Evropské automobilky v panice. Čína chrlí elektromobily ve velkém!

Elektromobily se v Evropě neprodávají tak, jak by si výrobci představovali. To vede k neobvyklé situaci: elektrické vozy se hromadí v hlavních evropských přístavech a není pro ně odbyt. Nastane v budoucnu změna, nebo se z přístavů stanou parkoviště pro elektromobily?
Ilustrační foto | zdroj: Science Photo Library

Belgie se potýká se záplavou čínských elektromobilů

Významné belgické přístavy Antverpy a Zeebrugge se potýkají se záplavou elektromobilů. Většina těchto aut pochází z Číny, i když přístavy neupřesnily, jaké další země exportují vozidla do Evropy. Podle francouzských novin Le Monde se v Caloo, poblíž Antverp a Zeebrugge, nacházejí obrovská parkoviště se 130 000 vozy, převážně čínskými modely značek MG, BYD, Nio, XPeng, Lynk & Co, Omoda, Hongqi. Není to překvapivé, protože Čína vyrábí elektrická vozidla ve velkém a jejich přebytky vyváží především do Evropy. Číňané chtějí využít toho, že Evropa jde cestou elektromobility a že vlády finančně podporují nákup elektromobilů.

Čína zvyšuje export elektromobilů do Evropy

Evropa se snaží podporovat evropský automobilový průmysl, přesto však nedokázala zabránit přílivu čínských elektromobilů. V prvním čtvrtletí letošního roku Čína exportovala do Evropy 1,3 milionu vozů, což je o 33 % více než loni. Většinu dovozu tvoří elektrická vozidla. Belgie ale není jediná, která má problémy s odstavenými elektromobily. Mluvčí přístavu Antverpy-Bruges uvedl, že podobná situace nastala ve většině evropských přístavů. Podle správců přístavu by letos mohl celkový počet vozidel z Číny dosáhnout 600 000 až 1 milionu automobilů.

Proč o čínské elektromobily není zájem v Evropě?

Objevují se zprávy, že prodej aut v Evropě zpomaluje, což je jeden z důvodů, proč auta zůstávají v přístavech. Dalším problémem je nižší kapacita silniční přepravy, nedostatek řidičů kamionů a omezené možnosti námořní přepravy automobilů na krátké vzdálenosti v rámci Evropy. Podle anonymních zdrojů zůstávají některé vozy v přístavech i déle než rok. Čínské automobilky se snaží najít kupce, ale narážejí na nedůvěru evropských zákazníků. V Evropě je již zavedený trh s automobily a není snadné na něj proniknout. Přitom čínské EV kvalitou a technologiemi často dosahují, nebo dokonce předčí, známé evropské značky, ale stále nedokážou získat na svou stranu zákazníky značek BMW, Porsche, Ferrari nebo Ford. Čína si bude muset vybudovat důvěru a zlepšit image svých elektromobilů. Oproti tomu evropští výrobci mohou stavět na své spolehlivosti a pozitivních zkušenostech zákazníků.

Pravdou je, že Čína spustila cenovou válku. Čínské elektromobily jsou levnější na výrobu, a tím pádem i levnější pro zákazníky. USA a Evropa se to snaží dohnat uvalením cel na dovoz čínských vozidel. Kromě toho čínské automobilky nabízí zákazníkům nové modely EV s nejmodernějšími technologiemi.

Čínské automobilky si udržují náskok

Automobilový průmysl, zejména v oblasti elektromobilů, prochází bouřlivým vývojem a neustálými inovacemi. Tradičně se životní cyklus aut pohyboval mezi čtyřmi a sedmi lety, s drobnými aktualizacemi v oblasti výbavy. Tesla ale tento koncept změnila. Například Model S prošel tak rozsáhlými aktualizacemi, že se nový model z hlediska hardwaru prakticky neliší od modelu z roku 2012. Čínské automobilky si tohoto trendu všimly a reagují na něj tím, že uvádějí zcela nové modely na trh o 30 % rychleji než zahraniční konkurence. Jak se s tím popasují evropské automobilky a zasáhne-li Evropská unie, na to si musíme počkat v následujících měsících.

Zdroje:
https://www.euronews.com/business/2024/05/15/european-ports-turned-into-car-parks-as-ev-makers-hunt-buyers
https://www.business-standard.com/world-news/evs-pile-up-at-european-ports-as-chinese-firms-struggle-to-find-buyers-124043000285_1.html

Související článek

Z benzinového vozu elektromobil za 8 hodin? Německý start-up přináší revoluční řešení

Německý start-up e-Revolt vyvinul revoluční metodu, která dokáže přeměnit benzinový vůz na elektromobil za pouhých 8 hodin. To je neskutečný pokrok v porovnání s běžnými ...