Tichá hrozba
Motor, který neslyšíte, hlásala ještě nedávno reklama na jeden automobil. Ve skutečnosti jsou to právě elektromobily, jejichž motor je extrémně tichý a celá řada z nás je nezaznamená. V mnoha situacích se totiž neorientujeme podle zraku, ale polohu vozidel určujeme podle sluchu. V případě, že vozidlo žádné zvuky nevydává, mají někteří z nás problém ho včas zaznamenat.
Mladí zabraní do mobilu, staří lidé a také nevidomí. Všichni ti mohou elektromobil spatřit až když už je pozdě. Mezitím mohou vstoupit do vozovky a nechat se elektromobilem srazit. Tato srážka s velkým mnohatunovým kolosem může být fatální. Zatímco nepozorní lidé se mohou soustředit a rozhlédnout se, nevidomí tuto možnost nemají a musí spoléhat jen a pouze na zvuky, podle kterých se orientují, zda mohou vstoupit do vozovky.
Elektromobily mohou zabíjet nevidomé
„Vím, jaké to je přijít o milovaného člověka kvůli tichosti elektromobilu a sám jsem se ocitl v ohrožení života. Když jste nevidomý, spoléháte na zvuk, protože zrak vám nepomůže. A to je přesně to, co nejen mě ohrožuje,“ upozorňuje Kamil Fajmon, který na internetu představil petici za další vývoj systémů zvukového varování elektromobilů. „Vím, jaké to je přijít o blízkého člověka kvůli tichosti elektromobilů, nečekejme, až přibydou další, zaveďme slyšitelná auta!“ žádá v ní.
Na to pamatuje Evropská unie, která ukládá, aby výrobci elektromobilů a hybridů podle evropské legislativy opatřovali elektromobily systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), který se někdy označuje za plašičku chodců. Díky němu vozidlo vytváří zvuk, který má chodce varovat. „Tento zvuk je stále v počátcích své implementace, a u výrobců se liší,“ upozorňuje Kamil Fajmon v petici.
Zvuk slyší jen chodci, mohou poznat Škodovku
Zvuky, které automobilky používají, jsou různé. Některé mohou připomínat zvuk běžných aut, například Škoda ve svém posledním modelu Elroq využila zvuk, který připomíná vozidla budoucnosti: „Futuristický zvuk je precizně nastaven na požadavky legislativy. V kabině vozu ho posádka skoro nezaznamená a užije si tak tichou jízdu v elektromobilu, naopak chodec podle barvy tónů jednoznačně určí, že se blíží vozidlo značky Škoda,“ uvádí Libor Přibyl ze Škody charakteristiku základního zvuku Futuristic.
„Některé elektromobily napodobují zvuk motoru, který by vydával spalovací motor. Tento zvuk obvykle připomíná jemný bzučivý nebo šumivý tón. U některých vozidel lze zvuk vypnout, což znamená, že vozidla mohou jezdit zcela neslyšitelně. Hlasitost zvuku je často nedostatečná pro rušné městské prostředí, což ztěžuje jeho rozpoznání. Některá vozidla mají monotónní zvuk, což ztěžuje rozpoznání, že se vozidlo skutečně přibližuje,“ upozorňuje Kamil Fajmon.
Zvýšení minimální hlasitosti elektromobilů
V petici požaduje zavedení pravidelné kontroly všech vozidel s tichým pohonem, aby měla funkční AVAS systém. Dále umožnit úpravy starších vozidel tak, aby jejich výstražný zvuk splňoval bezpečnostní normy a zvýšit minimální hlasitosti AVAS systému, neboť současné limity nejsou v běžném ruchu dostatečné. Jako prospěšné dále hodnotí spolupráci s univerzitami, neziskovým sektorem a testování AVAS systémů přímo za účasti nevidomých a zrakově postižených v reálných podmínkách. „Tato petice je voláním o pomoc. Nečekejme, až přijdeme o někoho dalšího. Pomozte mi prosím tuto změnu prosadit. Pro nás. Pro bezpečí všech,“ uzavírá Kamil Fajmon.
Zdroj: Škoda