Energie: Automatické prolongace smluv by měly skončit, navrhuje poslanec Havlíček

Dodavatelé energií by měli nově povinnost upozornit spotřebitele devadesát dní předem na automatické prodloužení smlouvy. Vyplývá to z pozměňovacího návrhu poslance Karla Havlíčka (ANO) k novele energetického zákona.
Automatické prodlužování smluv se může spotřebitelům prodražit | zdroj: Shutterstock

Poslanec Karel Havlíček (ANO) předložil na zasedání hospodářského výboru pozměňovací návrh energetického zákona, jehož cílem je chránit spotřebitele před automatickým prodloužením smlouvy o dodávce energií bez jejich vědomí. „Pozměňovací návrh zakotvuje povinnost dodavatele včas informovat zákazníka o skutečnosti, že jeho smlouva bude automaticky prodloužena.“ vysvětluje Havlíček.

Automatické prodloužení se může prodražit

Podle Havlíčka aktuální legislativa nepožaduje po dodavateli, aby zákazníka upozornil na fakt, že mu smlouva bude automaticky obnovena. Pokud navíc byl zákazník předem informován o tom, kde nalezne ceník v době, kdy prolongace proběhne, a ceník je zveřejněn v dostatečném předstihu, nemusí dodavatel dokonce zákazníka informovat ani o změně ceny, uvádí v odůvodnění pozměňovacího návrhu Havlíček. „Automatické prodloužení smlouvy je sice možné odmítnout, ale zákazník toto musí dodavateli oznámit nejpozději 20 dnů před plánovaným obnovením smlouvy. Je zcela pochopitelné, že řada zákazníků si není vědoma data, ke kterému dojde k automatické prolongaci jejich smlouvy, nebo dokonce ani faktu, že v jejich smlouvě je automatická prolongace zakotvena. V takovém případě může být zákazník velmi nepříjemně překvapen a automatické prodloužení smlouvy se mu může prodražit.“ uvádí Havlíček.

Počet stížností roste

Podle jeho návrhu bude muset dodavatel energií své zákazníky informovat nejpozději devadesátý den před prodloužením doby trvání závazku ze smlouvy. Pokud tak neučiní, zákazník bude mít právo bez sankcí ukončit smlouvu.

Tato novela je reakcí na rostoucí počet stížností na tzv. automatické prolongace smluv. „Energetický regulační úřad (ERÚ) v posledních měsících řeší velké množství stížností na automatické prolongace smluv na dobu určitou, v důsledku kterých spotřebitelům podstatně vzrostla cena elektřiny nebo plynu.“ upozornil v září Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Podle Markéty Zemanové, členky Rady ERÚ, dodavatel v současné době nemá zákonnou povinnost zákazníka upozornit na termín automatické prolongace smlouvy. „Každý si přitom musí pohlídat, kdy mu smlouva končí a kdy by se měla prodloužit.“ radí Zemanová.

Ne všichni dodavatelé jsou seriózní

„Seriózní dodavatelé, alespoň podle našich zkušeností, spotřebiteli zašlou dopis nebo přinejmenším e-mail s oznámením o blížící se prolongaci, případně i s novou cenou. Zvlášť nyní, pokud vědí, že dojde k výraznému zdražení produktu a zákazník by si vysokou cenu zafixoval na dva nebo na tři roky dopředu. Ne všichni dodavatelé jsou ale seriózní a někteří využívají toho, že zákon nevyžaduje aktivní souhlas spotřebitele s prolongací. Aktivní musí být naopak zákazníkův nesouhlas s prolongací, tedy výpověď smlouvy.“ upozorňuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Energetický zákon bude projednávat sněmovna v takzvaném druhém čtení na své listopadové schůzi.

Související článek

Řešení drahé elektřiny, nebo nebezpečí? Spotové tarify velcí hráči nedoporučují

Je spotový tarif budoucnost energetiky, nebo jde o nebezpečí, které může zákazníka hodně stát? Velcí dodavatelé elektřiny varují, zatímco například Delta Green, dodavatel a poskytovatel ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.