Zkrachoval váš dodavatel fotovoltaické elektrárny? Pořád ještě máte několik možností úspěšně reklamovat

Na instalaci fotovoltaických systémů je poskytována opravdu štědrá záruka. Některé společnosti nabízejí na solární panely až třicetileté garance. Má však záruka smysl, pokud dodavatel zkrachuje?
Na fotovoltaické panely nabízí někteří dodavatelé i třicetileté záruky. Budou ale ještě tyto firmy existovat? | Zdroj: Freepik

Česko zažívá solární boom

Rostoucí ceny energií nutí prakticky všechny odběratele zajímat se o to, jak ušetřit pár korun. Úměrně s tím roste také počet společností, které dodávají fotovoltaiku. Jen za první pololetí loňského roku bylo připojeno o 69 % víc systémů, než za celý rok 2022 a nové solární zdroje tak na konci roku 2023 v součtu překonaly hranici 1 GWp.

Záruky ze zákona platí pro všechny

Za dodávku fotovoltaiky platíme statisíce korun a pořizujeme si ji na dlouhá desetiletí, proto také na instalaci panelů platí hned několik možných záruk: „Záruky jsou vždy (ze zákona) poskytované zhotovitelem stavby (modifikované podle smlouvy). U FVE jsou navíc relevantní často i záruky na jednotlivé komponenty (moduly, konstrukce, střídače). Zde je ale potřeba vždy zkontrolovat smluvní ošetření – z hlediska zákona je problematické přenášení záruky ze zhotovitele na výrobce komponent,“ uvádí pro Solární magazín Pavel Hrzina, vedoucí pracovník skupiny pro Malé zdroje, Solární asociace.  

Zkrachovalou firmu hledejte na živnostenském úřadu

Ale i když jsou záruky a postupy při reklamaci ve smlouvě nastaveny správně, může dojít k tomu, že v průběhu let dodavatel svoji činnost ukončí. Ani v takovém případě ale není podle České obchodní inspekce vše zcela ztraceno: „Když subjekt nebo obchod na své adrese ukončil činnost, tak doporučujeme zajít na místně příslušný živnostenský úřad (pro obvod, ve kterém měl podnikatel provozovnu), jelikož je povinností prodávajícího při ukončení činnosti v provozovně, informovat živnostenský úřad o tom, kde lze vypořádat případné závazky. Pokud tak neučiní, dopustí se podnikatel správního deliktu podle zákona o živnostenském podnikání. Na živnostenském úřadě se spotřebitel dozví, jak a kde kontaktovat podnikatele za účelem vypořádání závazků vzniklých z kupní smlouvy. Pokud by se jednalo o značkový výrobek, např. právě fotovoltaiku, lze zkusit také možnost, jestli by reklamaci nevyřídil značkový servis,“ říká Jana Jelínková, vedoucí tiskového oddělení České obchodní inspekce.

Krajní případy řeší soud

Podle Pavla Hrziny ze Solární asociace se lze obrátit také na nástupnickou firmu: „Tedy na toho, kdo převzal závazky původní firmy. Pokud takový subjekt ale není určen, máte lidově řečeno smůlu.“ To Jana Jelínková z ČOI vidí jako krajní řešení soud: „Pokud se bude jednat o živnostníka, může se spotřebitel pokusit vyřešit reklamaci i po skončení podnikání, avšak, jestliže bývalý prodejce nebude chtít reklamaci vyřídit, nezbude než obrátit se na soud. U právnických osob je to složitější, jelikož tam se zánikem právnické osoby dojde i k zániku subjektu, se kterým byla kupní smlouva uzavřena. V takovém případě se spotřebitel bohužel již nemá na koho obrátit. Ale i tedy je tu ještě nepatrná šance, totiž že subjekt určil svého nástupce, či subjekt, u kterého lze případné jeho závazky vyřídit.“

Když znáte jen adresu sídla společnosti

Ale i podle zástupců České obchodní inspekce může reklamující zákazník takzvaně narazit a vymahatelnost v tom případě bývá skutečně malá: „Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje. Pro spotřebitele je to sice komplikovanější, ale stále může reklamovat například na adrese sídla společnosti. Tam ale na rozdíl od provozovny nemusí být vždy fyzicky přítomný pracovník, který je povinen reklamaci přijmout a sepsat o tom protokol. Sídlo navíc k určitým typům reklamací nemusí být ani uzpůsobeno, čímž se reklamace rovněž komplikují. Pokud prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělí správně, může být sankcionován Českou obchodní inspekcí,“ upozorňuje Jelínková.

Záruky na komponenty

Pavel Hrzina poukazuje na další možnost, jak se reklamace domoci alespoň částečně: „Lze se pokusit uplatnit záruky na komponenty (moduly, střídače) u výrobce, ale je otázkou, jak byly koncipovány původní smlouvy s instalační firmou a vámi.“ Horší situace ale nastává, pokud zkrachuje dodavatelská firma v průběhu realizace většinou totiž není možné považovat dodané komponenty za své vlastní. Pokud totiž firma skončí v insolvenci, mohou se ještě v tento okamžik stát insolvenční podstatou.

Nejlepší záruka je kvalitní smlouva

Právě kvalitní smlouva s pečlivě rozepsanými záručními podmínkami by vedle odpovědného výběru dodavatele měla zaručit klidné využívání fotovoltaiky po dlouhé roky. Zároveň je třeba instalovaný systém průběžně sledovat a jakoukoliv závadu řešit ihned: „Provoz bychom měli pravidelně vyhodnocovat (výroba v porovnání se simulací a historickými daty). Dále zajistit pravidelnou (dle projektové dokumentace, většinou každé 3 až 5 let) revizi elektra, a samozřejmě také před a po sezónní kontrolu (vizuální) konstrukcí, spojů, střídačů (prach, mechanické poškození),“ připomíná Pavel Hrzina.

Zdroj: Česká obchodní inspekce a Solární asociace

Související článek

Podvedení klienti Malina Group mohou přijít o peníze podruhé

Dodavatel a instalační firma fotovoltaik Malina Group je v současné době v insolvenci s dluhy kolem 1,5 miliardy korun. Některým klientům je jasné, že své ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.