Zatímco v roce 2019 Hasičský záchranný sbor (HZS) vyjel pouze ke třem požárům, v roce 2023 už řešil 94 případů. V naprosté většině se ale incidenty týkaly elektrokoloběžek, elektrokol a dalších menších zařízení. Elektromobilů hořelo v loňském roce sedm, hybridních vozidel osm.
Hasiči se dostanou k požáru elektromobilu většinou při dopravní nehodě. Pokud elektromobilu nehoří baterie, jde o zásah jako každý jiný a auto lze uhasit během několika minut. Problém nastává, pokud požár baterii zasáhne. Stále v ní totiž probíhá chemická reakce, a tak může začít hořet i poté, co se uhasí její plastové součásti. „Jinak řečeno, bateriové články hoří nadále i uvnitř bez přístupu kyslíku, a může tedy dojít k jejímu opětovnému rozhořívání a vzniku požáru,“ konstatovali hasiči.
Tehdy je třeba elektromobil umístit do vodní lázně, což v uzavřeném prostoru není možné, proto je třeba přijít s alternativní technologií, což je řez vodním paprskem. „To je speciální zařízení pro řezání a hašení, které umí s pomocí silného proudu vody s příměsí abraziva proříznout i silné materiály, třeba různě silné stěny, pláště budov nebo střechy. Vodním paprskem hasiči do obalu baterie udělají otvor a baterii pak mohou hasit napřímo,“ uvádí Klára Ochmanová, tisková mluvčí HZS. Tím ale zákrok nekončí, vozidlo je třeba vytáhnout z garáže, umístit do vodní lázně a zkontrolovat jej termokamerou.
Pozor na nabíjení
K požáru elektromobilu, elektrokoloběžek nebo elektrokol dochází nejčastěji při nabíjení kvůli technické závadě. Hasiči proto radí vždy používat pouze certifikované nabíjecí zařízení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například wallbox) a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu. Dále je třeba dbát na aktualizace softwaru.
„Doporučujeme u elektromobilů nepodceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. Aktuální softwarový systém může v některých případech včas upozornit na závadu, provést odpojení baterie, případně o možné závadě na dálku informovat uživatele vozidla,“ radí hasiči.
Úprava předpisů v garážích
Hašení elektromobilů v uzavřených prostorech, zejména v podzemních garážích, je pro hasiče stále výzva. Proto se jednak připravují dopředu a toto hašení si zkoušejí nanečisto. Hlavně to, jak vozidlo z garáže dostat na neutrální plochu, kde může zákrok pokračovat.
Dalším krokem je příprava nové vyhlášky pro garáže, která stanoví nové podmínky požární bezpečnosti. Jde o novelu zákona o technických podmínkách požární ochrany staveb. V této souvislosti se také připravuje norma na provedení garáží. Vyhláška je nyní před legislativním procesem a její účinnost hasiči očekávají ještě v roce 2025.
Zdroj: HZS ČR