Supermarkety jsou energeticky náročné provozy, zároveň disponují ideální plochou pro umístění fotovoltaiky. Počet instalací ale stále není ohromující, a to i když nemají tyto obchodní řetězce jistě problémy s financováním záměru a vyráběnou elektřinu by mohly spotřebovávat právě v těch časech, kdy se ve fotovoltaice nejvíce vyrábí. Supermarkety jsou součástí obchodních společností, které rády deklarují svou společenskou zodpovědnost, i co se udržitelnosti týká. Do této strategie zapadá instalace fotovoltaiky, zatím ale ne příliš častá. V České republice by mělo být v současné době 740 supermarketů (mimochodem na jednoho Čecha více než v Německu). Fotovoltaiku ale najdeme jen u několika desítek z nich.
Kaufland – fotovoltaika má pokrýt pětinu spotřeby
V rámci závazku k ochraně klimatu a snížení emisí o 80% do roku 2030 přistoupila společnost Kaufland k realizaci nového projektu. Uvedla, že do prvního čtvrtletí roku 2024 nainstaluje na střechu osmi prodejen fotovoltaické elektrárny, které pokryjí více než 20% jejich roční spotřeby. Každá fotovoltaika bude mít předpokládaný výkon mezi 250 a 450 kWp. Tuto energii dokáží prodejny bez problémů spotřebovat. „Předpokládáme, že jedna solární elektrárna dokáže pokrýt více než 20% spotřeby elektřiny na dané prodejně. Naše spotřeba křivku výroby fotovoltaická elektrárna nádherně pohltí a k přetokům energie zpět do distribuční sítě bude docházet naprosto výjimečně. Naše odhady mluví zhruba o 2% energie, které nezužitkujeme přímo na prodejnách, což je při jejich velikosti a množství vyrobené energie naprosto zanedbatelný objem. Z toho důvodu jsme se rozhodli, že součástí našich FVE nebudou bateriová úložiště,“ říká jednatel společnosti Kaufland Česká republika Jörg Bauer. Další projekt plánuje Kaufland na prodejnách i v distribučním centru v Modleticích. Na jeho střeše by pravděpodobně v průběhu roku 2025 měla vzniknout velká solární elektrárna s výkonem 2,2 MWp. Společnost Kaufland také připravuje statická a technickoekonomická posouzení svých dalších prodejen s cílem instalovat od roku 2025 fotovoltaické elektrárny na zhruba 10 prodejen ročně. Místa, kterých by se to mělo týkat, doposud neuvedla. „Zatím nemůžeme zmínit konkrétní města, vyřizujeme k tomu potřebnou administrativu a povolení,“ řekla Solárnímu magazínu Renata Maier, tisková mluvčí Kauflandu.
Billa
V Modleticích instalovala v říjnu 2022 na svůj centrální sklad fotovoltaiku také Billa. Investici v hodnotě 19 milionů korun částečně financovala z dotace Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Fotovoltaiku zde instalovala společnost ČEZ ESCO. Fotovoltaika na ploše 5300 m2 pokryje až pětinu spotřeby skladu s chladicím zařízením o výkonu 1,5 MW, který musí být nepřetržitě napájen energií. „V rámci naší strategie udržitelnosti se mimo jiné dlouhodobě soustředíme na celkové snižování energetické náročnosti našich provozů a redukci uhlíkové stopy. Zavázali jsme se dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality ve všech našich provozech. Do roku 2030 pak snížit emise oxidu uhličitého o 30 procent. Vlastní bezemisní zdroje energie nás k tomuto cíli výrazně posunou. Je to dnes dvojnásob důležité. Chceme zároveň přispívat k plnění cílů energetických úspor v rámci současné energetické krize v Česku a Evropě. Čím více elektřiny si vyrobíme sami, tím více jí zůstane pro další odběratele,“ uvádí Liam Casey, generální ředitel Billa ČR. Nyní by měla Billa plánovat instalaci fotovoltaiky na prodejny v Berouně, Říčanech a Slaném.
Penny
V supermarketech Penny vyrobili v roce 2022 z vlastních fotovoltaických systémů celkem 630 MWh elektřiny. Dále Penny uvádí, že díky každé prodejně vybavené fotovoltaickým systémem sníží množství CO2 vypouštěného do ovzduší až o 117 tun ročně. Výkon každé ze solárních elektráren na střechách skladů je přibližně 550 kWp, neboť je zde rozmístěno přes 1200 panelů. Očekávaná úspora elektrické energie je až 14% ročně. Letos měl řetězec Penny solárními panely vybavit první celodřevěný diskont v České republice ve Skutči na Chrudimsku, a dále prodejny v Jindřichově Hradci, Přibyslavi, Milevsku, Berouně, Polné, Benešově a Krumvíři. Instalace už započala na prodejnách v Praze Ládví a v Charvátské Nové Vsi, při jejíž stavbě se poprvé využilo celodřevěné konstrukce stropu a střechy. „Instalovaný výkon solárních systémů se bude na jednotlivých prodejnách pohybovat v rozmezí 70 až 100 kWp, přičemž počet pokládaných panelů bude nejčastěji mezi 175 až 250 kusy. V případě prodejny v Praze Ládví se bavíme například o instalaci 190 panelů, které ročně vyrobí kolem 65 MW elektrické energie. To znamená pokrytí celkové spotřeby elektrické energie dané prodejny z více než 26% a v letních měsících tato hodnota přesáhne dokonce hranici 40%,“ přibližuje Aleš Damm, spolumajitel Greenbuddies Charging -firmy, která fotovoltaiku instaluje.
Lidl
Společnost Lidl instalovala fotovoltaické systémy v letech 2019 a 2020 na střechách 8 prodejen. V letošním roce má instalovat fotovoltaiku na dalších 45 prodejen. Fotovoltaiku umístil Lidl také na střechu svého logistického centra v Buštěhradě. Celkový instalovaný výkon buštěhradské fotovoltaiky činí bezmála 1 MWp a za jeden rok vyrobí cca 870 MWh čisté elektrické energie.