Dnů se zápornou cenou elektřiny přibývá, rok 2024 jich zaznamenal rekordní počet: „Je to trend, se kterým jsme počítali a o kterém experti mluví již nějakou dobu. Počet obnovitelných zdrojů závislých na aktuálním počasí, jako jsou sluneční a větrné elektrárny, v České republice stále roste. Navíc ceny energií ovlivňuje i rychlý růst instalací OZE napříč celou Evropou,“ uvedl místopředseda představenstva OTE Igor Chemišinec.
Ceny elektřiny byly loni významně ovlivňovány i vývojem počasí v Česku a celé Evropě: „Během slunečných a větrných dnů trhy dosáhly velmi nízkých až záporných cen, zatímco v chladnějších či bezvětrných dnech naopak ceny dosahovaly extrémně vysokých hodnot,“ řekl vedoucí odboru Energetické trhy Jakub Šrom.“ Problémem jsou oba stavy. Vysoké ceny jsou nepříjemné pro odběratele, záporné ceny zase pro provozovatele distribuční soustavy, který musí přijít na to, kde elektřinu uplatnit.
Mařiče elektřiny slouží jen ke spotřebě
Jako jedno z řešení by se nově měly v České republice využívat mařiče elektřiny. To jsou zařízení, která dokáží elektřinu spotřebovat, což je jejich jediná funkce. Nic nevyrábí, k ničemu nepřispívají, jen spotřebovávají elektřinu. Právě kvůli tomu jsou nejenom ekologům trnem v oku.
Správné by bylo elektřinu efektivně spotřebovávat: „Tzv. energetické fény, které odebírají elektřinu jen pro to, aby za ni dostaly zaplaceno, jsou důsledkem sérií špatných odpovědí na špatně položené otázky. Je to hloupost. Hlavně v momentě, kdy můžeme některé zdroje vypnout nebo omezit a hospodařit s elektřinou lépe. A pokud je v síti opravdu tolik energie, že nevíme, co s ní, fotovoltaika i vítr lze stisknutím tlačítka vypnout. Stavět za nesmyslné peníze mařiče energie zkrátka nedává vůbec žádný smysl,“ konstatoval Jan Hicl, ředitel Delta Green.
Tato společnost jako první nabídla platbu za spotřebu elektřiny v určitém čase, tedy řešení, které by se mělo do budoucna prosazovat právě místo „fénů“. Větší rozvoj tohoto odvětví se očekává tehdy, až začne platit třetí novela energetického zákona, která zavádí akumulaci a flexibilitu. Bohužel, tu vrátil Senát do Sněmovny a platit bude zřejmě až od příštího roku.
Slepá větev
Podle Jana Hicla jsou mařiče energie slepá vývojová větev energetiky: „Na začátku této větve je přebytek energie v síti. Proč vzniká? Elektřinu najednou vyrábí hodně zdrojů. Pojďme v takové situaci udělat to nejjednodušší, co se nabízí. Vypnout ty zdroje, jejichž provoz stojí nejvíc. A to nejen finančně, ale i v dopadech, které mají na planetu. Tedy uhelné elektrárny. Jejich majitelé často tvrdí, že to nejde. A pak se mi jako nejlogičtější jeví tuto energii navíc vzít a poslat ji tam, kde je potřeba. Nabít za ni baterie, ohřát vodu v bojlerech, dobít baterky elektromobilů, pustit stroje, jejichž provoz není závislý na denní době,“ sdělil Hicl.
Elektromobily: skvělé pro vyrovnání sítě
Právě elektromobily by se mohly k službám výkonové rovnováhy využívat, což pomůže síti a majitel elektromobilu bude jezdit zadarmo: „Elektromobily jsou skvělým aktivem pro decentralizovanou energetiku a už dnes se dají efektivně využívat k vyrovnávání sítě, i když většina vozů nepodporuje technologii V2G (Vehicle-to-Grid),“ vysvětlil Hicl.
Delta Green se zaměřuje na chytré nabíjení, díky kterému mohou elektromobily přispívat k oběma typům flexibilních služeb. „Při UP je málo energie v síti, jednoduše vypneme nabíjení vozu, čímž snížíme spotřebu a síti pomůžeme. Při DOWN nastává přebytek energie v síti a naopak začneme vozy nabíjet, čímž využijeme přebytečnou energii,“ dodal.
I bez obousměrného toku energie dokážou elektromobily sehrát významnou roli v řešení přebytků a nedostatků energie. „Do budoucna, s příchodem V2G, budou možnosti jejich využití ještě větší, ale aktuálně na to chybí potřebná legislativa a infrastruktura. V Česku je navíc elektromobilů zatím velmi málo, odhadem kolem 20 tisíc, a těch, které V2G podporují, jsou jen jednotky až desítky,“ prohlásil.
Přesto už dnes mohou elektromobily přispět ke stabilizaci sítě a jejich zapojení do flexibility může jejich majitelům přinést zajímavé úspory, např. jezdit téměř zadarmo. „Jakmile se V2G stane běžně dostupnou, rozšíříme naše služby i o tuto technologii, která umožní elektromobilům nejen odebírat, ale také vracet energii zpět do sítě. To ještě více zvýší efektivitu a flexibilitu celého systému,“ uzavřel.
Zdroje: Delta Green, OTE