Firemní fotovoltaiky – rady a tipy pro velké společnosti i koncové zákazníky. 3. díl exkluzivní podcastové série

V tomto díle podcastu se zaměřujeme na specifika instalací fotovoltaických systémů pro komerční firmy. Dozvíte se, jaké jsou nejčastější výzvy, co je klíčové pro úspěšný projekt a na co si firmy musí dát pozor během celého procesu realizace.

Zatímco počet instalací solárních panelů pro domácnosti klesá, zaznamenáváme výrazný nárůst komerčních instalací. V reakci na tyto změny jsme připravili sérii edukativních videí. Tato videa jsou určena jak pro instalační firmy, tak pro koncové zákazníky, kteří zvažují investici do firemní fotovoltaiky. Cílem této série je poskytnout praktické rady a postupy, které mohou pomoci při rozhodování o instalaci solárních panelů ve firemním prostředí. Průvodcem je energetický expert Jonáš Kasal.

Rychlé a transparentní řešení

U komerčních projektů jde o velké částky, proto vztah mezi dodavatelem a firmou je nutné budovat dlouhodobě: „Je potřeba být transparentní. Někdy to skřípe, ale je nutné se k tomu postavit čelem a nezbavovat se zodpovědnosti. Něco se nevydaří, ale to tak bývá, proto je dobré vyladit komunikaci a zanalyzovat, proč se stala chyba. Nepomůže se schovávat, naopak, je nutné hledat řešení, toho si zákazníci cení,“ konstatoval Jonáš Kasal, jednatel společnosti Memodo, která řeší firemní instalace. Mezi největší problémy patří neformulované představy: „Mohou vzniknout přehnaná očekávání, která se nenaplní, na vině mohou být ale i problémové instalace. Řešení nedostatků však musí být rychlé a je potřeba ukázat, že se problému věnujeme,“ dodává.

Reference jsou důležité

Pro instalační firmu jsou zásadní: „Jde o velké peníze, které vám jen tak nikdo nedá, proto je potřeba ukázat, že firma má už něco za sebou. My komerční projekty řešíme od roku 2019, takže v rámci České republiky máme na kontě zhruba 50 realizovaných projektů. Je třeba čestně přiznat i to, že někdy to nebylo optimální, ale i to, že jsme se z chyb ponaučili. Myslím, že transparentností a upřímností firma u zákazníků rozhodně zaboduje,“ potvrzuje Jonáš Kasal.

Různá řešení pro výrobu, logistiku nebo retail

Instalace fotovoltaických systémů při prodeji komerčním firmám mají určitá specifika. „Ve výrobě dává smysl třeba takzvaný backup, funkce systému při výpadku sítě. Vyplatí se, jakmile jdou při výpadku sítě předpokládané škody ve výrobě do milionů. Tehdy je třeba systém nastavit tak, že výpadek zachytí a nějakou dobu dokáže fungovat samostatně, bez distribuční sítě. Zatímco v logistických centrech se řeší přebytky a potřeba připojit se na spotový trh nebo s kým uzavřít smlouvu o odkupu energií, u retailu jsou to pracovní hodiny. U každého odvětví jsou požadavky trochu jiné. Věnujeme se tomu a zákazníkovi nabízíme  analýzu toho, co dává ekonomicky smysl a co ne,“ vysvětlil Jonáš Kasal.

Firemní fotovoltaiky i na starých střechách

U starších budov bývá problémem statika konstrukce střechy, což dříve bylo neřešitelné, nebo jen velice obtížně. Dnes už pro tento účel máme v nabídce cenově dostupné ultralehké panely, které střechu tolik nezatěžují,“ upozorňuje Kasal. Firma působí na různých místech celé republiky, ale přístup distributorů, kteří jsou v ČR tři, je lokálně odlišný: „Někdy bývá velice těžké odhadnout, jak se zachovají při specifických případech. Jsou totiž pod obrovským tlakem a musí se přizpůsobovat novým technologiím. Nemají ale adekvátní procesy, takže někteří se s problematikou popasují lépe a jiní hůře,“ vysvětluje.

Očekávané zlepšení s digitalizací stavebnictví

Dalším partnerem, se kterým musí Memodo jednat, jsou stavební úřady, kde – jak Jonáš Kasal doufá – dojde po novele a digitalizaci ke zlepšení. Česká republika má mnoho budov, které jsou památkově chráněné. Instalovat fotovoltaiku na nich je oříšek, protože je k tomu potřeba stanovisko památkářů: „Oni se s tím moc nemažou – řeknou, že zamítají, a tím to pro ně celé končí. Ale nyní, kdy v jednom případě soud rozhodl, že je energetická součást budovy důležitější, než její vzhled, máme možná zajímavý precedens,“ věří v lepší budoucnost Jonáš Kasal.

Důkladná analýza před instalací

Dřív, než přistoupí k instalaci fotovoltaiky, Memodo zkoumá energetické potřeby svých firemních zákazníků: „Základem jsou takzvaná čtvrthodinová maxima, to je spotřební profil objektu, ideálně za rok nebo možná i za dva. Pro mě jako pro technika jsou výsledky analýzy zajímavé, protože zrcadlí fungování objektu a často z nich lze spoustu věcí vyčíst. V kontextu s tím posuzujeme křivky výroby a úložišť a díváme se na využití energetického systému.“

Další směr: Pomoc s financováním realizace

Do budoucna by chtěla společnost Memodo pomoci firmám i s financováním realizace jejich záměrů: Doposud se na Memodo totiž obracejí jen firmy, které mají již tuto stránku vyřešenou prostřednictvím bankovního zázemí a vědí, v jakých řádech se investice bude pohybovat. „Z tohoto hlediska k nám zákazníci nechodí úplně nepřipravení,“ připomněl Jonáš Kasal. „Do budoucnosti bych se chtěl na tuto oblast zaměřit více. Zatímco na technické a administrativní záležitosti máme know how, ve finančnictví se můžeme posunout o velký krok dopředu,“ uzavřel Jonáš Kasal.

Související článek

Kdy se vyplatí investice do fotovoltaiky pro rodinný dům?

Majitelé rodinných domů, kteří chtějí snížit energetickou náročnost své domácnosti, by měli zbystřit. Právě pro ně jsou určené dotace z programu Nová zelená úsporám na ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.