Náraz elektromobilu do svodidel
Po celém světě probíhají testy, které mají za cíl prokázat nebo vyvrátit bezpečnost elektromobilů. Nebraská univerzita se zaměřila na rizika spojená s nárazem do svodidel a výsledky přinášejí zajímavé poznatky. Svodidla jsou navržena na vozidla s maximální hmotností 2 300 kilogramů, zatímco mnohé elektromobily tuto hranici překračují, především kvůli hmotnosti těžkých lithium-iontových baterií. Předběžné výsledky studie naznačují, že elektromobily jsou v průměru o 20 % těžší než srovnatelné modely automobilů se spalovacími motory, a u některých modelů může rozdíl dokonce dosahovat až 50 %.
Test elektromobilu Rivian R1T
Výzkumníci použili pro test elektromobil Rivian R1T s hmotností 3,6 tuny. Při rychlosti 96 km/h čelně prorazil ocelová svodidla. Je důležité podotknout, že při reálných dopravních nehodách automobily zřídka narážejí do svodidel kolmo. I když svodidla chrání řidiče a pasažéry při nárazech do 15 stupňů k ose vozovky, jejich účinnost dramaticky klesá při větších úhlech nárazu. To platí i pro běžná vozidla, kde se riziko vážného zranění či úmrtí při nárazu do svodidel v ostrém úhlu výrazně zvyšuje.
Bezpečnost posádky v EV
Jsou elektromobily bezpečné pro posádku při nárazech? Výrobci elektromobilů, včetně Tesly, vybavují své vozy řadou preventivních opatření – při nárazu se například odpojí baterie, které jsou z bezpečnostního důvodu uloženy do ocelových pouzder, aby se zabránilo možnému šíření požáru po celém vozidle. Například Volvo plánuje, že v novém modelu C30 DRIVe Electric umístí akumulátory co nejdále od deformačních zón vozu. Thomas Broberg, bezpečnostní expert společnosti Volvo, uvedl: „Můžeme pozorovat, že vozidla poháněná výhradně elektřinou, mohou být bezpečnější než vozidla se spalovacími motory.“
Elektromobily nejsou slyšet
Elektromobily ovšem mohou mít jeden zásadní bezpečnostní problém: během provozu nejsou dostatečně hlučné. I když si řidiči tuto skutečnost chválí, EV se stávají možným rizikem pro chodce, cyklisty a nevidomé lidi, kteří se často spoléhají na svůj sluch, aby vyhodnotili, zda je za nimi vozidlo a jak rychle se přibližuje.
Elektromobily: Nejlepší hodnocení bezpečnosti
Elektrovozům však nelze odepřít, že získávají vynikající hodnocení bezpečnosti v rámci kolizních testů. Australasian New Cas Assessment Program (ANCAP) udělil pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti každému elektrickému automobilu testovanému v průběhu posledních pěti let. Z toho vyplývá, že elektromobily jsou často bezpečnější než automobily se spalovacími motory. Tuto bezpečnostní výhodu lže přičítat nižšímu těžišti elektrovozů, což přispívá k lepší ovladatelnosti v krizových situacích. Navíc v EV chybí převodovka a motor, které bývají příčinou požáru automobilu při nehodě.
Nebezpečí úrazu elektrickým proudem?
Paradoxně je u EV nižší riziko vzplanutí při nehodě než u běžných vozidel. Zároveň se posádka nemusí obávat úrazu elektrickým proudem, protože elektromobily disponují palubními senzory, které automaticky odpojí veškeré napájení v případě havárie. Je však třeba zdůraznit, že při srážkách s menšími vozidly se spalovacími motory může dojít k větším deformacím karoserie běžných automobilů a zvýšenému riziku zranění při nárazu.
Na závěr je důležité dodat, že posádka elektrovozu je v bezpečí, i když do něj uhodí blesk, a to i během nabíjení. V takovém okamžiku zafunguje pojistka. Rovněž se řidiči nemusejí obávat průjezdu hlubší vodou, jelikož jsou akumulátory odizolovány. V neposlední řadě jim neškodí ani magnetické vlny mobilního telefonu, neboť jsou akumulátory elektromagneticky odstíněny.
Zdroj:
https://www.portalridice.cz/clanek/testy-ukazaly-ze-svodidla-nejsou-bezpecna-pro-elektromobily
https://auto.howstuffworks.com/are-electric-cars-safe-in-accidents.htm
https://www.sallymorinlaw.com/car-accidents/are-electric-cars-safer-than-gas-cars/
https://electricvehiclehub.com.au/information-centre/is-an-electric-car-safe-in-a-crash/
https://tn.nova.cz/auto/clanek/404611-co-kdyz-uderi-blesk-13-nejcastejsich-otazek-o-elektromobilech