Zahraniční EV jsou technologicky zaostalé
Ke konci dubna se v Pekingu konal autosalon, který potěšil nadšence do high-tech elektrických vozidel. „Chytrá auta vyráběná v Číně jsou nyní na poměrně pokročilé úrovni,“ řekl Ying Cheng, zaměstnanec pekingské společnosti, který na veletrhu vybíral rodinné auto. „Zajímají mě vozy s pokročilou umělou inteligencí.“Jak přiznal, neuvažuje o žádných zahraničních značkách, protože: „Jejich systémy technologie řízení jsou relativně zaostalé“. A zahraniční automobilky to vědí.
Model EV automobilky BYD za 10 000 dolarů
Čínské elektromobily získávají na popularitě díky své technologické vyspělosti, lepšímu designu a výkonnějším bateriím, které se rychleji nabíjejí. Navíc jsou cenově dostupnější. Například populární model BYD Seagull začíná na ceně méně než 70 000 RMB (10 000 $).
Podle výzkumu Scotta Kennedyho z Centra pro strategická a mezinárodní studia ve Washingtonu investovala čínská vláda v letech 2009 až 2021 odhadem 139 miliard dolarů na podporu domácího sektoru elektromobilů. Díky tomu mají čínští výrobci velký náskok před zahraničními konkurenty. To však také vedlo k narušení trhu, nadměrné výrobě a vysoké konkurenci. Cenová válka od roku 2022 výrazně snižuje ceny elektromobilů.
V roce 2024 se očekávají desítky modelů čínských EV s high-tech novinkami
Čínští výrobci automobilů vyvíjejí novou generaci větších, modernějších a konkurenceschopnějších elektromobilů. Jen letos desítky automobilek v Číně plánují uvést do prodeje 71 nových modelů. Tyto elektromobily budou mít:
- Více úložného prostoru
- Větší pneumatiky pro lepší brzdění
- Pohodlnější polstrovaná sedadla
- Menší a výkonnější baterie s rychlejším dobíjením
- Lehčí konstrukce
- Projektory
- Pokročilé asistenční služby (např. plynulé brzdění na semaforech)
- Panoramatický digitální kokpit
- Varování před slepým úhlem
- Prostorovou kameru
- Inteligentní systémy
Čínské automobilky jako průkopníci v samořídících autech
Čína také postupuje vpřed s technologiemi a regulacemi pro samořídící auta. Tento týden úřady schválily opatření pro zabezpečení dat u pokročilejších autonomních vozidel. Schváleny byly vozy od americké společnosti Tesla, která vyrábí a prodává auta i v Číně, a také od pěti čínských výrobců, včetně BYD, hlavního globálního rivala Tesly, a Nio, dlouholetého hráče v čínském automobilovém sektoru. To ukazuje, že čínská vláda chce podporovat vývoj samořídích vozidel.
Čínské elektromobily jako roboti s AI na čtyřech kolech
Čínští výrobci automobilů intenzivně investují do softwaru pro podporu řidiče. „Elektromobil se stává robotem na kolech,“vyjádřil svůj názor Frank Wu, viceprezident designu společnosti Jiyue, která je společným podnikem čínské automobilky Zhejiang Geely a společnosti Baidu, významného hráče v oblasti umělé inteligence a partnera Tesly. Lepší baterie a klesající náklady znamenají, že ceny EV klesají. Společnost CATL, největší světový výrobce baterií pro elektromobily se sídlem v jihovýchodní Číně, oznámila na pekingském autosalonu, že její nejnovější baterie umožní po 10minutovém nabíjení dojezd 370 mil a po 30minutovém plném nabití dojezd 620 mil.
„Elektrická vozidla se v Číně stávají spotřební elektronikou, podobně jako mobilní telefony,“ vysvětlil Li Yi, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Appotronics, která vyrábí laserové displeje a spolupracuje s velkými automobilkami. „V Číně jde více o zábavu a technické vychytávky, lidé chtějí nejpokročilejší funkce,“ dodal s tím, že v Evropě se lidé více zaměřují na funkčnost.
Zdroje:
https://www.csmonitor.com/World/Asia-Pacific/2024/0506/How-China-s-tech-forward-EVs-are-dominating-the-industry
https://www.nytimes.com/2024/05/01/business/china-electric-vehicles.html
https://www.cnbc.com/2024/01/24/chinas-ev-players-ramp-up-competition-with-tesla-using-new-technology.html
https://www.cardino.de/en/blog-posts/chinese-electric-vehicles