Energie jako luxus: Proč jsou ceny energií tak vysoké?

Energie se v naší části světa stávají luxusním zbožím, a to především masivní podporou obnovitelných zdrojů. Tvrdí v rozhovoru dalšího dílu Solárního podcastu Ivan Noveský, zakladatel Energetického regulačního úřadu.

„Řeknu to úplně jednoduše, všechno zaplatí konečný spotřebitel, vždycky všechno, ať už je to přímo, že se mu to objeví na jeho účtu za elektřinu, nebo za plyn, a nebo v cenách zboží.“

„Do roku 2030 chce vláda do obnovitelných zdrojů investovat 1,5, bilionu Kč. Vůbec netuším, kde ty peníze chce vzít.“

„Někteří politici říkali, že se elektřina doveze. Oni si snad mysleli, že se to bude vozit v kufříku třeba z Bruselu.“

„Bohužel tenhle svět a speciálně Brusel je nastavený na dotace, tady neexistuje tržní hospodářství. To už dávno zmizelo, dnes už je to dotační hospodářství.“

„Elektromobilita? Pro koho je určena? Určitě ne pro občany, určitě ne pro energetiku, ne pro ekonomiku. Problém je totiž v tom, že v Bruselu sice mohou přijmout jakýkoliv zákon a nařízení, ale ty fyzikální zákony se jim  doposud nepodařilo novelizovat, fyzika je fyzika, přírodní zákony jsou přírodní zákony.“

„Čína prosperuje i z toho důvodu, že my tady jednu uhelnou elektrárnu odstavíme a v Číně se tři nové uhelné elektrárny zprovozní. Oni zprovozňují i fotovoltaiky, oni zprovozňují vodní elektrárny, oni prostě tu energetiku rozvíjejí, my tu energetiku likvidujeme.“

„Chybou je, že stát nepodporuje budování přečerpávacích vodních elektráren. Voda je stabilní, a hlavně elektrárna může najíždět z nuly. To znamená že, když spadne síť, tak je to schopno tu síť nahazovat. Za další tam máte ihned odběr, nebo ihned dodávku. Což nikdy nemůžou nahradit bateriová úložiště.“

Související článek

Co je to kachní křivka a proč by ji měli znát provozovatelé fotovoltaiky?

Křivka grafu výroby elektřiny v čase s typickým tvarem kachny pomáhá uvědomit si, kdy nastávají špičky výroby elektřiny a její přebytky v síti. To, jak ...

Copyright © 2023 Solarnimagazin.cz

Web vytvořila digitální agentura WebWorld.cz