Jsou elektromobily opravdu ekologické a vyplatí se do nich investovat?

Uvažujete o koupi elektromobilu? Nebo se jen zajímáte o novinky? Svět elektromobility je rozmanitý, a zatímco někteří elektrické vozy doporučují, jiní je zavrhují. Ať už patříte do jakékoliv skupiny, přečtěte si nové informace o elektromobilech, které vám pomohou rozhodnout se, jestli si EV pořídit nebo ne.
Ilustrační foto | zdroj: Getty Images

Elektromobily zanechávají menší ekologickou stopu

Věděli jste, že doprava je zodpovědná za čtvrtinu všech emisí skleníkových plynů v EU? Tyto emise pocházejí především z automobilů se spalovacími motory. Z tohoto důvodu Evropská unie schválila zákon, podle kterého musí být všechny nové vozy v EU a automobily dovážené do Evropy bezemisní. Měli bychom z toho mít obavy, nebo je to naopak rozumný krok?

Elektromobily skutečně zanechávají menší ekologickou stopu než auta se spalovacími motory. Nemají výfukové potrubí a při provozu tak neprodukují žádné plyny. Elektrovozy jsou také energeticky účinnější, protože spotřebují na jeden kilometr o třetinu méně energie než klasické automobily. Spalovací motory totiž ztrácejí velkou část energie v podobě tepla. Elektromotory v bateriových elektromobilech dosahují účinnosti přes 90 %, zatímco účinnost spalovacích motorů ve vozidlech málokdy překročí 40 %.

Elektromobily jezdí stále více na elektřinu z obnovitelných zdrojů

Mnoho lidí namítá, že elektromobily jezdí na elektřinu vyrobenou uhelnými elektrárnami. Pravdou je, že stále více energie se vyrábí z čistých obnovitelných zdrojů, jako jsou solární a větrné elektrárny. Zajímavý je údaj, že díky nárůstu obnovitelné energie se množství skleníkových plynů vyprodukovaných na jednotku vyrobené elektřiny v EU od roku 1990 do roku 2023 snížilo na polovinu. Očekává se, že i v budoucnu budou emise klesat.

Životní cyklus EV: Jaký dopad mají na životní prostředí?

Jak si vede elektromobil po celý svůj životní cyklus – od výroby až po vyřazení z provozu? Je opravdu tak ekologický? Emise skleníkových plynů během celého životního cyklu elektromobilů (od těžby surovin přes výrobu vozidla a baterie až po recyklaci na konci životnosti) jsou výrazně nižší než u běžných automobilů na fosilní paliva. Studie Evropské komise z roku 2020 potvrdila, že průměrný dopad elektromobilů nižší střední třídy na klima je přibližně o 45 % nižší než u benzinových automobilů a o 53 % nižší než u naftových automobilů.

Baterie do EV se neustále zdokonalují

A co baterie? Ty jsou stále výkonnější, vyrábí se z udržitelných zdrojů a jsou recyklovatelné. Díky výzkumu a technologickému pokroku se jejich výkon zlepšuje. Baterie nyní zvládnou několik tisíc nabíjecích a vybíjecích cyklů, takže vydrží déle. 

Provoz EV je levnější a šetrnější k okolnímu prostředí než běžná auta

Elektromobily na baterie jsou levnější na provoz než běžná auta. Očekává se, že mezi lety 2025 a 2028 budou elektromobily levnější než tradiční vozy, a to díky poklesu cen baterií a rostoucí nabídce levných modelů. Elektrické vozy jsou vítány, protože produkují méně hluku, a tím jsou ohleduplnější k přírodě a k lidem v osídlených oblastech.

Jsou elektromobily bezpečné?

Elektromobily na baterie jsou bezpečné pro jízdu i nabíjení. Splňují stejné bezpečnostní požadavky jako tradiční automobily, včetně pasivní bezpečnosti (ochrana cestujících pomocí bezpečnostních pásů, airbagů a konstrukce vozidla) a aktivní bezpečnosti (systémy zabraňující nehodám, jako jsou protiblokovací brzdy nebo ESP).

EU podporuje elektromobilitu

EU podniká kroky ke zvýšení udržitelnosti baterií a vozidel pomocí nových pravidel pro získávání surovin. Těmito pravidly chce zmírnit negativní dopad na pracovní a lidská práva jak v EU, tak v třetích zemích. Evropská komise současně navrhla pravidla pro likvidaci vyřazených elektromobilů.

Zdroje:
https://climate.ec.europa.eu/news-your-voice/news/5-things-you-should-know-about-electric-cars-2024-05-14_en
https://earth.org/electric-cars-environment/

Související článek

Evropa nejeví o elektromobilitu zájem. Nikdo nesmí zákazníka nutit, co si má koupit, říká Hodáč

Nizozemský eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra počítá s tím, že v Evropské unii začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.