Solární magazín ve spolupráci s portálem Refsite.info připravuje sérii podcastů se společnostmi, které mají vysoké procento kladných a hlavně prověřených recenzí na své instalace.
V nejnovějším díle jsme zpovídali Vladimíra Růžičku, jednatele firmy VR OZE Systems, která také provozuje portál nemakej.cz. V hodnocení na stránkách refsite.info, kde jsou jen ověřené a nezávislé recenze má společnost plných 100 % kladných reakcí.
Zjistěte si údaje o spotřebě elektřiny
Ještě před tím, než dojde k oslovení instalační firmy a jejímu výběru, by se měl budoucí zákazník připravit a získat určité informace: „Jako první byste měli vědět, jakou máte spotřebu a jaký je profil spotřeby, jestli máte tepelné čerpadlo, topíte tuhými palivy a chystáte se změnit způsob vytápění, jestli jste doma přes den nebo večer a jak se v průběhu týdne ta spotřeba mění. Nestačí jenom jedno číslo za rok, ale v průběhu roku. Kolik asi máte místa na střeše nebo případně na plotě? Vertikální umístění panelu je taky velice zajímavá alternativa, protože dnes jsou panely ta nejlevnější položka. Panel před těmi 15, 16 lety stál 20 000 korun a dnes je to třeba pětina nebo desetina té částky,“ uvádí Vladimír Růžička, ředitel firmy.
Na velikosti firmy záleží
Při výběru firmy by se neměl zákazník orientovat pouze na cenu: „Já bych řekl, že cena není to nejpodstatnější. První věc by měla být solidnost firmy, jestli jedná fér. To je to nejzákladnější. Zrovna tady končí jedna firma, která poškodila spoustu klientů a těch firem je několik,“ konstatoval Vladimír Růžička. Zcela malé firmy jsou podle něj v horší situaci: „Na velikosti firmy určitě záleží. Když si vezmete malou garážovou firmu, která se jenom přiživuje na aktuálním trendu, tak nevíte, jestli bude schopná vyrůst v čase do firmy, která bude schopná poskytnout servis. Úplně nejmenší není úplně nejlepší. Největší firmy si najímají montážní party lokálně a ústředí se soustřeďuje do regionálních center. Tam může být problém v tom, že jednotliví lidé tu práci dělají a nemusí to vždycky přesně udělat stejně. Když je firma větší a najímá si montážní party, tak lze těžko ohlídat firemní standard,“ upozorňuje Vladimír Růžička a přidává radu: „Díval bych se na celostátní působící firmu a na to, jakým způsobem reagovali lidé v recenzích na jejich montážní party a jestli ta práce byla podle všech standardů, které se dají ověřit na internetu.“
Zálohy platit až v den montáže
Kdy a jak za fotovoltaiku zaplatit? Vladimír Růžička odmítá velké zálohové platby, které jsou nešvarem místních dodavatelů. „První záloha vstupuje do hry až v okamžiku, kdy montážníci přijedou na montáž a vezou si s sebou veškerý potřebný materiál. Klient má potom jistotu, že když zaplatí dopoledne v den započetí montáže, tak má už aspoň něco na místě a že chlapi, když už jsou na střeše, tak asi neutečou. První záloha až v den montáže – čili nebrat žádné zálohy, a to ani 5 %, 10%, nic dopředu,“ apeluje Vladimír Růžička. Montáž chvíli trvá, záleží na velikosti instalace. Na klasickém rodinném domě by měla být montáž hotová za den nebo dva, včetně přípravy elektroměrového rozvaděče: „Ty podmínky jsou dneska už sjednocené, takže de facto ti montážníci, kteří připravují elektroměrový rozvaděč, tak mají zjednodušenou práci a pozici. Dřív to bylo náročnější v tom, že podmínky se mírně lišily. Když je to správně nachystáno, tak přijde do měsíce technik distribuční společnosti a vymění elektroměr. Zbytková částka pro montážní firmu by měla být zaplacená až po úspěšném připojení fotovoltaiky k síti. V ten okamžik má zákazník celou funkční instalaci připojenou k distribuční soustavě a všechno funguje tak, jak má. Pouze ještě nemůže mít vyplacenou dotaci.“
Předpoklad – smlouva o připojení a dotace
Výplata dotace je vázaná na úspěšné dokončení fotovoltaiky: „Zákazník musí firmě věřit, že i ten poslední krok – výplatu dotace – dotáhne do konce a že zákazník dostane peníze z dotace. Správná fér firma by měla začít montovat až v okamžiku, kdy má klient schválenou dotaci a má smlouvu o připojení. Oboje by fér firma měla zařídit před realizací. Naše firma by si nedovolila poslat lidi na montáž, aniž by byla smlouva o připojení, protože bychom to považovali za nefér jednání vůči zákazníkovi,“ uzavřel Vladimír Růžička.
Vladimír Růžička, VR OZE Systems (nemakej.cz)