Energošmejdi opět útočí. Podvodník se vydává za Energetický regulační úřad

Tzv. energošmejdi, tedy podvodníci, kteří cílí na odběratele energií, rozhodně neskončily. Někdy se ale mění jejich praktiky, na co by si měli zákazníci dodavatelů energií dát pozor?
Někteří dodavatelé se snaží vymáhat při předčasném odchodu zákazníka obrovské pokuty | Zdroj: Pixabay

Drzost energošmejdů nezná hranic. Samostatnou kapitolou jsou zprostředkovatelé, kteří pro provizi za uzavřenou smlouvu neváhají zajít skutečně daleko. Již delší dobu navštěvují zákazníky v jejich domovech, kde se je snaží uvázat do nevýhodné smlouvy a využívají jejich neznalosti a toho, že jsou zaskočeni. Nedávno informoval Energetický regulační úřad (ERÚ) o tom, že se jeden podvodník vydával za jejich kolegu. Zvonil u dveří, aby nabízel slevu za elektřinu a dožadoval se přístupu k elektroměru.

„Podvodník spotřebitelům telefonoval i opakovaně. Údajně jim předem zasílal dopis (který jim ve skutečnosti nepřišel) s nabídkou slevy na elektřinu. Aby ji mohl dotyčnému uznat, potřebuje prý vidět jeho elektroměr. Spotřebitelé, kteří ERÚ o situaci informovali, na nabídku schůzky nereagovali, a komunikaci v tomto okamžiku ukončili,“ uvádí ERÚ. Ostatní regulátor varuje, aby rozhodně nevěřili nikomu, kdo je v jeho jménu aktivně oslovuje s jakoukoliv podobnou nabídkou.

Neplaťte nic zprostředkovatelům

Zákon zákazníky před nefér zprostředkovateli ochraňuje tak, že pokud si všimnou nesrovnalostí až po uzavření smlouvy, pak ji může vypovědět kdykoliv, bez výpovědní doby a sankcí. Jde ale o smlouvy o zprostředkování, které některým zákazníkům vnutí, a za tyto služby si nechají také patřičně zaplatit. Na to, aby si sjednali výhodnější smlouvu s dodavatelem, ale žádného zprostředkovatele nepotřebují: „Setkáváme se i s případy, kdy si energošmejdi za banální úkony účtují několikatisícové částky. Proto bychom si měli pozorně prostudovat nejen smlouvu o samotné dodávce energií, kterou za nás má uzavřít s dodavatelem, ale i zprostředkovatelskou smlouvu přímo s dotyčnou osobou,“ radí Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Při předčasném odchodu hrozí pokuta

Na druhou stranu smlouvu na dodávku elektřiny lze ukončit podle jiných pravidel. Smlouvu na dodávky elektřiny nebo plynu, uzavřenou prostřednictvím zprostředkovatele, lze ukončit buď odstoupením od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření (pokud jde o smlouvu uzavřenou na dálku, například přes internet, nebo jinde než v provozovně), popř. výpovědí do 15 dnů od zahájení dodávky.

Někteří dodavatelé se snaží vymáhat při předčasném odchodu zákazníka obrovské pokuty, které mohou být nezákonné. Tyto pokuty, pokud se jedná o smlouvu na dobu určitou s fixovanou cenou elektřiny, mají svůj smysl. Dodavatel elektřiny se zákazníkem počítal dopředu a na velkoobchodním trhu mu elektřinu objednal. Pokud zákazník odejde předčasně, pak může dodavatel přijít o peníze, a právě ty pokuta kompenzuje.

Dodavatelé neplatí vyúčtování

Na konci zúčtovacího období musí dodavatel elektřiny připravit vyúčtování, které skončí nedoplatkem, nebo přeplatkem. Přeplatek musí do určité doby vrátit zákazníkovi. To se ale někdy neděje správně a dodavatelé se zasláním přeplatku váhají. Na to hřešil jiný podvodník. Ten navštěvoval zákazníky společnosti Virtual Energy s tím, že tato společnost řádně nevystavila vyúčtování. Podvodník sliboval, že to zařídí, vymůže případný přeplatek a pomůže od dodavatele odejít.

„Za to si ve smlouvě ,o správě energií´ tato osoba účtuje odměnu ve výši několika tisíc korun. Dále údajně požaduje 30 až 40 % z částky vymáhaného přeplatku. Seniory, kteří u sebe neměli hotovost k zaplacení, dokonce neváhal doprovodit k bankomatu, aby si peníze mohli vybrat. Zarážející je už to, jak by se cizí osoba dozvěděla takto konkrétní informace o konkrétním spotřebiteli. Tedy že od svého dodavatele neobdržel vyúčtování a že by mu z něj měl plynout přeplatek. Jelikož se jedná o klienty jediného obchodníka, máme podezření na zneužití osobních údajů. Nelze rozhodně vyloučit, že popsané jednání má za cíl ,zredukovat´ dlužné závazky společnosti Virtual Energy vůči zákazníkům,“ říká Jakub Med, ředitel sekce správních řízení ERÚ.

K vystavení vyúčtování je v první řadě potřeba vyzvat obchodníka. Pokud tak neučiní ani po urgenci, je možné se obrátit na ERÚ a zahájit sporné řízení. Nevrácený přeplatek v plné výši lze vymáhat pouze formou exekuce, nebo je možné si pohledávku odebírat po částech ze záloh, na základě tzv. úkonu započtení.

Zdroj: ERÚ

Související článek

Další firma v insolvenci. Solar Solution Energy vybrala zálohy a soláry nedodala

Společnost Solar Solution Energy, dodavatel fotovoltaických elektráren ze Studeněvsi u Kladna se ocitla v insolvenci. Návrh na ni podal klient společnosti, který uhradil zálohu na ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.