktorů, které odrazují české spotřebitele od nákupu elektromobilů, je jejich cena. Průměrná cena nového elektromobilu se v Česku pohybuje kolem milionu korun, což je mnohem více než u běžného automobilu s konvenčním motorem. I když stát nabízí určité dotace, většina spotřebitelů stále považuje investici do elektrovozu za neúměrně vysokou. „Osobně očekávám větší boom elektromobility v ČR v souvislosti s tlakem na dekarbonizaci firem a technologický pokrok ve výrobě baterií, který povede k jejich zlevňování a zvyšování dojezdu,“ míní Jan Brázda z PwC. Ceny baterií mají výrazně klesnout do roku 2029. Zmíněná povinnost dekarbonizace firemních flotil má být ještě zásadnějším motorem růstu. Tento tlak se může přenést i na běžné spotřebitele, kteří budou postupně měnit své staré vozy za nové elektromobily.

Budoucnost elektromobility v Česku

Pokud nemáte milion na elektromobil, ani přístup k dobíjecímu místu v práci nebo doma a najezdíte méně než deset tisíc kilometrů ročně, zatím vyčkejte, radí popularizátor elektromobility a tvůrce Youtube kanálu Electo Dad Jan Staněk. „Na jednom ale trvám – jakmile si vyzkoušíte řízení elektromobilu, je velká pravděpodobnost, že nebudete chtít zpět. Pochopíte, že jsou výrazně tišší a díky tomu, že jejich motor táhne od nejnižších otáček, jsou i živější. Jízda s nimi je plynulejší a čas strávený za volantem je pro většinu lidí ve srovnání se spalovacími vozy příjemnější. Díky lepšímu rozložení hmotnosti a rekuperačnímu brzdění jsou navíc bezpečnější,“ tvrdí Staněk. Nicméně k tomu, aby se elektromobilita skutečně rozšířila mezi širokou veřejnost, bude potřeba výraznější podpora ze strany státu, včetně investic do infrastruktury a dotačních programů. Bez těchto opatření bude elektromobilita v Česku i nadále zaostávat za evropskými lídry.

Zdroje: CDV, studie PwC Electric Vehicle Sales Review

Související článek

Hasiči se cvičí, jak vytáhnout Teslu z parkovacího domu.

Jak často hoří elektromobily? Rizikové je nabíjení

Jedním z hojně tradovaných mýtů je rizikovost požárů u elektromobilů. Podle zprávy českých hasičů, co se týká vozidel na elektropohon, jsou mnohem rizikovější elektrokoloběžky. Nejčastěji ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.