Zatímco počet instalací solárních panelů pro domácnosti klesá, zaznamenáváme výrazný nárůst komerčních instalací. V reakci na tyto změny připravil Solární magazín ve spolupráci se společností Memodo sérii edukativních videí. Tato videa jsou určena jak pro instalační firmy, tak pro koncové zákazníky, kteří zvažují investici do firemní fotovoltaiky. Cílem této série je poskytnout praktické rady a postupy, které mohou pomoci při rozhodování o instalaci solárních panelů ve firemním prostředí. Průvodcem je energetický expert a také jednatel společnosti Memodo Jonáš Kasal.
Pomůže s velkými projekty
Firma působí na českém trhu od roku 2017. Zabývá se velkoobchodem s fotovoltaickými komponenty u nás a na Slovensku a jejich dodáváním instalačním firmám, tím ale její činnost nekončí. Prostřednictvím své divize Peakplan provází instalační firmy celým projektem velkých realizací nebo jejich částí: „Doposud nikdo nevěděl, jak projekt uchopit. Je to něco jiného než instalace na rodinný domek,“ konstatoval Jonáš Kasal. Motivace firemních projektů je podle něho přitom jasná: Jak je patrné z výzkumů, klima je z tohoto pohledu spíše druhořadé, hlavním cílem je úspora nákladů.
Přílišná informovanost může škodit
Jednání s takovou firmou by mělo začít konzultací, radí Kasal: „Často se tam objeví specifika a detaily projektu. První část se zaměřuje na studii proveditelnosti, která říká, kde budou problémová místa, jaká je výnosnost, a podobně.“ Zájemci přitom disponují různou měrou znalostí a povědomí o oboru: „Buď je firma tlačena třeba shora, nebo jsou to nadšenci, kteří jsou víc, než dobře informovaní a umějí si udělat nějaký obrázek o situaci na trhu. Což může být výhoda, ale také nevýhoda, protože informací je opravdu hodně a zorientovat se v nich je poměrně náročné“, říká.
Výběr technologie je klíčový
Memodo je schopné do detailu specifikovat, co je potřeba pro daný projekt udělat: „Záleží na požadavcích i času, který může zákazník investovat. U nás si může vybrat: Buď dostane kompletní portfolio a my ho provedeme celým procesem, nebo se na nás může obrátit s různými dílčími úkoly. Může nám zadat část projektu, například stavební povolení, nebo mu pomůžeme s výběrem technologií. Pro zákazníky jsou přitom největší výzvou větší projekty, potřebují pomoct hlavně s administrativní částí. Procesy trvají déle a pro firmu, která je zvyklá na instalace na rodinných domech, kdy jsou časové intervaly mnohem kratší, bývá tak nutnost držet v evidenci delší termíny často výzvou. Projektový management bývá podceňovaný, nejčastěji tak žádají o konzultaci při výběru technologie,“ upozornil Jonáš Kasal.
Ideální doba pro obce
Ne každá firma, která prováděla malé instalace v rodinných domech, může být vhodná pro realizaci velkých projektů: „Je důležité dívat se na reference, na to, co má daná společnost za sebou, jestli má zkušenosti s většími zakázkami. Zejména je potřeba projektový management, jinak se může celý proces protahovat donekonečna,“ prohlásil Jonáš Kasal. Na Memodo se obracejí s prosbou o pomoc i obce: „Je snaha věci zjednodušit, mají dotační instrumenty. Instalačních firem, i kvalitních, vyrostlo hodně, je tedy z čeho vybírat. Technologie mají zvládnuté a vědí, jak udělat servis. I cena tomu jde naproti, pro obce je tedy aktuálně optimální doba záležitost řešit. Peakplan s procesem určitě pomůže a může připravit parametry pro výběrové řízení.“
Šílenství skončilo, firmy jsou obezřetné
Plánování velkých projektů současně vycházejí vstříc velmi nízké náklady na pořízení: „Z pohledu cen technologií opravdu nebyla lepší doba, než je teď. Ve fotovoltaice jsme byli zvyklí na technologický pokles cen v důsledku navýšení kapacity, v této chvíli ale klesají náklady i kvůli tomu, že opadla panika po obrovských nárůstech cen energií. Ne všichni na tom jsou ale dobře: Po ukončení covidu sice byly obrovské prodeje a firmám se dařilo, aktuálně však nastal útlum a šílenství, které jsme zažívali, pominulo. Nicméně když se podíváme na ceny energií, rozhodně se nevrátily na úroveň před Covidem či před energetickou krizí, ale jsou dvakrát vyšší. Zájem pořád je, nicméně už není tak zbrklý. Firmy si víc vybírají, dávají si na čas, berou v úvahu svoji ekonomickou situaci a smysluplnost instalace“, vysvětluje Kasal.
Účinnost se zvyšuje, Evropa ale zaostává
Z pohledu výroby komponent už Evropě ujel vlak, hlavní vývoj a výzkum totiž probíhá v Číně: „Hardware je v asijských rukou, a to víceméně v čínských. Účinnosti jdou pořád nahoru, vidíme to u panelů. Menší rozměry, větší výkony, stejně tak u bateriových úložišť, kde se zvětšuje hustota energie na prostor, takže budeme schopni instalovat jich více na menší plochu. Využívat bude možné zřejmě i prostory, které bychom dříve nepovažovali za smysluplné,“ přiblížil směr Jonáš Kasal. Čínu s jejími obrovskými kapacitami ve vývoji panelů bude velmi těžké dohánět a podle Kasala se zdá, že Evropa tento závod už vzdala. Měla by však mít v rukou software a dbát na bezpečnost: „Jde o kritickou infrastrukturu, takže dostat pod vlastní kontrolu software rozhodně dává smysl.“
Význam českého trhu vzrostl
Před Memodo je v budoucnu spousta úkolů. I nadále chce dbát na kvalitní proškolování svých zákazníků, a to jak „naživo“, tak prostřednictvím webinářů, které firma začala nabízet jako první. Nápomocná v tomto procesu je i stále častější přítomnost zahraničních výrobců v Česku. Pro ně se vnímání našeho trhu změnilo: „S tím, jak solární trh v naší republice přibral na váze a objemy jsou opravdu významné i v celoevropském měřítku, jsou zde přítomni zástupci technologií,“ konstatuje Kasal. Memodo chce do budoucna dodávat komponenty i patřičný servis: „Portfolio máme poměrně široké, zároveň ale musíme být schopni poskytnout i dobrou technickou podporu. Do budoucna tak chceme rozšiřovat technický tým a projekční oddělení,“ uzavřel Jonáš Kasal.