Jak ve skutečnosti fungují srovnávače elektřiny?

Zákazníci, kteří chtějí získat nejlepší cenu elektřiny, využívají často tzv. internetových srovnávačů. Jde o nejlepší způsob, jak získat svého dodavatele elektřiny?
Na trhu je několik srovnávačů cen elektřiny. Jsou ale nezávislé? zdroj: Freepik

Skutečné srovnání cen elektřiny?

Internetové srovnávače poněkud matou svým názvem. Ačkoliv se svým názvem snaží dát najevo, že ceny elektřiny srovnávají, tedy že určité ceny, které jsou platné pro kohokoliv, seřadí vedle sebe, aby si zákazník vybral, není tomu přesně tak. U určitých dodavatelů nabízí totiž ceny, které jsou platné pouze pro konkrétní srovnávač. Srovnávání cen elektřiny není právě snadná disciplína. Cenu ve výsledku ovlivňuje hned několik faktorů a vlastně se liší zákazník od zákazníka. „Do úvahy se musí vzít, co zákazník chce a jaká je situace na trhu. Tedy jestli chce mít jistotu na delší dobu, pak půjdou ceny nahoru a volí produkt, který je zafixovaný na určitou dobu. Případně může mít dojem, že nabídky, co jsou na trhu, jsou cenově moc vysoko a že by si mohl polepšit produktem, který je závislý na burze, nebo se nechce vázat. Pak vstupují do hry jeho parametry, tedy velikost jističe, distribuční sazba atd.“ vypočítává pro Solární magazín (SM) Jan Schindler, analytik kalkulátoru na tzb-info.cz.

Srovnávač umožní uzavřít smlouvu, ale jen s někým

Používání srovnávačů elektřiny je snadné. Do formuláře se zadá několik údajů a získáme ceny elektřiny od různých dodavatelů: „Zákazníkovi stačí zadat distribuční oblast, kde se nachází. Náklady jsou rozdílné podle jednotlivých distribučních společností. Pak spotřebu, buď přibližnou, kdy mu pomáhají dotazy, zda má byt, dům atd., anebo spotřebu za minulý rok, kterou najde ve vyúčtování. U elektřiny jsou to dále distribuční tarify a využívaný jistič. Nic dalšího uvádět není třeba. Je třeba uvádět také závazek, tedy kdy předešlé smlouvě končí platnost. Komerční srovnávače požadují telefonní číslo, aby se mohli zástupci srovnávače s nabídkou obrátit na zákazníka.“ konstatoval Jan Schnidler. Pro podporované tarify pak lze uzavřít smlouvu prostřednictvím srovnávače. Stačí si něco vybrat, ozvat se portálu a sepsat smlouvu. Vybraný dodavatel či srovnávač zajistí přechod od původního dodavatele. Je důležité si uvědomit termíny přechodu, pokud tak učiní pozdě, pak se smlouva automaticky prodlouží a on k jinému dodavateli nemůže přejít.

Neprůhledný trh s elektřinou

Výsledkem má být nezávislé srovnání cen na trhu s elektřinou, ale to poněkud mate. Srovnávače jsou ve skutečnosti obchodní společnosti, které prodávají určitého dodavatele, nebo více dodavatelů: „Srovnávače jsou prodejci jako v obchodě. Mají také nabídky, aby to bylo takové pozadí, aby se nezdálo, že mají například jen pět nabídek. My nikomu nic neprodáváme, čistě jen evidujeme a srovnáváme, a to i nabídky, které nejsou určeny pro nové zákazníky, ale i pro stávající. Naším cílem je data, která získáváme, prodávat dál dodavatelům a také srovnávačům.“ uvedl Jan Schindler. Proto lze u srovnávače uzavřít smlouvu jen na určitého dodavatele, se kterým má srovnávač obchodní spolupráci. Srovnávač tzb-info.cz smlouvy s dodavateli neuzavírá: „My ceníky zadáváme pouze z externích zdrojů. Tam jsou ceníky, které jsou vystavené na stránkách dodavatelů. Komerční srovnávače dostávají ceníky od svých partnerů, část z nich odebírá i od nás. Tyto ceníky slouží k vyčíslení úspory, kolik zákazník ušetří, pokud přejde k novému dodavateli.“ prohlásil Jan Schindler. Cenové nabídky, které získávají srovnávače od svých spřízněných dodavatelů poněkud deformují trh: „Srovnávače nabízejí tzv. podpultové nabídky a speciální ceny od určitých dodavatelů. Ti, kteří nabízejí podpultové nabídky, pokud srovnám změnu počtu jejich zákazníků, pak je spíše ztrácejí a snaží se to ovlivnit. Pro dodavatele to není fér dávat srovnávačům jiné nabídky, než mají na stránkách. Tyto nabídky my nemáme, neposílají nám je a na stránkách dodavatelů je nenajdu. Pro trh celkově to není dobré. Dodavatelé oficiálně drží vysoké ceny a tím se trh nikam neposune. Pro jejich stálé zákazníky to pomáhá držet vyšší ceny, než by museli dát, pokud by bylo jen jedno srovnání.“ uzavřel Jan Schnidler.

Související článek

Brněnská firma získala od EU peníze na rozvoj energetické inteligence

Brněnská technologická společnost Mycroft Mind, která je součástí skupiny TTC, získala z fondů Evropské unie podporu deset milionů eur, v přepočtu 251 milionů korun, na ...