V polovině listopadu zaznamenala výzkumná společnost Rho Motion v celosvětovém prodeji elektromobilů růst 35 procent na 1,72 milionu. K vysokému růstu přispěla Čína, a nikoli Evropa. V Číně se říjnový prodej zvýšil o 54 procent na 1,2 milionu vozů, v Evropě pouze o 0,8 procenta na 260 tisíc vozů.
Zatímco se celosvětový prodej od ledna do října zvýšil o 24 procent, prodej v Evropě klesl o 3 procenta. Rho Motion navíc uvádí, že čínský trh s elektromobily nevykazuje žádné známky zpomalení a z hlediska prodeje vstupuje do silné pozice v necelých dvou měsících.
Evropský automobilový sektor čelí řadě problémů, mezi které patří i vysoké výrobní náklady. Největší evropská automobilka Volkswagen oznámila, že plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody, což by bylo poprvé v historii tohoto podniku.
„A o dalším uzavírání automobilek ještě uslyšíme. Pokud spotřebitelé nekupují elektromobily, znamená to, že jsme něco zásadního přehlédli. Pokud si Volkswagen a další, co si mysleli, že tady bude čistá mobilita a že poptávka po elektrických autech bude růst, tak se přepočítali. Trh na to nebyl připraven. Ta auta jsou drahá a nabíjecí infrastruktura nedostatečná,“ řekl bývalý generální tajemník Evropské asociace výrobců automobilů Ivan Hodáč.
„Zákazníkovi nemůžete nutit, co si má koupit. Zákazník si koupí to, co je pro něj výhodné a ten elektromobil to dnes pro většinu lidí není,“ dodal.
Čínská konkurence a slabý růst evropských elektromobilů
A trh dostane nejspíš další ránu, protože Ford oznámil plány na zrušení až 4 tisíc pracovních míst ve svých evropských provozech do roku 2027, což představuje 14 procent pracovní síly. Společnost v prohlášení uznala slabší poptávku po elektromobilech i eskalaci konkurenčních tlaků ze strany Číny.
Elektromobily koncernu Ford vykázaly ve třetím čtvrtletí ztráty v přepočtu 26,4 miliardy korun při prodeji pouhých 23 500 vozidel. To odpovídá ztrátě přesahující 1,1 milionu korun na jeden prodaný elektromobil. Ford proto vyzval evropské vlády, aby poskytly silnější pobídky, které pomohou výrobcům automobilů splnit přísné emisní limity.
Čínský automobilový trh prošel zásadní proměnou, kdy domácí výrobci srovnali ceny elektromobilů s automobily se spalovacími motory a získali dominantní postavení v prodejích. Přestože je globální přechod k elektrifikaci nevyhnutelný, současné makroekonomické prostředí naznačuje, že ziskové marže zůstanou pod tlakem. Rostoucí výrobní náklady, časově náročnější montáže, konkurence a výzvy spojené s přizpůsobením se novým technologiím budou pravděpodobně v blízké době i nadále narušovat zisky mnoha výrobců. „Přechod k elektromobilitě se nepovedl. A není to jenom Volkswagen nebo Ford, je to například i Stellantis, nikomu se moc nedaří,“ uzavřel Hodáč.
Zdroje: ČTK, Rho Motion